Charakterystyka ogólna lokomotywy
Lokomotywa spalinowa serii SU46 (oznaczenie przemysłowe 303D) o mocy 1450 kW z przekładnią elektryczną przeznaczona jest do obsługi ruchu osobowego i towarowego na liniach normalnotorowych PKP. Ze względu na małe naciski zestawów kołowych na tor lokomotywa ta może obsługiwać również pociągi na liniach drugorzędnych. Lokomotywa tej serii wyposażona jest w urządzenia elektryczne do wielokrotnego sterowania, co umożliwia sterowanie z jednego stanowiska maszynisty dwiema lokomotywami. Lokomotywy serii SU46 mogą pracować w temperaturze otoczenia od +35 do – 35 C, na wysokości od 1000 m nad poziomem morza przy średniej wilgotności powietrza 70%.
Dane ogólne
Szerokość toru | 1435 mm |
Układ osi | Co-Co |
Nacisk zestawu na tor | 170 kN (17000 kG) |
Skrajnia zwężona według UIC | karta 505 |
Najmniejszy promień łuku toru | 100 m |
Średnica toczna koła | 1100 mm |
Długość lokomotywy ze zderzakami | 18 990 mm |
Szerokość lokomotywy | 2904 mm |
Wysokość lokomotywy | 4292 mm |
Rozstaw osi skętnych wózka | 10400 mm |
Rozstaw osi zestawów wózka | 1800 mm i 1950 mm |
Rozstaw osi skrajnych zestawów lokomotywy | 14050 mm |
Zapas paliwa | 3170 kg (3500 l) |
Zapas wody w układzie silnika spalinowego | 1200 kg |
Zapas oleju smarnego (w silniku) | 200 kg (250 l) |
Zapas piasku | 400 kg |
Masa lokomotywy w stanie służbowym | 102 t |
Moc lokomotywy mierzona na wale silnika | 1650 kW (2250 KM) |
Moc na cele trakacyjne | 1450 kW (1970 KM) |
Prędkość maksymalna | 120 km/h |
Prędkość ciągła dla koła o średnicy 1065 mm | 30,6 km/h |
Siła pociągowa przy prędkości ciągłej | 153,4 kN (15340 kG) |
Siła pociągowa rozruchowa | 317 kN (31700 kG) |
Charakterystyka trakcyjna
Lokomotywy serii SU46 są lokomotywami uniwersalnymi , przeznaczonymi do pracy zarówno z pociągami pasażerskimi, jak i towarowymi. Charakterystykę trakcyjną F=f(v) dla lokomotyw serii SU46 pokazano na rysunku 1-2.
W celu szybkiej orientacji oraz kontroli w zakresie jazdy pociągów z określonymi masami pokazano na rysunkach 1-4, 1-5 i 1-6. Charakterystykę trakcyjną i możliwości trakcyjnych obliczono w taki sposób, że jako prędkość ustaloną przyjęto – zgodnie z wymaganiami UIC – prędkość, przy której istnieje zapas siły przyspieszającej równej 0,01 kN/t (1 kG/t).