Historia

O koncepcji do produkcji seryjnej

Aby dobrze poznać, a przy okazji zrozumieć historię lokomotyw typu 303D (na kolei oznaczonych jako seria SU46) wyprodukowanych zaledwie w liczbie 54 sztuk w poznańskich Zakładach Przemysłu Metalowego imienia Hipolita Cegielskiego w latach 70-tych ubiegłego wieku (dwie ostatnie lokomotywy serii SU46 opuściły mury fabryki w 1985 roku) musimy poznać realia panujące na kolei w Polskiej Republice Ludowej.

SU46-014
1.06.1992
Niegosławice
SU46-014 z pociągiem Łęknica – Głogów (ze zbiorów własnych).

Przenieśmy się zatem do czasów głębokiego PRL-u, w których szybko rozwijająca się gospodarka za pożyczone z zagranicy pieniądze potrzebowała nowoczesnego i niezawodnego transportu kolejowego mogącego przewieść miliony ton najróżniejszych towarów począwszy od węgla, a skończywszy na płodach rolnych, a także duże potoki podróżnych dojeżdżających codziennie do swoich zakładów pracy, do rodziny czy jadących na wakacje. W tamtych czasach kolej była podstawowym źródłem transportu, wspieranym przez Państwową Komunikację Samochodową (PKS). Tylko nielicznych stać było na posiadanie Syreny czy Fiata 125, a transport towarów Starami czy Jelczami w niczym nie przypominał transportu samochodowego, który możemy obserwować współcześnie.

Na początku lat 70-tych ubiegłego wieku na sieci Polskich Kolei Państwowych w dalszym ciągu dominowały coraz częściej psujące się, trudne w obsłudze, nieekonomiczne lokomotywy parowe, nierzadko pamiętające czasy II wojny światowej. Co prawda w eksploatacji były już lokomotyw spalinowe produkcji krajowej takie jak na przykład: SM03, SM30 czy SM42, a także produkcji zagranicznej SM41 (Węgry), ST43 (Rumunia) ST44 (ZSRR), a w poznańskich Zakładach Przemysłu Metalowego im. H. Cegielskiego w 1970 roku rozpoczęła się produkcja seryjna lokomotywy typu 301D (SP45) uważanej za pierwowzór wdrożonej kilka lat później do produkcji lokomotywy typu 303D (SU46), jednak nadal liczba spalinowych pojazdów trakcyjnych była niewystarczająca w stosunku do potrzeb. Uwcześni decydenci nie przewidzieli uruchamiając spóźnioną moim zdaniem o dziesięć lat seryjną produkcję , bądź co bądź nowoczesnej lokomotywy typu 303D (pierwszej lokomotywy konstrukcji i produkcji polskiej, chociaż na podzespołach zagranicznych wyposażanej w ogrzewanie elektryczne na napięcie 3000V), że trwająca na polskiej sieci kolejowej elektryfikacja głównych linii kolejowych, znacząco obniży zapotrzebowanie na liniowe lokomotywy spalinowe. Moim zdaniem to jeden z głównych czynników znacząco wpływający na tak małą liczbę wyprodukowanych lokomotywy serii SU46 (ogółem wyprodukowane 2 lokomotywy prototypowe i 52 lokomotywy dla Polskich Kolei Państwowych) w stosunku do lokomotyw serii SP45, których wyprodukowano łącznie 270 sztuk, w tym 2 lokomotywy prototypowe, 3 lokomotywy dla Kolei Libańskich i 265 lokomotyw dla Polskich Kolei Państwowych. Były to jednak lokomotywy zbyt słabe (moc silnika spalinowego typu 2112SSF zastosowanego w lokomotywach serii SP45 wynosiła zaledwie 1750 KM) aby efektywnie wykorzystać je do prowadzenia kilkunastowagonowych, ciężkich pociągów pasażerskich i do obsługi ruchu towarowego.

Dlatego w głowach konstruktorów Centralnego Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Taboru Kolejowego zrodził się pomysł zbudowania z wykorzystaniem dokumentacji projektowej lokomotywy typu 301D (SP45) nowej lokomotywy o większej mocy (2250KM) i charakterystyce uniwersalnej, która pozwalałaby na obsługę zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych. Tak oto powstawała lokomotywa spalinowa dużej mocy typu 303D, serii SU46.

