O koncepcji do produkcji seryjnej
Aby dobrze poznać, a przy okazji zrozumieć historię lokomotyw typu 303D (na kolei oznaczonych jako seria SU46) wyprodukowanych zaledwie w liczbie 54 sztuk w poznańskich Zakładach Przemysłu Metalowego imienia Hipolita Cegielskiego w latach 70-tych ubiegłego wieku (dwie ostatnie lokomotywy serii SU46 opuściły mury fabryki w 1985 roku) musimy poznać realia panujące na kolei w Polskiej Republice Ludowej.

Niegosławice
SU46-014 z pociągiem Łęknica – Głogów (ze zbiorów własnych).
Przenieśmy się zatem do czasów głębokiego PRL-u, w których szybko rozwijająca się gospodarka za pożyczone z zagranicy pieniądze potrzebowała nowoczesnego i niezawodnego transportu kolejowego mogącego przewieść miliony ton najróżniejszych towarów począwszy od węgla, a skończywszy na płodach rolnych, a także duże potoki podróżnych dojeżdżających codziennie do swoich zakładów pracy, do rodziny czy jadących na wakacje. W tamtych czasach kolej była podstawowym źródłem transportu, wspieranym przez Państwową Komunikację Samochodową (PKS). Tylko nielicznych stać było na posiadanie Syreny czy Fiata 125, a transport towarów Starami czy Jelczami w niczym nie przypominał transportu samochodowego, który możemy obserwować współcześnie.
Na początku lat 70-tych ubiegłego wieku na sieci Polskich Kolei Państwowych w dalszym ciągu dominowały coraz częściej psujące się, trudne w obsłudze, nieekonomiczne lokomotywy parowe, nierzadko pamiętające czasy II wojny światowej. Co prawda w eksploatacji były już lokomotyw spalinowe produkcji krajowej takie jak na przykład: SM03, SM30 czy SM42, a także produkcji zagranicznej SM41 (Węgry), ST43 (Rumunia) ST44 (ZSRR), a w poznańskich Zakładach Przemysłu Metalowego im. H. Cegielskiego w 1970 roku rozpoczęła się produkcja seryjna lokomotywy typu 301D (SP45) uważanej za pierwowzór wdrożonej kilka lat później do produkcji lokomotywy typu 303D (SU46), jednak nadal liczba spalinowych pojazdów trakcyjnych była niewystarczająca w stosunku do potrzeb. Uwcześni decydenci nie przewidzieli uruchamiając spóźnioną moim zdaniem o dziesięć lat seryjną produkcję , bądź co bądź nowoczesnej lokomotywy typu 303D (pierwszej lokomotywy konstrukcji i produkcji polskiej, chociaż na podzespołach zagranicznych wyposażanej w ogrzewanie elektryczne na napięcie 3000V), że trwająca na polskiej sieci kolejowej elektryfikacja głównych linii kolejowych, znacząco obniży zapotrzebowanie na liniowe lokomotywy spalinowe. Moim zdaniem to jeden z głównych czynników znacząco wpływający na tak małą liczbę wyprodukowanych lokomotywy serii SU46 (ogółem wyprodukowane 2 lokomotywy prototypowe i 52 lokomotywy dla Polskich Kolei Państwowych) w stosunku do lokomotyw serii SP45, których wyprodukowano łącznie 270 sztuk, w tym 2 lokomotywy prototypowe, 3 lokomotywy dla Kolei Libańskich i 265 lokomotyw dla Polskich Kolei Państwowych. Były to jednak lokomotywy zbyt słabe (moc silnika spalinowego typu 2112SSF zastosowanego w lokomotywach serii SP45 wynosiła zaledwie 1750 KM) aby efektywnie wykorzystać je do prowadzenia kilkunastowagonowych, ciężkich pociągów pasażerskich i do obsługi ruchu towarowego.
Dlatego w głowach konstruktorów Centralnego Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Taboru Kolejowego zrodził się pomysł zbudowania z wykorzystaniem dokumentacji projektowej lokomotywy typu 301D (SP45) nowej lokomotywy o większej mocy (2250KM) i charakterystyce uniwersalnej, która pozwalałaby na obsługę zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych. Tak oto powstawała lokomotywa spalinowa dużej mocy typu 303D, serii SU46.
