Jak podaje Organizator na swojej oficjalnej stronie internetowej – TurKol.pl w dniach 29.09 – 1.10.2023r. odbędzie się kolejny trzydniowy projekt z ostatnią sprawną lokomotywą serii SU46. Tym razem TurKol zaprasza do przejazdów na pokładzie zabytkowych wagonów po szlakach kolejowych w południowo-wschodniej części Polski. Obsługę trakcyjną zapewni lokomotywa SU46-029, której do końca eksploatacji pozostało 3 miesiące oraz w trzecim dniu lokomotywa elektryczna EP05-23.
“Nostalgia”, “Mazury”, “Pogórze”, a teraz “Bieszczady” – czwarty i ostatni trzydniowy projekt organizowany przez TurKol z wykorzystaniem lokomotywy SU46-029. Jak pokazały poprzednie projekty zapewne i ten będzie cieszył się dużym zainteresowaniem miłośników kolei, którzy zjadą z całej Polski aby uwiecznić czterdziestosześcioletnią lokomotywę serii SU46 w ruchu.
W tym miejscu pozwolę sobie na małą dygresję. Jak już wspomniałem pociągi specjalne z wykorzystaniem lokomotywy SU46-029 cieszą się dużym zainteresowaniem, a co za tym idzie z pewnością można na nich zarobić. Tym bardziej jestem zdumiony, dlaczego właściciel lokomotywy nie ma na chwilę obecną w planach utrzymania jej w ruchu po zakończeniu eksploatacji. Zrozumiałe jest, że dla PKP Cargo wykonanie naprawy głównej i zachowanie w stanie czynnym jednej lokomotywy serii SU46, która jak wiadomo jest polską myślą techniczną (chociaż zbudowaną częściowo z podzespołów firm zachodnich) to nie mały wydatek. Ale kto inny, jak nie narodowy przewoźnik powinien zadbać o zachowanie takich pojazdów? Może lokomotywa powinna zostać po zakończeniu eksploatacji przekazana w ręce prywatnego podmiotu, który ją wyremontuje i tym samym zachowa dla kolejnego pokolenia? Dlaczego na zachodzie nie ma z tym problemów, tylko u nas zniszczyć, pociąć i wziąć kasę za sprzedanie złomu? Jak będzie czas pokaże, na tą chwilę nie widać dla niej nawet przysłowiowego “światełka w tunelu”. Zapraszam do dyskusji w komentarzach pod postem. Może macie jakieś osobiste przemyślenia, pomysły na ten temat?
Ilostan lokomotyw serii SU46 przekazanych i delegowanych do Wschodniego Zakładu Spółki PKP Cargo:
* Uchwałą z dnia 24.10.2017 oczekuje złomowania, skasowana 23.09.2021r. w Lublinie.
** Uchwałą z dnia 24.10.2017 oczekuje złomowania, w późniejszym czasie zdecydowano o zachowaniu lokomotywy.
L.p | Numer Lokomotywy | Okres przydziału do CT Wschodni |
1 | SU46-017 | 2.10.2013 - 1.10.2018 |
2 | SU46-031 | 2.10.2013 - 1.02.2016 22.06.2017 - 25.09.2017 |
3 | SU46-053 | 28.11.2013 - 24.10.2017* |
4 | SU46-054 | 3.01.2014 - 23.10.2015 |
5 | SU46-041 | 28.03.2014 - 12.01.2015 16.01.2015 - 30.10.2015 |
6 | SU46-014 | 16.12.2014 - 19.01.2015** |
7 | SU46-007 | 6.04.2015 - 13.09.2016 |
8 | SU46-029 | 8.11.2018 - 13.11.2018 |
A Wracając do tematu. Projekt “Bieszczady 2023” organizowany w ostatni weekend września to doskonała okazja na uchwycenie lokomotywy serii SU46, które jeszcze nie dawno można było spotkać w okolicy Lublina czy Chełma. Pierwsze dwie lokomotywy serii SU46 (017 i 031) trafiły na stałe do Lublina 2.10.2013r. Kolejne maszyny, które trafiły do Wschodniego Zakładu Spółki PKP Cargo to: SU46-053 (28.11.2013), SU46-054 (3.01.2014), SU46-041 (28.03.2014), SU46-014 (16.12.2014), SU46-007 (6.04.2015). Na kilka dni w celu obsługi eszelonów na wschodzie pojawiła się także SU46-029 (8.11.2018 – 13.11.2018). W początkowym okresie eksploatacji we wschodniej części Polski lokomotywy serii SU46 zatrudniane były głównie do obsługi pociągów Intercity, która na Lubelszczyźnie i Podkarpaciu zakończyła się 30.06.2015r. Plan pracy lokomotyw serii SU46 zakładał wówczas obsługę dwóch par pociągów na odcinku Lublin – Rzeszów i jednej pary na odcinku Rzeszów – Zamość. Od tego czasu jedynym pociągiem pasażerskim jaki obsługiwany był przez lokomotywy SU46 był międzynarodowy pociąg “Kiev Express” nr 12011/21010 obsługiwany początkowo na odcinku granicznym Dorohusk (PL) – Jagodin (UK), a w późniejszym czasie od Chełma do Jagodina.