Budowa lokomotyw prototypowych i uruchomienie produkcji seryjnej

Już w marcu 1972 roku w CBKPTK przyjęte zostały założenia konstrukcyjne umożliwiające rozpoczęcie produkcji lokomotywy prototypowej takie jak: zwiększenie mocy silnika spalinowego, zastosowanie ogrzewania elektrycznego 3000V czy zmieniony kształt pudła lokomotywy. W tym miejscu należy dodać, że równocześnie z projektem lokomotywy typu 303D powstawał projekt jeszcze mocniejszej (moc silnika spalinowego 3000KM) lokomotywy typu 302D czyli lokomotywy serii SP47, której produkcja skończyła się na dwóch egzemplarzach prototypowych. W drugiej połowie 1973 roku zakończono pracę nad dokumentacją lokomotywy spalinowej typu 303D i przystąpiono do produkcji dwóch pierwszych lokomotywy prototypowych, którą ukończono w przypadku SU46-001 na początku grudnia 1974 roku, a w przypadku SU46-002 w kwietniu 1975 roku. Następnie obie lokomotywy zostały przekazane do próbnej eksploatacji w Lokomotywowni Poznań Główny.

Trwająca kilka miesięcy eksploatacja próbna w Lokomotywowni Poznań Główny odsłoniła nieprawidłowości w pracy niektórych podzespołów więc konieczne było ich przeprojektowanie, co ostatecznie opóźniło planowany początek produkcji seryjnej tych lokomotyw o rok. Szczególnie awaryjny okazał się zespół napędu hydrostatycznego agregatu chłodzącego, który przekonstruowano. Dochodziło także do awarii silników trakcyjnych i prądnicy ogrzewczej. I z tym problemem konstruktorzy szybko się uporali. Ponadto w produkcji seryjnej zdecydowano się na zastosowanie sprzęgu międzywózkowego mającego poprawić bieg lokomotywy i dodatkowego wentylatora przedziału maszyn elektrycznych. Dokonane poprawki pozwoliły na rozpoczęcie produkcji seryjnej. Ogółem w latach 1976-1977 wyprodukowano w Poznaniu 50 lokomotyw serii SU46, które wraz z dwiema lokomotywami prototypowymi trafiły do lokomotywowni: MD Warszawa Odlany – 15 lokomotyw, MD Szczecin Główny – 12 lokomotyw, MD Jelenia Góra – 9 lokomotyw, MD Słupsk – 6 lokomotyw, MD Kraków Płaszów – 6 lokomotyw i MD Poznań Główny – 4 lokomotywy. Natomiast dwie ostatnie lokomotywy serii SU46 wyprodukowane w 1985 roku trafiły do MD Poznań Główny i MD Słupsk. Ciekawostką jest, że pierwotne plany Centralnego Zarządu Trakcji w samym tylko 1977 roku zakładały budowę i i dostarczenie do czterech dyrekcji aż 60 lokomotywy SU46. Ministerialne założenia udało się zrealizować tylko częściowo, bowiem z fabryki w Poznaniu wyjechało w 1977 roku tylko 39 lokomotyw tej serii po czym na skutek decyzji o rozpoczęciu budowy w poznańskiej fabryce nowych lokomotyw elektrycznych serii ET41 zaniechano dalszej produkcji lokomotyw serii SU46.

Akt przyjęcia pojazdu SU46-006
Akt przyjęcia SU46-006 do eksploatacji na Polskiej Kolei Państwowej (zbiory własne).