Budowa lokomotyw prototypowych i uruchomienie produkcji seryjnej
Już w marcu 1972 roku w CBKPTK przyjęte zostały założenia konstrukcyjne umożliwiające rozpoczęcie produkcji lokomotywy prototypowej takie jak: zwiększenie mocy silnika spalinowego, zastosowanie ogrzewania elektrycznego 3000V czy zmieniony kształt pudła lokomotywy. W tym miejscu należy dodać, że równocześnie z projektem lokomotywy typu 303D powstawał projekt jeszcze mocniejszej (moc silnika spalinowego 3000KM) lokomotywy typu 302D czyli lokomotywy serii SP47, której produkcja skończyła się na dwóch egzemplarzach prototypowych. W drugiej połowie 1973 roku zakończono pracę nad dokumentacją lokomotywy spalinowej typu 303D i przystąpiono do produkcji dwóch pierwszych lokomotywy prototypowych, którą ukończono w przypadku SU46-001 na początku grudnia 1974 roku, a w przypadku SU46-002 w kwietniu 1975 roku. Następnie obie lokomotywy zostały przekazane do próbnej eksploatacji w Lokomotywowni Poznań Główny.
Trwająca kilka miesięcy eksploatacja próbna w Lokomotywowni Poznań Główny odsłoniła nieprawidłowości w pracy niektórych podzespołów więc konieczne było ich przeprojektowanie, co ostatecznie opóźniło planowany początek produkcji seryjnej tych lokomotyw o rok. Szczególnie awaryjny okazał się zespół napędu hydrostatycznego agregatu chłodzącego, który przekonstruowano. Dochodziło także do awarii silników trakcyjnych i prądnicy ogrzewczej. I z tym problemem konstruktorzy szybko się uporali. Ponadto w produkcji seryjnej zdecydowano się na zastosowanie sprzęgu międzywózkowego mającego poprawić bieg lokomotywy i dodatkowego wentylatora przedziału maszyn elektrycznych. Dokonane poprawki pozwoliły na rozpoczęcie produkcji seryjnej. Ogółem w latach 1976-1977 wyprodukowano w Poznaniu 50 lokomotyw serii SU46, które wraz z dwiema lokomotywami prototypowymi trafiły do lokomotywowni: MD Warszawa Odlany – 15 lokomotyw, MD Szczecin Główny – 12 lokomotyw, MD Jelenia Góra – 9 lokomotyw, MD Słupsk – 6 lokomotyw, MD Kraków Płaszów – 6 lokomotyw i MD Poznań Główny – 4 lokomotywy. Natomiast dwie ostatnie lokomotywy serii SU46 wyprodukowane w 1985 roku trafiły do MD Poznań Główny i MD Słupsk. Ciekawostką jest, że pierwotne plany Centralnego Zarządu Trakcji w samym tylko 1977 roku zakładały budowę i i dostarczenie do czterech dyrekcji aż 60 lokomotywy SU46. Ministerialne założenia udało się zrealizować tylko częściowo, bowiem z fabryki w Poznaniu wyjechało w 1977 roku tylko 39 lokomotyw tej serii po czym na skutek decyzji o rozpoczęciu budowy w poznańskiej fabryce nowych lokomotyw elektrycznych serii ET41 zaniechano dalszej produkcji lokomotyw serii SU46.