Po zakończeniu eksploatacji w ruchu pasażerskim część lokomotywy przekazano do innych lokalizacji (Węgliniec, Olsztyn). Dwie lokomotywy jeszcze podczas jazd z pociągami pasażerskimi uległy poważnym awariom eliminującym je z ruchu: SU46-014 podczas prowadzenia pociągu TLK 35108 “San” relacji Przemyśl – Bydgoszcz w okolicy przystanku Widełka Orlen, na skutek awarii silnika spalinowego 5 maja 2015 roku spektakularnie “wyrzygała” olej oraz SU46-053, która ostatnią jazdę odbyła 4.02.2014r.
Natomiast jeśli chodzi o ruch towarowy to w początkowym okresie pracy lokomotyw serii SU46 w tamtej części kraju mniej, a później zdecydowanie częściej były zatrudniane do obsługi pociągów towarowych m.in. do takich stacji jak: Hrubieszów, Zamość czy Werbkowice. Ostatnią lokomotywą serii SU46 na wschodzie była delegowana na kilka dni do obsługi transportów wojskowych SU46-029, która w dniu 13.11.2018 prowadziła samodzielnie pociąg TNS 273000/1 relacji Chełm – Żagań na odcinku Chełm – Stalowa Wola Rozwadów Towarowa po czym dalej już z ET22-1204 do Węglińca.
Na koniec artykułu chciałbym się cofnąć do czasów bardziej odległych, gdy na ilostanie MD Nowy Sącz, a później MD Jasło widniały lokomotywy serii SU46 (w poniższych tabelach wyszczególniłem każdą z lokomotyw). Lokomotywy te obsługiwały głównie pociągi pasażerskie takie jak np. pociąg pośpieszny nr 43201/34202 “Bieszczady” relacji Katowice – Zagórz na odcinku Stróże – Zagórz, pociąg pośpieszny nr 13103/31104 relacji Warszawa Wschodnia – Zakopane od stacji Tarnów do stacji Krynica obsługiwała lokomotywa serii SU46 z MD Nowy Sącz, która na haku miała zapięte planowo 16 wagonów!, czy pociąg nr 719 relacji Jasło – Krynica i pociąg nr 628 relacji Stary Sącz – Tarnów. Oczywiście powyższe przykłady to tylko część planowo obsługiwanych pociągów w tamtych latach. Na marginesie dodam, że wszystkie lokomotywy SU46 znajdujące się na ilostanie MD Nowy Sącz trafiły w późniejszym czasie do bliskiej mojemu sercu lokomotywowni w Żaganiu, która niestety już nie istnieje.
Podsumowując niniejszy artykuł chciałbym serdecznie zaprosić wszystkich miłośników kolei do uczestnictwa w projekcie “Bieszczady 2023”. Z pewnością nie będzie to ostatnia impreza w wykonaniu TurKol-u z SU46-029, ale po raz kolejny będziemy mieli okazję zobaczyć tą lokomotywę z pociągiem pasażerskim i to na szlakach po których jeszcze niedawno regularnie jeździły maszyny tej serii. Po więcej informacji zapraszam na oficjalną stronę Organizatora: www.turkol.pl
Ilostan lokomotyw serii SU46 na stanie MD Nowy Sącz:
L.p | Numer Lokomotywy | Okres przydziału do MD Nowy Sącz |
1 | SU46-011 | 9.01.1985 - 24.09.1987 |
2 | SU46-020 | 25.11.1978 - 7.10.1987 |
3 | SU46-032 | 1.03.1978 - 7.10.1987 |
4 | SU46-036 | 1.03.1978 - 8.12.1988 |
5 | SU46-040 | 17.05.1979 - 8.05.1986 |
6 | SU46-041 | 29.04.1978 - 27.10.1987 |
7 | SU46-044 | 1.03.1978 - 20.05.1986 |
8 | SU46-048 | 7.03.1978 - 26.06.1987 |
9 | SU46-049 | 1.03.1978 - 21.05.1986 |
Ilostan lokomotyw serii SU46 na stanie MD Jasło:
L.p | Numer Lokomotywy | Lata przydziału do MD Jasło |
1 | SU46-011 | 25.09.1987 - 19.01.1988 |
2 | SU46-040 | 9.05.1986 - 12.04.1988 |
3 | SU46-041 | 28.10.1987 - 1.03.1988 |
4 | SU46-044 | 21.05.1986 - 6.01.1988 |
5 | SU46-049 | 22.05.1986 - 29.12.1987 |
Zestawienie i trasy pociągów:
SU46-029 +112Ag + 113A “Wars” + 112Ag (całość w kolorze oliwkowym).
Pierwszy dzień: Częstochowa – Poraj – Częstochowa Stradom – Koniecpol – Sitkówka-Nowiny – Staszów – Chmielów – Tarnobrzeg – Padew – Mielec – Padew – Tarnobrzeg – Grębów – Zbydniów – Szastarka – Kraśnik – Lublin Główny – Lublin Tatary – Lublin Północny – Lublin Główny – Świdnik – Rejowiec – Chełm.
