Charakterystyka ogólna lokomotywy serii SU46

Charakterystyka ogólna lokomotywy

Lokomotywa spalinowa serii SU46 (oznaczenie przemysłowe 303D) o mocy 1450 kW z przekładnią elektryczną przeznaczona jest do obsługi ruchu osobowego i towarowego na liniach normalnotorowych PKP. Ze względu na małe naciski zestawów kołowych na tor lokomotywa ta może obsługiwać również pociągi na liniach drugorzędnych. Lokomotywa tej serii wyposażona jest w urządzenia elektryczne do wielokrotnego sterowania, co umożliwia sterowanie z jednego stanowiska maszynisty dwiema lokomotywami. Lokomotywy serii SU46 mogą pracować w temperaturze otoczenia od +35 do – 35 C, na wysokości od 1000 m nad poziomem morza przy średniej wilgotności powietrza 70%.

Dane ogólne

Szerokość toru

1435 mm

Układ osi

Co-Co

Nacisk zestawu na tor

170 kN (17000 kG)

Skrajnia zwężona według UIC

karta 505

Najmniejszy promień łuku toru

100 m

Średnica toczna koła

1100 mm

Długość lokomotywy ze zderzakami

18 990 mm

Szerokość lokomotywy

2904 mm

Wysokość lokomotywy

4292 mm

Rozstaw osi skętnych wózka

10400 mm

Rozstaw osi zestawów wózka

1800 mm i 1950 mm

Rozstaw osi skrajnych zestawów lokomotywy

14050 mm

Zapas paliwa

3170 kg (3500 l)

Zapas wody w układzie silnika spalinowego

1200 kg

Zapas oleju smarnego (w silniku)

200 kg (250 l)

Zapas piasku

400 kg

Masa lokomotywy w stanie służbowym

102 t

Moc lokomotywy mierzona na wale silnika

1650 kW (2250 KM)

Moc na cele trakacyjne

1450 kW (1970 KM)

Prędkość maksymalna

120 km/h

Prędkość ciągła dla koła o średnicy 1065 mm

30,6 km/h

Siła pociągowa przy prędkości ciągłej

153,4 kN (15340 kG)

Siła pociągowa rozruchowa

317 kN (31700 kG)

Charakterystyka trakcyjna

Lokomotywy serii SU46 są lokomotywami uniwersalnymi , przeznaczonymi do pracy zarówno z pociągami pasażerskimi, jak i towarowymi. Charakterystykę trakcyjną F=f(v) dla lokomotyw serii SU46 pokazano na rysunku 1-2.

W celu szybkiej orientacji oraz kontroli w zakresie jazdy pociągów z określonymi masami pokazano na rysunkach 1-4, 1-5 i 1-6. Charakterystykę trakcyjną i możliwości trakcyjnych obliczono w taki sposób, że jako prędkość ustaloną przyjęto – zgodnie z wymaganiami UIC – prędkość, przy której istnieje zapas siły przyspieszającej równej 0,01 kN/t (1 kG/t).

Loading