Przydziały fabrycznie nowych lokomotyw serii SU46
Warszawa Odolany | Szczecin Główny | Jelenia Góra | Słupsk | Kraków Płaszów | Poznań Główny |
SU46-004 1.12.1976 | SU46-020 28.02.1977 | SU46-017 2.02.1977 | SU46-012 30.12.1976 | SU46-032 3.06.1977 | SU46-001 27.07.1977 |
SU46-003 2.12.1976 | SU46-021 28.02.1977 | SU46-018 2.02.1977 | SU46-013 30.12.1976 | SU46-036 2.07.1977 | SU46-002 23.03.1978 |
SU46-005 2.12.1976 | SU46-030 3.05.1977 | SU46-019 16.02.1977 | SU46-014 30.12.1976 | SU46-041 29.08.1977 | SU46-035 1.07.1977 |
SU46-006 2.12.1976 | SU46-031 1.06.1977 | SU46-024 2.04.1977 | SU46-029 30.04.1977 | SU46-044 2.09.1977 | SU46-039 1.08.1977 |
SU46-007 11.12.1976 | SU46-033 4.06.1977 | SU46-025 2.04.1977 | SU46-034 1.07.1977 | SU46-048 6.10.1977 | SU46-053 21.01.1986 |
SU46-008 17.12.1976 | SU46-038 2.08.1977 | SU46-026 2.04.1977 | SU46-047 5.10.1977 | SU46-049 31.10.1977 | |
SU46-009 18.12.1976 | SU46-040 26.08.1977 | SU46-037 2.07.1977 | SU46-054 23.01.1986 | ||
SU46-010 22.12.1976 | SU46-043 1.09.1977 | SU46-042 30.08.1977 | |||
SU46-011 23.12.1976 | SU46-045 24.09.1977 | SU46-052 31.12.1977 | |||
SU46-015 17.01.1977 | SU46-046 29.10.1977 | ||||
SU46-016 25.01.1977 | SU46-050 4.11.1977 | ||||
SU46-022 2.03.1977 | SU46-051 26.11.1977 | ||||
SU46-023 1.04.1977 | |||||
SU46-027 1.04.1977 | |||||
SU46-028 29.04.1977 |
Pierwsze lokomotywy serii SU46 w MD Warszawa Odolany
Pierwszą lokomotywownią do jakiej trafiły lokomotywy SU46 produkcji seryjnej była MD Warszawa Odolany, do której w 1976 roku przydzielono 9 lokomotyw: SU46-004 (1.12.1976), SU46-002, SU46-005, SU46-006 (2.12.1976), SU46-007 (11.12.1976), SU46-008 (17.12.1976), SU46-009 (18.12.1976), SU46-010 (22.12.1976) i SU46-011 (23.12.1976). W 1977 roku do Warszawy przyjechały także: SU46-015 (17.01.1977), SU46-016 (25.01.1977), SU46-022 (2.03.1977), SU46-023 i SU46-027 (1.04.1977) oraz SU46-028 (29.04.1977). Żeby być dokładnym to do tej piętnastki fabrycznie nowych lokomotyw pochodzących z produkcji seryjnej należy doliczyć jeszcze jedną lokomotywę prototypową – SU46-002, która już od czerwca 1975 roku „delegowana” została do Warszawy. Przekazanie na ilostan MD Warszawa Odolany piętnastu nowych, silniejszych lokomotyw uniwersalnych mogących prowadzić długie i ciężkie pociągi pasażerskie z prędkością do 120 km/h znacząco wzmocniło potencjał warszawskiej „szopy”, która do tej pory do obsługi „swoich” pociągów pasażerskich wykorzystywała głównie lokomotywy serii SP45 (do obsługi cięższych pociągów pasażerskich zatrudniano lokomotywy serii SP45 w podwójnej trakcji).
Nowe lokomotywy serii SU46 będące ówcześnie na ilostanie MD Warszawa Odolany zatrudniane były głównie do obsługi pociągów ekspresowych i pośpiesznych. Z tych najbardziej znanych należy wymienić obsługiwany na odcinku Warszawa – Kuźnica Białostocka międzynarodowy pociąg pośpieszny nr 71301 „Leningrad” rel. Berlin – Leningrad z planowym obciążeniem 900 ton, oraz pociągi ekspresowe z Warszawy do Gdyni nr 1501 „Neptun” czy nr 5104 „Kaszub”, które prowadziły z prędkością 120 km/h. W tamtych czasach warszawskie „suki” obsługiwały jeszcze pociągi do Brześcia i Przemyśla, a także co oczywiste wspierały w miarę potrzeby planowy ruch pociągów osobowych na niezelektryfikowanych liniach kolejowych wypierając dość szybko z obsługi pociągów kwalifikowanych serię lokomotyw SP45, które z powodu braku dla nich pracy przekazywane były do innych lokomotywowni.
W późniejszych latach do Warszawy przekazano także z MD Szczecin Główny lokomotywy: SU46-030 (1.06.1979), SU46-031, SU46-038 (22.05.1979) i SU46-043 (1.08.1980).
