“Bieszczady 2023” z SU46 i EP05

Jak podaje Organizator na swojej oficjalnej stronie internetowej – TurKol.pl w dniach 29.09 – 1.10.2023r. odbędzie się kolejny trzydniowy projekt z ostatnią sprawną lokomotywą serii SU46. Tym razem TurKol zaprasza do przejazdów na pokładzie zabytkowych wagonów po szlakach kolejowych w południowo-wschodniej części Polski. Obsługę trakcyjną zapewni lokomotywa SU46-029, której do końca eksploatacji pozostało 3 miesiące oraz w trzecim dniu lokomotywa elektryczna EP05-23.

SU46-029
2.09.2023. Małomice – Żagań.
SU46-029 z pociągiem RPS 77109 “Grom” z Małomic do Żagania przejeżdża po moście nad rzeką Kwisa zlokalizowanym w okolicy wsi Żelisław – ZDJĘCIE POGLĄDOWE.

“Nostalgia”, “Mazury”, “Pogórze”, a teraz “Bieszczady” – czwarty i ostatni trzydniowy projekt organizowany przez TurKol z wykorzystaniem lokomotywy SU46-029. Jak pokazały poprzednie projekty zapewne i ten będzie cieszył się dużym zainteresowaniem miłośników kolei, którzy zjadą z całej Polski aby uwiecznić czterdziestosześcioletnią lokomotywę serii SU46 w ruchu.

W tym miejscu pozwolę sobie na małą dygresję. Jak już wspomniałem pociągi specjalne z wykorzystaniem lokomotywy SU46-029 cieszą się dużym zainteresowaniem, a co za tym idzie z pewnością można na nich zarobić. Tym bardziej jestem zdumiony, dlaczego właściciel lokomotywy nie ma na chwilę obecną w planach utrzymania jej w ruchu po zakończeniu eksploatacji. Zrozumiałe jest, że dla PKP Cargo wykonanie naprawy głównej i zachowanie w stanie czynnym jednej lokomotywy serii SU46, która jak wiadomo jest polską myślą techniczną (chociaż zbudowaną częściowo z podzespołów firm zachodnich) to nie mały wydatek. Ale kto inny, jak nie narodowy przewoźnik powinien zadbać o zachowanie takich pojazdów? Może lokomotywa powinna zostać po zakończeniu eksploatacji przekazana w ręce prywatnego podmiotu, który ją wyremontuje i tym samym zachowa dla kolejnego pokolenia? Dlaczego na zachodzie nie ma z tym problemów, tylko u nas zniszczyć, pociąć i wziąć kasę za sprzedanie złomu? Jak będzie czas pokaże, na tą chwilę nie widać dla niej nawet przysłowiowego “światełka w tunelu”. Zapraszam do dyskusji w komentarzach pod postem. Może macie jakieś osobiste przemyślenia, pomysły na ten temat?

Ilostan lokomotyw serii SU46 przekazanych i delegowanych do Wschodniego Zakładu Spółki PKP Cargo:

* Uchwałą z dnia 24.10.2017 oczekuje złomowania, skasowana 23.09.2021r. w Lublinie.
** Uchwałą z dnia 24.10.2017 oczekuje złomowania, w późniejszym czasie zdecydowano o zachowaniu lokomotywy.

L.p

Numer Lokomotywy

Okres przydziału do CT Wschodni

1

SU46-017

2.10.2013 - 1.10.2018

2

SU46-031

2.10.2013 - 1.02.2016


22.06.2017 - 25.09.2017

3

SU46-053

28.11.2013 - 24.10.2017*

4

SU46-054

3.01.2014 - 23.10.2015

5

SU46-041

28.03.2014 - 12.01.2015

16.01.2015 - 30.10.2015

6

SU46-014

16.12.2014 - 19.01.2015**

7

SU46-007

6.04.2015 - 13.09.2016

8

SU46-029

8.11.2018 - 13.11.2018

A Wracając do tematu. Projekt “Bieszczady 2023” organizowany w ostatni weekend września to doskonała okazja na uchwycenie lokomotywy serii SU46, które jeszcze nie dawno można było spotkać w okolicy Lublina czy Chełma. Pierwsze dwie lokomotywy serii SU46 (017 i 031) trafiły na stałe do Lublina 2.10.2013r. Kolejne maszyny, które trafiły do Wschodniego Zakładu Spółki PKP Cargo to: SU46-053 (28.11.2013), SU46-054 (3.01.2014), SU46-041 (28.03.2014), SU46-014 (16.12.2014), SU46-007 (6.04.2015). Na kilka dni w celu obsługi eszelonów na wschodzie pojawiła się także SU46-029 (8.11.2018 – 13.11.2018). W początkowym okresie eksploatacji we wschodniej części Polski lokomotywy serii SU46 zatrudniane były głównie do obsługi pociągów Intercity, która na Lubelszczyźnie i Podkarpaciu zakończyła się 30.06.2015r. Plan pracy lokomotyw serii SU46 zakładał wówczas obsługę dwóch par pociągów na odcinku Lublin – Rzeszów i jednej pary na odcinku Rzeszów – Zamość. Od tego czasu jedynym pociągiem pasażerskim jaki obsługiwany był przez lokomotywy SU46 był międzynarodowy pociąg “Kiev Express” nr 12011/21010 obsługiwany początkowo na odcinku granicznym Dorohusk (PL) – Jagodin (UK), a w późniejszym czasie od Chełma do Jagodina.