Przydziały fabrycznie nowych lokomotyw serii SU46

Warszawa Odolany

Szczecin Główny

Jelenia Góra

Słupsk

Kraków Płaszów

Poznań Główny

SU46-004

1.12.1976

SU46-020

28.02.1977

SU46-017

2.02.1977

SU46-012

30.12.1976

SU46-032

3.06.1977

SU46-001

27.07.1977

SU46-003

2.12.1976

SU46-021

28.02.1977

SU46-018

2.02.1977

SU46-013

30.12.1976

SU46-036

2.07.1977

SU46-002

23.03.1978

SU46-005

2.12.1976

SU46-030

3.05.1977

SU46-019

16.02.1977

SU46-014

30.12.1976

SU46-041

29.08.1977

SU46-035

1.07.1977

SU46-006

2.12.1976

SU46-031

1.06.1977

SU46-024

2.04.1977

SU46-029

30.04.1977

SU46-044

2.09.1977

SU46-039

1.08.1977

SU46-007

11.12.1976

SU46-033

4.06.1977

SU46-025

2.04.1977

SU46-034

1.07.1977

SU46-048

6.10.1977

SU46-053

21.01.1986

SU46-008

17.12.1976

SU46-038

2.08.1977

SU46-026

2.04.1977

SU46-047

5.10.1977

SU46-049

31.10.1977

SU46-009

18.12.1976

SU46-040

26.08.1977

SU46-037

2.07.1977

SU46-054

23.01.1986

SU46-010

22.12.1976

SU46-043

1.09.1977

SU46-042

30.08.1977

SU46-011

23.12.1976

SU46-045

24.09.1977

SU46-052

31.12.1977

SU46-015

17.01.1977

SU46-046

29.10.1977

SU46-016

25.01.1977

SU46-050

4.11.1977

SU46-022

2.03.1977

SU46-051

26.11.1977

SU46-023

1.04.1977

SU46-027

1.04.1977

SU46-028

29.04.1977

Pierwsze lokomotywy serii SU46 w MD Warszawa Odolany

Pierwszą lokomotywownią do jakiej trafiły lokomotywy SU46 produkcji seryjnej była MD Warszawa Odolany, do której w 1976 roku przydzielono 9 lokomotyw: SU46-004 (1.12.1976), SU46-002, SU46-005, SU46-006 (2.12.1976), SU46-007 (11.12.1976), SU46-008 (17.12.1976), SU46-009 (18.12.1976), SU46-010 (22.12.1976) i SU46-011 (23.12.1976). W 1977 roku do Warszawy przyjechały także: SU46-015 (17.01.1977), SU46-016 (25.01.1977), SU46-022 (2.03.1977), SU46-023 i SU46-027 (1.04.1977) oraz SU46-028 (29.04.1977). Żeby być dokładnym to do tej piętnastki fabrycznie nowych lokomotyw pochodzących z produkcji seryjnej należy doliczyć jeszcze jedną lokomotywę prototypową – SU46-002, która już od czerwca 1975 roku „delegowana” została do Warszawy. Przekazanie na ilostan MD Warszawa Odolany piętnastu nowych, silniejszych lokomotyw uniwersalnych mogących prowadzić długie i ciężkie pociągi pasażerskie z prędkością do 120 km/h znacząco wzmocniło potencjał warszawskiej „szopy”, która do tej pory do obsługi „swoich” pociągów pasażerskich wykorzystywała głównie lokomotywy serii SP45 (do obsługi cięższych pociągów pasażerskich zatrudniano lokomotywy serii SP45 w podwójnej trakcji).

Nowe lokomotywy serii SU46 będące ówcześnie na ilostanie MD Warszawa Odolany zatrudniane były głównie do obsługi pociągów ekspresowych i pośpiesznych. Z tych najbardziej znanych należy wymienić obsługiwany na odcinku Warszawa – Kuźnica Białostocka międzynarodowy pociąg pośpieszny nr 71301 „Leningrad” rel. Berlin – Leningrad z planowym obciążeniem 900 ton, oraz pociągi ekspresowe z Warszawy do Gdyni nr 1501 „Neptun” czy nr 5104 „Kaszub”, które prowadziły z prędkością 120 km/h. W tamtych czasach warszawskie „suki” obsługiwały jeszcze pociągi do Brześcia i Przemyśla, a także co oczywiste wspierały w miarę potrzeby planowy ruch pociągów osobowych na niezelektryfikowanych liniach kolejowych wypierając dość szybko z obsługi pociągów kwalifikowanych serię lokomotyw SP45, które z powodu braku dla nich pracy przekazywane były do innych lokomotywowni.

Jak można wyczytać z Dodatku 2B do Rozkładu Jazdy w 1981r. pociąg nr 1501 „Neptun” rel. Warszawa Zachodnia – Hel obsługiwany był lokomotywami serii SU46 z MD Warszawa Odolany.
Również ekspres „Kaszub” nr 5104 z Gdyni Głównej do Warszawy Zachodniej obsługiwany był przez SU46 z MD Warszawa Odolany.