Ilostan lokomotyw serii SU46 w MD Warszawa Odolany
Nr lokomotywy | Rok produkcji | Data przybycia (przydział) | Data odejścia (przydział) |
SU46-002 | 1975 | 17.06.1975 MD Poznań Główny | 16.03.1978 MD Poznań Główny |
SU46-004 | 1976 | 1.12.1976 HCP Poznań | 14.01.1986 MD Olsztyn |
SU46-003 | 1976 | 2.12.1976 HCP Poznań | 7.10.1983 MD Słupsk |
SU46-005 | 1976 | 2.12.1976 HCP Poznań | 8.03.1984 MD Słupsk |
SU46-006 | 1976 | 2.12.1976 HCP Poznań | 3.01.1985 MD Słupsk |
SU46-007 | 1976 | 11.12.1976 HCP Poznań | 19.09.1981 MD Malbork |
SU46-008 | 1976 | 17.12.1976 HCP Poznań | 4.02.1983 MD Białystok |
SU46-009 | 1976 | 18.12.1976 HCP Poznań | 4.03.1982 MD Białystok |
SU46-010 | 1976 | 22.12.1976 HCP Poznań | 7.04.1984 MD Malbork |
SU46-011 | 1976 | 23.12.1976 HCP Poznań | 8.01.1985 MD Nowy Sącz |
SU46-015 | 1977 | 17.01.1977 HCP Poznań | 22.04.1981 MD Malbork |
SU46-016 | 1977 | 25.01.1977 HCP Poznań | 25.02.1982 MD Malbork |
SU46-022 | 1977 | 2.03.1977 HCP Poznań | 4.03.1982 MD Białystok |
SU46-023 | 1977 | 1.04.1977 HCP Poznań | 11.11.1980 MD Malbork |
SU46-027 | 1977 | 1.04.1977 HCP Poznań | 12.02.1982 MD Białystok |
SU46-028 | 1977 | 29.04.1977 HCP Poznań | 17.05.1983 MD Malbork |
SU46-030 | 1977 | 1.06.1979 MD Szczecin Główny | 4.01.1981 MD Malbork |
SU46-031 | 1977 | 22.05.1979 MD Szczecin Główny | 29.12.1980 MD Malbork |
SU46-038 | 1977 | 22.05.1979 MD Szczecin Główny | 2.05.1980 Jelenia Góra |
SU46-043 | 1977 | 1.08.1980 MD Szczecin Główny | 3.01.1983 MD Białystok |
Eksploatacja lokomotyw serii SU46 w MD Warszawa Odolany nie trwała długo. W wyniku postępującej elektryfikacji linii kolejowych po których kursowały pociągi pasażerskie obsługiwane warszawskimi lokomotywami spadło zapotrzebowanie na spalinowe pojazdy trakcyjne, co skutkowało przekazywaniem ich do innych lokomotywowni.

Pierwszą lokomotywą serii SU46, która w marcu 1978 roku wróciła do swojej macierzystej lokomotywowni w Poznaniu była delegowana do stolicy niespełna trzy lata wcześniej (czerwiec 1975) prototypowa SU46-002. Kolejne trzy lokomotywy tej serii w 1980 roku przekazane zostały do: MD Jelenia Góra SU46-038 (2.05.1980) i do MD Malbork SU46-023 (11.11.1980) oraz SU46-031 (29.12.1980), przy czym należy wspomnieć, że lokomotywa SU46-038 na ilostanie warszawskiej lokomotywowni przebywała wyjątkowo krótko bo niespełna rok. Tym samym na koniec 1980 roku ilostan pojazdów trakcyjnych serii SU46 w lokomotywowni Warszawa Odolany zmniejszył się z dwudziestu do szesnastu. Kolejne trzy maszyny przekazano na stan MD Malbork w 1981 roku: SU46-030 (4.01.1981), SU46-015 (22.04.1981) i SU46-007 (19.09.1981).
W kolejnym roku z warszawskiej lokomotywowni odjechały cztery „suki”. Były to SU46-027 (12.02.1982) do MD Białystok, SU46-016 (25.02.1982) do MD Malbork oraz SU46-009 i SU46-022 (4.03.1982) do MD Białystok. Tym samy na koniec 1982 roku ilostan lokomotyw serii SU46 w lokomotywowni Warszawa Odolany stanowiło dziewięć maszyn tej serii.
W 1983 roku ilostan lokomotyw SU46 uszczuplono o kolejne cztery pojazdy trakcyjne. Z Odolan do Białegostoku odjechały SU46-043 (3.01.1983) i SU46-008 (4.02.1983), do Malborka SU46-028 (17.05.1983) oraz do Słupska SU46-003 (7.10.1983). Tym sposobem w lokomotywowni Warszawa Odolany, która w najlepszym okresie eksploatacji lokomotyw spalinowych serii SU46 posiadała na ilostanie dwadzieścia pojazdów trakcyjnych tej serii pozostało zaledwie pięć „suk”. W kolejnym roku do Słupska przekazano SU46-005 (8.03.1984), a do Malborka SU46-010 (7.04.1984).
