W chwili pisania niniejszego artykułu lokomotywa SU46-029 jest w trakcie przeglądu okresowego P 2/2. Po zakończeniu wszystkich niezbędnych prac utrzymaniowych maszyna wróci do ruchu, a jej świadectwo sprawności technicznej zostanie przedłużone o 6 miesięcy. W międzyczasie trwa także ozdabianie lokomotywy przez przedstawicieli KSK z Wrocławia do imprezy “Pożegnanie lokomotyw serii SU46”, która odbędzie się 3.06.2023r.
Jak już wspomniałem we wstępie za sprawą “ustawy covidowej” możliwe jest przedłużenie “Zaświadczenia przywrócenia do eksploatacji pojazdu kolejowego”, które lokomotywie SU46-029 kończy się 29.06.2023r.
W Ustawie z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych znajduje się artykuł 12f “Wydłużenie cykli przeglądowo-naprawczych pojazdów kolejowych”, który mówi że: “W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii wydłuża się cykle przeglądowo-naprawcze, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.20 ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym, o czasookres: 1 miesiąc dla 2 poziomu utrzymania, 3 miesiące dla 3 poziomu utrzymania i 6 miesięcy dla 4 poziomu utrzymania“. Na podstawie tych przepisów właściciel lokomotywy czyli PKP Cargo po uprzednim przeglądzie i dopuszczeniu jej do ruchu złoży niezbędną dokumentację, aby wydłużyć służbę tej maszyny o 6 miesięcy do 29.12.2023r.
Jeśli wszystko pójdzie po myśli właściciela lokomotywy to nazwa zbliżającej się wielkimi krokami imprezy “Pożegnanie lokomotyw serii SU46” wydaje się mocno nietrafiona, aczkolwiek nie nazwa w tym przedsięwzięciu jest najważniejsza ale to, że po raz kolejny zobaczymy lokomotywę SU46-029 w ruchu. Do tego organizatorzy wzięli się już za wizualne upiększanie “029-tki. Lokomotywa otrzyma więc biało-czerwone malowanie osłon mechanizmu wycieraczek (w latach 90-tych SU46-029 posiadała takie malowanie), malowanie w kolorze czerwonym poręczy, oraz na pudle wsporników. Poprawione zostanie malowanie osłon reflektorów, dołożono w kabinach firanki – no i ta nieszczęsna naklejka “SU46 029” przy górnym reflektorze, z której “Malarze” mam nadzieję zrezygnują bowiem lokomotywa numer 029 nigdy w swojej historii nie posiadała takiego napisu. Można by przymknąć na to oko jeżeli impreza odbywałaby się na linii podsudeckiej (niektóre lokomotywy z Kamieńca Ząbkowickiego posiadały podobne upiększenia), ale jak wiemy wydarzenie to odbędzie się w okolicach Węglińca.
Graficzne przedstawienie pomalowanych elementów ver.1
Aktualizacja 15.05.2023r.
Lokomotywa została umyta i przyozdobiona do zbliżającej się imprezy “Pożegnanie lokomotyw serii SU46”, która odbędzie się 3.06.2023r. Czoło lokomotywy oprócz namalowanych na osłonach mechanizmu wycieraczek pod ukosem chorągiewek w biało-czerwonych barwach otrzymało malowanie na czerwono poręczy, poprawione na biało malowanie osłon reflektorów i obwódkę białą na zderzakach i zgarniaczu oraz napis przy górnym reflektorze SU46 029. W kabinie zawieszono firanki i proporczyki. Bok pudła uzyskał malowane na czerwono poręcze przy wejściach do kabiny, wsporniki, opaski zbiorników i elementy resorów.
Aktualizacja 16.05.2023r.
W dniu dzisiejszym lokomotywa wyszła z przeglądu okresowego P2/2 oraz uzyskała przedłużenie zaświadczenia przywrócenia do eksploatacji pojazdu kolejowego do 29.12.2023r. (6 miesięcy).