W późniejszych latach do Warszawy przekazano także z MD Szczecin Główny lokomotywy: SU46-030 (1.06.1979), SU46-031, SU46-038 (22.05.1979) i SU46-043 (1.08.1980).

Ilostan lokomotyw serii SU46 w MD Warszawa Odolany

Nr lokomotywy

Rok produkcji

Data przybycia

(przydział)

Data odejścia

(przydział)

SU46-002

1975

17.06.1975

MD Poznań Główny

16.03.1978

MD Poznań Główny

SU46-004

1976

1.12.1976

HCP Poznań

14.01.1986

MD Olsztyn

SU46-003

1976

2.12.1976

HCP Poznań

7.10.1983

MD Słupsk

SU46-005

1976

2.12.1976

HCP Poznań

8.03.1984

MD Słupsk

SU46-006

1976

2.12.1976

HCP Poznań

3.01.1985

MD Słupsk

SU46-007

1976

11.12.1976

HCP Poznań

19.09.1981

MD Malbork

SU46-008

1976

17.12.1976

HCP Poznań

4.02.1983

MD Białystok

SU46-009

1976

18.12.1976

HCP Poznań

4.03.1982

MD Białystok

SU46-010

1976

22.12.1976

HCP Poznań

7.04.1984

MD Malbork

SU46-011

1976

23.12.1976

HCP Poznań

8.01.1985

MD Nowy Sącz

SU46-015

1977

17.01.1977

HCP Poznań

22.04.1981

MD Malbork

SU46-016

1977

25.01.1977

HCP Poznań

25.02.1982

MD Malbork

SU46-022

1977

2.03.1977

HCP Poznań

4.03.1982

MD Białystok

SU46-023

1977

1.04.1977

HCP Poznań

11.11.1980

MD Malbork

SU46-027

1977

1.04.1977

HCP Poznań

12.02.1982

MD Białystok

SU46-028

1977

29.04.1977

HCP Poznań

17.05.1983

MD Malbork

SU46-030

1977

1.06.1979

MD Szczecin Główny

4.01.1981

MD Malbork

SU46-031

1977

22.05.1979

MD Szczecin Główny

29.12.1980

MD Malbork

SU46-038

1977

22.05.1979

MD Szczecin Główny

2.05.1980

Jelenia Góra

SU46-043

1977

1.08.1980

MD Szczecin Główny

3.01.1983

MD Białystok

Eksploatacja lokomotyw serii SU46 w MD Warszawa Odolany nie trwała długo. W wyniku postępującej elektryfikacji linii kolejowych po których kursowały pociągi pasażerskie obsługiwane warszawskimi lokomotywami spadło zapotrzebowanie na spalinowe pojazdy trakcyjne, co skutkowało przekazywaniem ich do innych lokomotywowni.

SU46-038
SU46-038 będąca na ilostanie MT Żagań. Zdjęcie wykonane na początku 1997 roku przez Sławomira Świniucha.

Pierwszą lokomotywą serii SU46, która w marcu 1978 roku wróciła do swojej macierzystej lokomotywowni w Poznaniu była delegowana do stolicy niespełna trzy lata wcześniej (czerwiec 1975) prototypowa SU46-002. Kolejne trzy lokomotywy tej serii w 1980 roku przekazane zostały do: MD Jelenia Góra SU46-038 (2.05.1980) i do MD Malbork SU46-023 (11.11.1980) oraz SU46-031 (29.12.1980), przy czym należy wspomnieć, że lokomotywa SU46-038 na ilostanie warszawskiej lokomotywowni przebywała wyjątkowo krótko bo niespełna rok. Tym samym na koniec 1980 roku ilostan pojazdów trakcyjnych serii SU46 w lokomotywowni Warszawa Odolany zmniejszył się z dwudziestu do szesnastu. Kolejne trzy maszyny przekazano na stan MD Malbork w 1981 roku: SU46-030 (4.01.1981), SU46-015 (22.04.1981) i SU46-007 (19.09.1981).