Z początkiem 1985 roku oddano jeszcze dwie lokomotywy serii SU46: do Słupska SU46-006 (3.01.1985) i do Nowego Sącza SU46-011 (8.01.1985).
Najdłużej bo przeszło dziewięć lat na ilostanie MD Warszawa Odolany widniała SU46-004, która jako ostatnia lokomotywa tej serii opuściła mury tamtejszej lokomotywowni 14 stycznia 1986 roku kończąc tym samym okres eksploatacji lokomotyw serii SU46 w stolicy.
Lokomotywy serii SU46 na ilostanie MD Szczecin Główny
Drugą pod względem ilości przyjętych na ilostan fabrycznie nowych lokomotyw serii SU46 była lokomotywownia MD Szczecin Główny, w której eksploatowano dwanaście lokomotyw tej serii dostarczonych z fabryki HCP Poznań w 1977 roku.
Nr lokomotywy | Rok produkcji | Data przybycia (przydział) | Data odejścia (przydział) |
SU46-020 | 1977 | 28.02.1977 MD Poznań Główny | 24.11.1978 MD Nowy Sącz |
SU46-021 | 1977 | 28.02.1977 HCP Poznań | 9.10.1979 MD Słupsk |
SU46-030 | 1977 | 3.05.1977 HCP Poznań | 31.05.1979 MD Warszawa Odolany |
SU46-031 | 1977 | 1.06.1977 HCP Poznań | 21.05.1979 MD Warszawa Odolany |
SU46-033 | 1977 | 4.06.1977 HCP Poznań | 17.10.1979 MD Słupsk |
SU46-038 | 1977 | 2.08.1977 HCP Poznań | 21.05.1979 MD Warszawa Odolany |
SU46-040 | 1977 | 26.08.1977 HCP Poznań | 16.05.1979 MD Nowy Sącz |
SU46-043 | 1977 | 1.09.1977 HCP Poznań | 31.07.1980 MD Warszawa Odolany |
SU46-045 | 1977 | 24.09.1977 HCP Poznań | 20.10.1979 MD Słupsk |
SU46-046 | 1977 | 29.10.1977 HCP Poznań | 10.10.1979 MD Słupsk |
SU46-050 | 1977 | 4.11.1977 HCP Poznań | 10.10.1979 MD Słupsk |
SU46-051 | 1977 | 26.11.1977 HCP Poznań | 9.10.1979 MD Słupsk |
Eksploatację lokomotyw serii SU46 w tamtejszej lokomotywowni rozpoczęto z ostatnim dniem lutego 1977 roku, kiedy do Szczecina dotarły dwie lokomotywy SU46 o numerach 020 i 021. Na początku maja i czerwca tego samego roku z fabryki w Poznaniu przyjechały jeszcze trzy „suki”: SU46-030 (3.05.1977) i SU46-031 (1.06.1977) oraz SU46-033 (4.06.1977). Kolejne lokomotywy na stan MD Szczecin Główny przekazano: SU46-038 (2.08.1977), SU46-040 (26.08.1977), SU46-043 (1.09.1977), SU46-045 (24.09.1977), SU46-046 (29.10.1977), SU46-050 (4.11.1977) i SU46-051 (26.11.1977).
Tym samym lokomotywownia Szczecin Główny z końcem listopada 1977 roku posiadała 12 lokomotyw serii SU46, które zgodnie z przeznaczeniem miały w pierwszej kolejności przejąć obsługę pociągów ekspresowych i pośpiesznych od lokomotyw serii SP45 na liniach do Poznania, Świnoujścia i Gdyni. Jednym z takich pociągów był ekspres „Gryf” nr 8502 obsługiwany planowo przez „suki” właśnie na odcinku Szczecin – Gdynia.
Ponadto lokomotywy serii SU46 z MD Szczecin Główny zatrudniane były do pociągów międzynarodowych takich jak na przykład osobowy Szczecin Główny – Pasewalk.
Okres eksploatacji lokomotyw serii SU46 w MD Szczecin Główny nie był długi. Na skutek elektryfikacji okolicznych linii kolejowych znacząco spadło zapotrzebowanie na spalinowe lokomotywy liniowe w Szczecinie. Jako pierwsza do Nowego Sącza przekazana została SU46-020 (24.11.1978), która na ilostanie szopy w Szczecinie była zaledwie rok i dziewięć miesięcy.