Po zakończeniu eksploatacji w ruchu pasażerskim część lokomotywy przekazano do innych lokalizacji (Węgliniec, Olsztyn). Dwie lokomotywy jeszcze podczas jazd z pociągami pasażerskimi uległy poważnym awariom eliminującym je z ruchu: SU46-014 podczas prowadzenia pociągu TLK 35108 “San” relacji Przemyśl – Bydgoszcz w okolicy przystanku Widełka Orlen, na skutek awarii silnika spalinowego 5 maja 2015 roku spektakularnie “wyrzygała” olej oraz SU46-053, która ostatnią jazdę odbyła 4.02.2014r.

Natomiast jeśli chodzi o ruch towarowy to w początkowym okresie pracy lokomotyw serii SU46 w tamtej części kraju mniej, a później zdecydowanie częściej były zatrudniane do obsługi pociągów towarowych m.in. do takich stacji jak: Hrubieszów, Zamość czy Werbkowice. Ostatnią lokomotywą serii SU46 na wschodzie była delegowana na kilka dni do obsługi transportów wojskowych SU46-029, która w dniu 13.11.2018 prowadziła samodzielnie pociąg TNS 273000/1 relacji Chełm – Żagań na odcinku Chełm – Stalowa Wola Rozwadów Towarowa po czym dalej już z ET22-1204 do Węglińca.

Na koniec artykułu chciałbym się cofnąć do czasów bardziej odległych, gdy na ilostanie MD Nowy Sącz, a później MD Jasło widniały lokomotywy serii SU46 (w poniższych tabelach wyszczególniłem każdą z lokomotyw). Lokomotywy te obsługiwały głównie pociągi pasażerskie takie jak np. pociąg pośpieszny nr 43201/34202 “Bieszczady” relacji Katowice – Zagórz na odcinku Stróże – Zagórz, pociąg pośpieszny nr 13103/31104 relacji Warszawa Wschodnia – Zakopane od stacji Tarnów do stacji Krynica obsługiwała lokomotywa serii SU46 z MD Nowy Sącz, która na haku miała zapięte planowo 16 wagonów!, czy pociąg nr 719 relacji Jasło – Krynica i pociąg nr 628 relacji Stary Sącz – Tarnów. Oczywiście powyższe przykłady to tylko część planowo obsługiwanych pociągów w tamtych latach. Na marginesie dodam, że wszystkie lokomotywy SU46 znajdujące się na ilostanie MD Nowy Sącz trafiły w późniejszym czasie do bliskiej mojemu sercu lokomotywowni w Żaganiu, która niestety już nie istnieje.

Podsumowując niniejszy artykuł chciałbym serdecznie zaprosić wszystkich miłośników kolei do uczestnictwa w projekcie “Bieszczady 2023”. Z pewnością nie będzie to ostatnia impreza w wykonaniu TurKol-u z SU46-029, ale po raz kolejny będziemy mieli okazję zobaczyć tą lokomotywę z pociągiem pasażerskim i to na szlakach po których jeszcze niedawno regularnie jeździły maszyny tej serii. Po więcej informacji zapraszam na oficjalną stronę Organizatora: www.turkol.pl

Ilostan lokomotyw serii SU46 na stanie MD Nowy Sącz:

L.p

Numer Lokomotywy

Okres przydziału do MD Nowy Sącz

1

SU46-011

9.01.1985 - 24.09.1987

2

SU46-020

25.11.1978 - 7.10.1987

3

SU46-032

1.03.1978 - 7.10.1987

4

SU46-036

1.03.1978 - 8.12.1988

5

SU46-040

17.05.1979 - 8.05.1986

6

SU46-041

29.04.1978 - 27.10.1987

7

SU46-044

1.03.1978 - 20.05.1986

8

SU46-048

7.03.1978 - 26.06.1987

9

SU46-049

1.03.1978 - 21.05.1986

Ilostan lokomotyw serii SU46 na stanie MD Jasło:

L.p

Numer Lokomotywy

Lata przydziału do MD Jasło

1

SU46-011

25.09.1987 - 19.01.1988

2

SU46-040

9.05.1986 - 12.04.1988

3

SU46-041

28.10.1987 - 1.03.1988

4

SU46-044

21.05.1986 - 6.01.1988

5

SU46-049

22.05.1986 - 29.12.1987

Zestawienie i trasy pociągów:

SU46-029 +112Ag + 113A “Wars” + 112Ag (całość w kolorze oliwkowym).