W kolejnym roku z warszawskiej lokomotywowni odjechały cztery „suki”. Były to SU46-027 (12.02.1982) do MD Białystok, SU46-016 (25.02.1982) do MD Malbork oraz SU46-009 i SU46-022 (4.03.1982) do MD Białystok. Tym samy na koniec 1982 roku ilostan lokomotyw serii SU46 w lokomotywowni Warszawa Odolany stanowiło dziewięć maszyn tej serii.

W 1983 roku ilostan lokomotyw SU46 uszczuplono o kolejne cztery pojazdy trakcyjne. Z Odolan do Białegostoku odjechały SU46-043 (3.01.1983) i SU46-008 (4.02.1983), do Malborka SU46-028 (17.05.1983) oraz do Słupska SU46-003 (7.10.1983). Tym sposobem w lokomotywowni Warszawa Odolany, która w najlepszym okresie eksploatacji lokomotyw spalinowych serii SU46 posiadała na ilostanie dwadzieścia pojazdów trakcyjnych tej serii pozostało zaledwie pięć „suk”. W kolejnym roku do Słupska przekazano SU46-005 (8.03.1984), a do Malborka SU46-010 (7.04.1984).

Z początkiem 1985 roku oddano jeszcze dwie lokomotywy serii SU46: do Słupska SU46-006 (3.01.1985) i do Nowego Sącza SU46-011 (8.01.1985).

Najdłużej bo przeszło dziewięć lat na ilostanie MD Warszawa Odolany widniała SU46-004, która jako ostatnia lokomotywa tej serii opuściła mury tamtejszej lokomotywowni 14 stycznia 1986 roku kończąc tym samym okres eksploatacji lokomotyw serii SU46 w stolicy.

Lokomotywy serii SU46 na ilostanie MD Szczecin Główny

Drugą pod względem ilości przyjętych na ilostan fabrycznie nowych lokomotyw serii SU46 była lokomotywownia MD Szczecin Główny, w której eksploatowano dwanaście lokomotyw tej serii dostarczonych z fabryki HCP Poznań w 1977 roku.

Nr lokomotywy

Rok produkcji

Data przybycia

(przydział)

Data odejścia

(przydział)

SU46-020

1977

28.02.1977

MD Poznań Główny

24.11.1978

MD Nowy Sącz

SU46-021

1977

28.02.1977

HCP Poznań

9.10.1979

MD Słupsk

SU46-030

1977

3.05.1977

HCP Poznań

31.05.1979

MD Warszawa Odolany

SU46-031

1977

1.06.1977

HCP Poznań

21.05.1979

MD Warszawa Odolany

SU46-033

1977

4.06.1977

HCP Poznań

17.10.1979

MD Słupsk

SU46-038

1977

2.08.1977

HCP Poznań

21.05.1979

MD Warszawa Odolany

SU46-040

1977

26.08.1977

HCP Poznań

16.05.1979

MD Nowy Sącz

SU46-043

1977

1.09.1977

HCP Poznań

31.07.1980

MD Warszawa Odolany

SU46-045

1977

24.09.1977

HCP Poznań

20.10.1979

MD Słupsk

SU46-046

1977

29.10.1977

HCP Poznań

10.10.1979

MD Słupsk

SU46-050

1977

4.11.1977

HCP Poznań

10.10.1979

MD Słupsk

SU46-051

1977

26.11.1977

HCP Poznań

9.10.1979

MD Słupsk

Eksploatację lokomotyw serii SU46 w tamtejszej lokomotywowni rozpoczęto z ostatnim dniem lutego 1977 roku, kiedy do Szczecina dotarły dwie lokomotywy SU46 o numerach 020 i 021. Na początku maja i czerwca tego samego roku z fabryki w Poznaniu przyjechały jeszcze trzy „suki”: SU46-030 (3.05.1977) i SU46-031 (1.06.1977) oraz SU46-033 (4.06.1977). Kolejne lokomotywy na stan MD Szczecin Główny przekazano: SU46-038 (2.08.1977), SU46-040 (26.08.1977), SU46-043 (1.09.1977), SU46-045 (24.09.1977), SU46-046 (29.10.1977), SU46-050 (4.11.1977) i SU46-051 (26.11.1977).