W następnym roku ze szczecińskiej lokomotywowni odjechały do MD Warszawa Odolany SU46-030, SU46-031, SU46-038, do MD Słupsk SU46-021, SU46-033, SU46-045, SU46-046, SU46-050, SU46-051 i do MD Nowy Sącz SU46-040. W kolejnym roku Szczecin oddał do Warszawy ostatnią lokomotywę tej serii, a byłą nią SU46-043.
Ilostan lokomotyw serii SU46
Numer lokomotywy | Rok budowy | Data pierwszej jazdy próbnej | Data odbioru przez PKP | Data ostatniej pracy | Przebieg km | Data i miejsce kasacji / Miejsce odstawienia |
![]() | 1974 | 12.11.1974 | 30.06.1977 | 1991 ZNTK Poznań | ||
SU46-002 ![]() | 1974 | 30.12.1974 | 16.03.1978 | 22.05.1985 | 764 931 km | |
SU46-003 ![]() | 1976 | 9.11.1976 | 2.12.1976 | 1988 | 1 052 315 km | 6.1993 ZNTK Poznań |
92 51 5 630 036-8 | 1976 | 13.11.1976 | 30.11.1976 | 24.09.2018 Uszkodzenie silnika | 2 901 742 km | 14.03.2022 Łazy |
SU46-005 ![]() | 1976 | 17.11.1976 | 2.12.1976 | 17.12.1995 | 1 693 255 km | 20.09.2000 Olsztyn |
92 51 5 630 020-2 | 1976 | 20.11.1976 | 30.11.1976 | 9.02.2003 | 2 110 915 km | 3.09.2020 |
SU46-007 92 51 5 630 021-0 | 1976 | 22.11.1976 | 9.12.1976 | 20.02.2017 Nowe DSU Przejechane 400 000 km lub 12 lat od ostatniej naprawy rewizyjnej | 2 802 604 km | 21.07.2022 Łazy |
SU46-008 92 51 5 630 019-4 | 1976 | 27.11.1976 | 16.12.1976 | 22.01.2009 | 2 061 133 km | 3.01.2022 Łazy |
SU46-009 92 51 5 630 022-8 | 1976 | 6.12.1976 | 17.12.1976 | 2.06.2009 | 2 955 523 km | 14.01.2022 Olsztyn Główny |
SU46-010 92 51 5 630 001-2 | 1976 | 8.12.1976 | 20.12.1976 | 7.07.2012 | 3 032 217 km | 26-27.08.2021 |
92 51 5 630 002-0 | 1976 | 11.12.1976 | 22.12.1976 | 10.08.2015 Pożar lokomotywy | 2 668 084 km | 14.09.2020 Wrocław Brochów |
SU46-012 92 51 5 630 003-8 | 1976 | 14.12.1976 | 29.12.1976 | 22.09.2011 | 2 883 292 km | 01.2022 Łazy |
92 51 5 630 004-6 | 1976 | 20.12.1976 | 29.12.1976 | 13.10.2015 Nowe DSU Przejechane 400 000 km lub 12 lat od ostatniej naprawy rewizyjnej | 2 655 098 km | 5.01.2022 Łazy |
92 51 5 630 005-3 | 1976 | 28.12.1976 | 31.12.1976 | 5.05.2015 Uszkodzenie silnika | 1 901 119 km | Proponowana do zachowania Lublin Tatary |
SU46-015 92 51 5 630 023-6 | 1976 | 28.12.1976 | 13.01.1977 | 5.10.2010 | 2 912 864 km | 01.2022 Łazy |
SU46-016 ![]() | 1977 | 4.01.1977 | 25.01.1977 | 23.09.1995 | 1 928 566 km | 21.09.2000 Olsztyn |
SU46-017 92 51 5 630 024-4 | 1977 | 17.01.1977 | 2.02.1977 | 16.11.2018 | 2 917 449 km | 14.03.2022 Łazy |
SU46-018 ![]() | 1977 | 20.01.1977 | 2.02.1977 | 13.08.1997 | 1 814 166 km | 19.01.2001 Kamieniec Ząbkowicki |
SU46-019 ![]() | 1977 | 31.01.1977 | 14.02.1977 | 9.05.1996 | 1 573 918 km | 18.01.2001 Kamieniec Ząbkowicki |
SU46-020 ![]() | 1977 | 12.02.1977 | 28.02.1977 | 12.07.1995 | 1 262 696 km | |
SU46-021 ![]() | 1977 | 16.02.1977 | 28.02.1977 | 16.11.1989 | 1 573 538 km | |