Pierwszy dzień: Częstochowa – Poraj – Częstochowa Stradom – Koniecpol – Sitkówka-Nowiny – Staszów – Chmielów – Tarnobrzeg – Padew – Mielec – Padew – Tarnobrzeg – Grębów – Zbydniów – Szastarka – Kraśnik – Lublin Główny – Lublin Tatary – Lublin Północny – Lublin Główny – Świdnik – Rejowiec – Chełm.

Drugi dzień: Chełm – Włodawa – Chełm – Rejowiec – Zawada – Zamość – Zamość Starówka – Hrubieszów Miasto – Zamość Starówka – Zamość – Zwierzyniec – Bełżec – Horyniec Zdrój – Jarosław – Rzeszów Główny – Krosno.

Trzeci dzień: Krosno – Krosno Miasto – Sanok – Nowy Zagórz – Uherce Mineralne – Sanok – Krosno Miasto – Krosno – Stróże – Nowy Sącz – Muszyna – Krynica Zdrój – Muszyna – Nowy Sącz – Stróże – Tarnów – Kraków Główny.

Projekt rozkładów jazdy:

* Na odcinku Nowy Sącz – Krynica Zdrój – Nowy Sącz pociąg poprowadzi EP05-23.

1 dzień

Przyjazd

Odjazd

2 dzień

Przyjazd

Odjazd

3 dzień

Przyjazd

Odjazd

Częstochowa

8:34

Chełm

7:30

Krosno

6:40

Częstochowa Raków

8:39

8:40

Uhrusk Przystanek

8:02

8:03

Krosno Miasto

6:43

6:44

Poraj

8:56

9:08

Uhrusk

8:08

8:11

Sanok

7:38

7:41

Częstochowa Stradom

9:32

9:44

Sobibór

8:34

8:37

Nowy Zagórz

7:51

7:52

Koniecpol

10:16

10:17

Włodawa

8:50

9:15

Uherce Mineralne

8:17

8:42

Sitkówka-Nowiny

11:19

11:20

Chełm

10:25

10:30

Nowy Zagórz

9:07

9:08

Staszów

12:31

12:32

Rejowiec

10:46

10:47

Sanok

9:18

9:20

Chmielów

13:11

13:12

Krasnystaw Fabryczny

10:59

11:00

Krosno Miasto

10:14

10:15

Tarnobrzeg

13:20

13:42

Zawada

11:40

12:00

Krosno

10:19

10:20

Chmielów

13:51

13:52

Zamość

12:11

12:20

Jasło

10:46

10:47

Padew

14:07

14:08

Zamość Starówka

12:23

12:24

Biecz

11:12

11:18

Mielec

14:22

14:42

Hrubieszów Miasto

13:07

13:32

Stróże

11:49

11:50

Padew

14:56

14:57

Zamość Starówka

14:16

14:17

Nowy Sącz

12:27

12:40

Chmielów

15:11

15:12

Zamość

14:20

14:25

Muszyna

13:42

13:57

Tarnobrzeg

15:22

15:25

Zawada

14:36

14:37

Krynica Zdrój

14:18

15:13

Lipa

15:59

16:06

Szczebrzeszyn

14:48

14:51

Muszyna

15:26

15:36

Szastarka

16:32

16:42

Zwierzyniec

15:01

15:04

Nowy Sącz

16:36

16:49

Niedrzwica

17:06

17:12

Susiec

15:34

15:37

Stróże

17:23

17:24

Lublin Główny

17:28

17:30

Bełżec

15:54

15:59

Tarnów

18:31

18:49

Lublin Północny

17:45

17:46

Lubycza Królewska

16:07

16:10

Kraków Główny

19:56

Lublin Główny

18:00

18:39

Hrebenne

16:16

16:19

Świdnik

18:52

18:53

Werchrata

16:37

16:40

Rejowiec

19:26

19:30

Horyniec-Zdrój

17:00

17:03


Chełm Miasto

19:48

19:50

Lubaczów

17:27

17:30

Chełm

19:58

Munina

18:21

18:22

Jarosław

18:26

18:27

Rzeszów Główny

19:10

19:12

Krosno

20:52

Przykładowe zdjęcia z projektu “Pogórze 2023”:

Loading

4 myśli na temat ““Bieszczady 2023” z SU46 i EP05

  1. Suka będzie jeździć do końca roku i później pójdzie na złom bo najważniejsza jest kasa, Cargo nie będzie się to opłacało.

  2. “Z pewnością nie będzie to ostatnia impreza w wykonaniu TurKol-u z SU46-029” czyli jest jeszcze jakaś szansa na imprezę z SU46 oprócz BIESZCZAD ?

  3. Będzie dostępny rozkład na jutrzejszy podsył tej maszyny po wagony i dalej z wagonami do Cze-wy?

Dodaj komentarz