Tym samym lokomotywownia Szczecin Główny z końcem listopada 1977 roku posiadała 12 lokomotyw serii SU46, które zgodnie z przeznaczeniem miały w pierwszej kolejności przejąć obsługę pociągów ekspresowych i pośpiesznych od lokomotyw serii SP45 na liniach do Poznania, Świnoujścia i Gdyni. Jednym z takich pociągów był ekspres „Gryf” nr 8502 obsługiwany planowo przez „suki” właśnie na odcinku Szczecin – Gdynia.

Ponadto lokomotywy serii SU46 z MD Szczecin Główny zatrudniane były do pociągów międzynarodowych takich jak na przykład osobowy Szczecin Główny – Pasewalk.

SU46-031
17.08.1977. Pasewalk.
SU46-031 z międzynarodowym pociągiem pasażerskim do Szczecina Głównego.

Okres eksploatacji lokomotyw serii SU46 w MD Szczecin Główny nie był długi. Na skutek elektryfikacji okolicznych linii kolejowych znacząco spadło zapotrzebowanie na spalinowe lokomotywy liniowe w Szczecinie. Jako pierwsza do Nowego Sącza przekazana została SU46-020 (24.11.1978), która na ilostanie szopy w Szczecinie była zaledwie rok i dziewięć miesięcy.

W następnym roku ze szczecińskiej lokomotywowni odjechały do MD Warszawa Odolany SU46-030, SU46-031, SU46-038, do MD Słupsk SU46-021, SU46-033, SU46-045, SU46-046, SU46-050, SU46-051 i do MD Nowy Sącz SU46-040. W kolejnym roku Szczecin oddał do Warszawy ostatnią lokomotywę tej serii, a byłą nią SU46-043.

17.08.1977. Pasewalk.
Szczecińska SU46-031 z międzynarodowym pociągiem pasażerskim ze Szczecina wjeżdża w perony stacji Pasewalk (Foto P.Mohr).

Ilostan lokomotyw serii SU46

Numer lokomotywy

Rok budowy

Data pierwszej jazdy próbnej

Data odbioru przez PKP

Data ostatniej pracy

Przebieg km

Data i miejsce kasacji / Miejsce odstawienia

1974

12.11.1974

30.06.1977

1991

ZNTK Poznań

SU46-002

1974

30.12.1974

16.03.1978

22.05.1985

764 931 km

SU46-003


1976

9.11.1976

2.12.1976

1988

1 052 315 km

6.1993

ZNTK Poznań

92 51 5 630 036-8
(PL-PKPC)

1976

13.11.1976

30.11.1976

24.09.2018

Uszkodzenie silnika

2 901 742 km

14.03.2022

Łazy

SU46-005

1976

17.11.1976

2.12.1976

17.12.1995

1 693 255 km

20.09.2000

Olsztyn

92 51 5 630 020-2
(PL-PKPC)

1976

20.11.1976

30.11.1976

9.02.2003

2 110 915 km

3.09.2020
Wrocław Brochów

SU46-007

92 51 5 630 021-0
(PL-PKPC)

1976

22.11.1976

9.12.1976

20.02.2017

Nowe DSU Przejechane 400 000 km lub 12 lat od ostatniej naprawy rewizyjnej

2 802 604 km


21.07.2022

Łazy

SU46-008

92 51 5 630 019-4
(PL-PKPC)

1976

27.11.1976

16.12.1976

22.01.2009

2 061 133 km

3.01.2022

Łazy

SU46-009

92 51 5 630 022-8
(PL-PKPC)

1976

6.12.1976

17.12.1976

2.06.2009

2 955 523 km

14.01.2022

Olsztyn Główny

SU46-010

92 51 5 630 001-2
(PL-PKPC)

1976

8.12.1976

20.12.1976

7.07.2012

3 032 217 km

26-27.08.2021
Bydgoszcz Wschód

92 51 5 630 002-0
(PL-PKPC)

1976

11.12.1976

22.12.1976

10.08.2015

Pożar lokomotywy

2 668 084 km

14.09.2020

Wrocław Brochów

SU46-012

92 51 5 630 003-8
(PL-PKPC)

1976

14.12.1976

29.12.1976

22.09.2011

2 883 292 km

01.2022

Łazy

92 51 5 630 004-6
(PL-PKPC)