SU46-022 92 51 5 630 025-1 | 1977 | 21.02.1977 | 28.02.1977 | 5.04.2014 | 2 960 619 km | 15.03.2022 Łazy |
SU46-023 92 51 5 630 006-1 | 1977 | 7.03.1977 | 1.04.1977 | 8.10.2019 Uszkodzenie silnika | 21.07.2022 Łazy | |
SU46-024 92 51 5 630 007-9 | 1977 | 11.03.1977 | 25.03.1977 | 16.07.2014 Uszkodzenie silnika | 1 337 890 km | 12.03.2022 Łazy |
92 51 5 630 008-7 | 1977 | 15.03.1977 | 28.03.1977 | 4.02.2012 Uszkodzenie silnika | 1 452 653 km | 4.01.2022 Łazy |
SU46-026 92 51 5 630 009-5 | 1977 | 18.03.1977 | 30.03.1977 | 31.05.2016 | 2 661 032 km | 11.01.2022 Łazy |
SU46-027 ![]() | 1977 | 24.03.1977 | 1.04.1977 | 22.10.1991 Pożar lokomotywy | 1 202 769 km | |
SU46-028 ![]() | 1977 | 13.04.1977 | 29.04.1977 | 15.08.1993 | 1 832 530 km | 22.09.2000 Olsztyn |
92 51 5 630 010-3 | 1977 | 15.04.1977 | 30.04.1977 | 27.12.2023 | - | Transport na zimno 9.03.2025 KSK Wrocław |
SU46-030 92 51 5 630 026-9 | 1977 | 21.04.1977 | 3.05.1977 | 10.04.2008 | 1 450 112 km | 14.01.2022 Olsztyn Główny |
92 51 5 630 027-7 | 1977 | 11.05.1977 | 31.05.1977 | 9.05.2022 Uszkodzenie silnika | - | Węgliniec |
92 51 5 630 011-9 | 1977 | 19.05.1977 | 3.06.1977 | 6.11.2014 Pożar lokomotywy | 2 383 762 km | 22.02.2021 |
92 51 5 630 028-5 | 1977 | 25.05.1977 | 3.06.1977 | 29.11.2016 Świadectwo straciło ważność | 2 766 409 km | 10.01.2022 Łazy |
SU46-034 92 51 5 630 029-3 | 1977 | 8.06.1977 | 29.06.1977 | 3.10.2017 Uszkodzenie silnika | 3 282 817 km | Proponowana do zachowania Węgliniec |
92 51 5 630 012-9 | 1977 | 11.06.1977 | 1.07.1977 | 24.01.2023 Uszkodzenie silnika | - | Węgliniec |
SU46-036 ![]() | 1977 | 20.06.1977 | 1.07.1977 | 27.03.1997 Pożar lokomotywy | 1 060 511 km | XX.XX.2000 Żagań |
92 51 5 630 013-7 | 1977 | 22.06.1977 | 2.07.1977 | 29.08.2013 | 2 893 831 km | 12.01.2022 Łazy |
1977 | 14.07.1977 | 2.08.1977 | 23.01.1998 Pożar lokomotywy | 2 111 075 km | XX.XX.2000 Żagań | |
SU46-039 92 51 5 630 030-1 ![]() | 1977 | 19.07.1977 | 1.08.1977 | 22.10.2006 | 1 352 454 km | 10.03.2021 Zajączkowo Tczewskie |
SU46-040 ![]() | 1977 | 4.08.1977 | 26.08.1977 | 5.12.1991 Pożar lokomotywy | 927 676 km | |
92 51 5 630 014-5 | 1977 | 10.08.1977 | 24.08.1977 | 11.05.2017 Pożar lokomotywy | 2 461 295 km | 28.09.2020 |
SU46-042 ![]() | 1977 | 15.08.1977 | 29.08.1977 | 18.06.1997 | 1 405 848 km | 17.01.2001 Kamieniec Ząbkowicki |
92 51 5 630 015-2 | 1977 | 20.08.1977 | 1.09.1977 | 14.10.2015 Nowe DSU Przejechane 400 000 km lub 12 lat od ostatniej naprawy rewizyjnej | 1 811 640 km | 4.01.2022 Łazy |
![]() | 1977 | 23.08.1977 | 2.09.1977 | 2.04.1994 Pożar lokomotywy | 1 210 464 km | |
92 51 5 630 016-0 ![]() | 1977 | 6.09.1977 | 25.09.1977 | 5.05.2007 Pożar lokomotywy | 2 714 204 km | 31.01.2012 PESA Bydgoszcz |