Drugi dzień: Chełm – Włodawa – Chełm – Rejowiec – Zawada – Zamość – Zamość Starówka – Hrubieszów Miasto – Zamość Starówka – Zamość – Zwierzyniec – Bełżec – Horyniec Zdrój – Jarosław – Rzeszów Główny – Krosno.
Trzeci dzień: Krosno – Krosno Miasto – Sanok – Nowy Zagórz – Uherce Mineralne – Sanok – Krosno Miasto – Krosno – Stróże – Nowy Sącz – Muszyna – Krynica Zdrój – Muszyna – Nowy Sącz – Stróże – Tarnów – Kraków Główny.
Projekt rozkładów jazdy:
* Na odcinku Nowy Sącz – Krynica Zdrój – Nowy Sącz pociąg poprowadzi EP05-23.
1 dzień | Przyjazd | Odjazd | 2 dzień | Przyjazd | Odjazd | 3 dzień | Przyjazd | Odjazd |
Częstochowa | 8:34 | Chełm | 7:30 | Krosno | 6:40 | |||
Częstochowa Raków | 8:39 | 8:40 | Uhrusk Przystanek | 8:02 | 8:03 | Krosno Miasto | 6:43 | 6:44 |
Poraj | 8:56 | 9:08 | Uhrusk | 8:08 | 8:11 | Sanok | 7:38 | 7:41 |
Częstochowa Stradom | 9:32 | 9:44 | Sobibór | 8:34 | 8:37 | Nowy Zagórz | 7:51 | 7:52 |
Koniecpol | 10:16 | 10:17 | Włodawa | 8:50 | 9:15 | Uherce Mineralne | 8:17 | 8:42 |
Sitkówka-Nowiny | 11:19 | 11:20 | Chełm | 10:25 | 10:30 | Nowy Zagórz | 9:07 | 9:08 |
Staszów | 12:31 | 12:32 | Rejowiec | 10:46 | 10:47 | Sanok | 9:18 | 9:20 |
Chmielów | 13:11 | 13:12 | Krasnystaw Fabryczny | 10:59 | 11:00 | Krosno Miasto | 10:14 | 10:15 |
Tarnobrzeg | 13:20 | 13:42 | Zawada | 11:40 | 12:00 | Krosno | 10:19 | 10:20 |
Chmielów | 13:51 | 13:52 | Zamość | 12:11 | 12:20 | Jasło | 10:46 | 10:47 |
Padew | 14:07 | 14:08 | Zamość Starówka | 12:23 | 12:24 | Biecz | 11:12 | 11:18 |
Mielec | 14:22 | 14:42 | Hrubieszów Miasto | 13:07 | 13:32 | Stróże | 11:49 | 11:50 |
Padew | 14:56 | 14:57 | Zamość Starówka | 14:16 | 14:17 | Nowy Sącz | 12:27 | 12:40 |
Chmielów | 15:11 | 15:12 | Zamość | 14:20 | 14:25 | Muszyna | 13:42 | 13:57 |
Tarnobrzeg | 15:22 | 15:25 | Zawada | 14:36 | 14:37 | Krynica Zdrój | 14:18 | 15:13 |
Lipa | 15:59 | 16:06 | Szczebrzeszyn | 14:48 | 14:51 | Muszyna | 15:26 | 15:36 |
Szastarka | 16:32 | 16:42 | Zwierzyniec | 15:01 | 15:04 | Nowy Sącz | 16:36 | 16:49 |
Niedrzwica | 17:06 | 17:12 | Susiec | 15:34 | 15:37 | Stróże | 17:23 | 17:24 |
Lublin Główny | 17:28 | 17:30 | Bełżec | 15:54 | 15:59 | Tarnów | 18:31 | 18:49 |
Lublin Północny | 17:45 | 17:46 | Lubycza Królewska | 16:07 | 16:10 | Kraków Główny | 19:56 | |
Lublin Główny | 18:00 | 18:39 | Hrebenne | 16:16 | 16:19 | |||
Świdnik | 18:52 | 18:53 | Werchrata | 16:37 | 16:40 | |||
Rejowiec | 19:26 | 19:30 | Horyniec-Zdrój | 17:00 | 17:03 | |||
Chełm Miasto | 19:48 | 19:50 | Lubaczów | 17:27 | 17:30 | |||
Chełm | 19:58 | Munina | 18:21 | 18:22 | ||||
Jarosław | 18:26 | 18:27 | ||||||
Rzeszów Główny | 19:10 | 19:12 | ||||||
Krosno | 20:52 |
Przykładowe zdjęcia z projektu “Pogórze 2023”:
Suka będzie jeździć do końca roku i później pójdzie na złom bo najważniejsza jest kasa, Cargo nie będzie się to opłacało.
Też tak uważam niestety.
“Z pewnością nie będzie to ostatnia impreza w wykonaniu TurKol-u z SU46-029” czyli jest jeszcze jakaś szansa na imprezę z SU46 oprócz BIESZCZAD ?
Będzie dostępny rozkład na jutrzejszy podsył tej maszyny po wagony i dalej z wagonami do Cze-wy?