1976

20.12.1976

29.12.1976

13.10.2015

Nowe DSU Przejechane 400 000 km lub 12 lat od ostatniej naprawy rewizyjnej

2 655 098 km

5.01.2022

Łazy

92 51 5 630 005-3
(PL-PKPC)

1976

28.12.1976

31.12.1976

5.05.2015

Uszkodzenie silnika

1 901 119 km

Proponowana do zachowania

Lublin Tatary

SU46-015

92 51 5 630 023-6
(PL-PKPC)

1976

28.12.1976

13.01.1977

5.10.2010

2 912 864 km

01.2022

Łazy

SU46-016

1977

4.01.1977

25.01.1977

23.09.1995

1 928 566 km

21.09.2000

Olsztyn

SU46-017

92 51 5 630 024-4
(PL-PKPC)

1977

17.01.1977

2.02.1977

16.11.2018

2 917 449 km

14.03.2022

Łazy

SU46-018

1977

20.01.1977

2.02.1977

13.08.1997

1 814 166 km

19.01.2001

Kamieniec Ząbkowicki

SU46-019

1977

31.01.1977

14.02.1977

9.05.1996

1 573 918 km

18.01.2001

Kamieniec Ząbkowicki

SU46-020

1977

12.02.1977

28.02.1977

12.07.1995

1 262 696 km

SU46-021

1977

16.02.1977

28.02.1977

16.11.1989

1 573 538 km

SU46-022

92 51 5 630 025-1
(PL-PKPC)

1977

21.02.1977

28.02.1977

5.04.2014

2 960 619 km

15.03.2022

Łazy

SU46-023

92 51 5 630 006-1
(PL-PKPC)

1977

7.03.1977

1.04.1977

8.10.2019

Uszkodzenie silnika

21.07.2022

Łazy

SU46-024

92 51 5 630 007-9
(PL-PKPC)

1977

11.03.1977

25.03.1977

16.07.2014

Uszkodzenie silnika

1 337 890 km

12.03.2022

Łazy

92 51 5 630 008-7
(PL-PKPC)

1977

15.03.1977

28.03.1977

4.02.2012

Uszkodzenie silnika

1 452 653 km

4.01.2022

Łazy

SU46-026

92 51 5 630 009-5
(PL-PKPC)

1977

18.03.1977

30.03.1977

31.05.2016

2 661 032 km

11.01.2022

Łazy

SU46-027

1977

24.03.1977

1.04.1977

22.10.1991

Pożar lokomotywy

1 202 769 km

SU46-028

1977

13.04.1977

29.04.1977

15.08.1993

1 832 530 km

22.09.2000

Olsztyn

92 51 5 630 010-3
(PL-PKPC)

1977

15.04.1977

30.04.1977

27.12.2023

-

Transport na zimno 9.03.2025

KSK Wrocław

SU46-030

92 51 5 630 026-9
(PL-PKPC)

1977

21.04.1977

3.05.1977

10.04.2008

1 450 112 km

14.01.2022

Olsztyn Główny

92 51 5 630 027-7
(PL-PKPC)

1977

11.05.1977

31.05.1977

9.05.2022

Uszkodzenie silnika

-

Węgliniec

92 51 5 630 011-9
(PL-PKPC)

1977

19.05.1977

3.06.1977

6.11.2014

Pożar lokomotywy

2 383 762 km

22.02.2021
Chorzów Batory “OLMET”

92 51 5 630 028-5
(PL-PKPC)

1977

25.05.1977

3.06.1977

29.11.2016

Świadectwo straciło ważność

2 766 409 km

10.01.2022

Łazy

SU46-034

92 51 5 630 029-3
(PL-PKPC)

1977

8.06.1977

29.06.1977

3.10.2017

Uszkodzenie silnika

3 282 817 km

Proponowana do zachowania

Węgliniec

92 51 5 630 012-9
(PL-PKPC)

1977

11.06.1977

1.07.1977

24.01.2023

Uszkodzenie silnika

-

Węgliniec

SU46-036

1977

20.06.1977

1.07.1977

27.03.1997

Pożar lokomotywy

1 060 511 km

XX.XX.2000

Żagań

92 51 5 630 013-7
(PL-PKPC)