92 51 5 630 017-8 | 1977 | 16.09.1977 | 29.10.1977 | 3.12.2011 | 2 857 357 km | 19.01.2022 Łazy |
92 51 5 630 031-9 | 1977 | 23.09.1977 | 30.09.1977 | 1.04.2021 Świadectwo straciło ważność | 2 914 600 km | 13.12.2021 Olsztyn |
92 61 5 630 018-6 | 1977 | 25.09.1977 | 4.10.1977 | 10.10.2014 DSU Osiągnięty przebieg między naprawami max. 400 000 km | 3 044 790 km | 20.01.2022 Łazy |
![]() | 1977 | 19.10.1977 | 31.10.1977 | 24.08.2008 | 2 490 278 km | Modernizacja ST46-01 |
SU46-050 ![]() | 1977 | 24.10.1977 | 4.11.1977 | 1986 Pożar lokomotywy | 1 137 411 km | |
SU46-051 ![]() | 1977 | 28.10.1977 | 26.11.1977 | 5.09.2005 | 1 680 215 km | 10.03.2021 Zajączkowo Tczewskie |
SU46-052 ![]() | 1977 | 30.11.1977 | 30.12.1977 | 20.11.1994 | 1 499 620 km | 1.04.2000 Żarów |
SU46-053 92 51 5 630 034-3 | 1985 | - | 21.01.1986 | 4.02.2014 Uszkodzenie silnika | 1 545 391 km | 23.09.2021 |
92 51 5 630 035-0 | 1985 | - | 22.01.1986 | 17.11.2016 | 1 964 959 km | Transport 26.08.2025 TKW Jarocin |
Wokół decyzji o zakończeniu produkcji seryjnej lokomotywy serii SU46 przez lata urosło kilka mitów, a największy z nich mówi o zakazie produkcji lokomotyw spalinowych dużej mocy wydanym przez „czerwonego brata” ze wschodu, czyli ZSRR. W miejsce lokomotyw produkowanych w Polsce nakazano nam zakupy lokomotywy serii ST43 (Rumunia) i ST44 (ZSRR). Zwolenników tej teorii spiskowej muszę zmartwić. Ten mit jest stosunkowo łatwy do obalenia. Po pierwsze są to lokomotywy o charakterystyce towarowej. Owszem, czasami wykorzystywane w ruchu pasażerskim, ale głównie w sezonie letnim bo nie posiadały ogrzewania wagonów. Po drugie terminy dostarczenia pierwszych lokomotywy do Polski. Pierwsze lokomotywy serii ST43 i ST44 do Polski przyjechały w 1965 roku, czyli 11 lat przed wyjazdem z fabryki pierwszej lokomotywy SU46 z produkcji seryjnej. W 1975 roku na polskich torach jeździło już 488 lokomotyw serii ST44 i 402 lokomotywy serii ST43, co potwierdza moją wcześniejszą tezę, że z seryjną produkcją lokomotywy o charakterystyce uniwersalnej jaką była lokomotywa serii SU46, czyli mogącej prowadzić zarówno pociągi pasażerskie jak i towarowe spóźniono się o dziesięć lat. W uzupełnieniu dodam tylko, że w tym czasie wyprodukowano już 223 lokomotywy serii SP45. Po trzecie. Wraz z szybko postępującą elektryfikacją linii kolejowych i związanym z tym zwiększeniem zapotrzebowania na lokomotywy eklektyczne zdecydowano o rozpoczęciu w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu produkcji lokomotywy elektrycznych serii ET41 (w HCP powstało 200 lokomotyw tej serii). Były to trzy główne powody zakończenia produkcji lokomotyw serii SU46, chociaż w 1985 roku próbowano jeszcze wznowić produkcję tej serii lokomotyw, lecz wyprodukowano tylko dwa pojazdy trakcyjne: SU46-053 i SU46-054.