1977

22.06.1977

2.07.1977

29.08.2013

2 893 831 km

12.01.2022

Łazy

1977

14.07.1977

2.08.1977

23.01.1998

Pożar lokomotywy

2 111 075 km

XX.XX.2000

Żagań

SU46-039

92 51 5 630 030-1
(PL-PKPC)

1977

19.07.1977

1.08.1977

22.10.2006

1 352 454 km

10.03.2021 Zajączkowo Tczewskie

SU46-040

1977

4.08.1977

26.08.1977

5.12.1991


Pożar lokomotywy

927 676 km

92 51 5 630 014-5
(PL-PKPC)

1977

10.08.1977

24.08.1977


11.05.2017

Pożar lokomotywy

2 461 295 km

28.09.2020
Wrocław Brochów

SU46-042

1977

15.08.1977

29.08.1977

18.06.1997

1 405 848 km

17.01.2001

Kamieniec Ząbkowicki

92 51 5 630 015-2
(PL-PKPC)

1977

20.08.1977

1.09.1977

14.10.2015

Nowe DSU Przejechane 400 000 km lub 12 lat od ostatniej naprawy rewizyjnej

1 811 640 km

4.01.2022

Łazy

1977

23.08.1977

2.09.1977

2.04.1994

Pożar lokomotywy

1 210 464 km

92 51 5 630 016-0
(PL-PKPC)

1977

6.09.1977

25.09.1977

5.05.2007

Pożar lokomotywy

2 714 204 km

31.01.2012

PESA Bydgoszcz

92 51 5 630 017-8
(PL-PKPC)

1977

16.09.1977

29.10.1977

3.12.2011

2 857 357 km

19.01.2022

Łazy

92 51 5 630 031-9
(PL-PKPC)

1977

23.09.1977

30.09.1977

1.04.2021

Świadectwo straciło ważność

2 914 600 km

13.12.2021

Olsztyn


92 61 5 630 018-6
(PL-PKPC)

1977

25.09.1977

4.10.1977

10.10.2014

DSU Osiągnięty przebieg między naprawami max. 400 000 km

3 044 790 km

20.01.2022

Łazy

1977

19.10.1977

31.10.1977

24.08.2008

2 490 278 km

Modernizacja ST46-01

SU46-050

1977

24.10.1977

4.11.1977

1986

Pożar lokomotywy

1 137 411 km

SU46-051

1977

28.10.1977

26.11.1977

5.09.2005

1 680 215 km

10.03.2021

Zajączkowo Tczewskie

SU46-052

1977

30.11.1977

30.12.1977

20.11.1994

1 499 620 km

1.04.2000

Żarów

SU46-053

92 51 5 630 034-3
(PL-PKPC)

1985

-

21.01.1986

4.02.2014

Uszkodzenie silnika

1 545 391 km

23.09.2021
Lublin Tatary

92 51 5 630 035-0
(PL-PKPC)

1985

-

22.01.1986

17.11.2016

1 964 959 km

Transport 26.08.2025

TKW Jarocin

Wokół decyzji o zakończeniu produkcji seryjnej lokomotywy serii SU46 przez lata urosło kilka mitów, a największy z nich mówi o zakazie produkcji lokomotyw spalinowych dużej mocy wydanym przez „czerwonego brata” ze wschodu, czyli ZSRR. W miejsce lokomotyw produkowanych w Polsce nakazano nam zakupy lokomotywy serii ST43 (Rumunia) i ST44 (ZSRR). Zwolenników tej teorii spiskowej muszę zmartwić. Ten mit jest stosunkowo łatwy do obalenia. Po pierwsze są to lokomotywy o charakterystyce towarowej. Owszem, czasami wykorzystywane w ruchu pasażerskim, ale głównie w sezonie letnim bo nie posiadały ogrzewania wagonów. Po drugie terminy dostarczenia pierwszych lokomotywy do Polski. Pierwsze lokomotywy serii ST43 i ST44 do Polski przyjechały w 1965 roku, czyli 11 lat przed wyjazdem z fabryki pierwszej lokomotywy SU46 z produkcji seryjnej. W 1975 roku na polskich torach jeździło już 488 lokomotyw serii ST44 i 402 lokomotywy serii ST43, co potwierdza moją wcześniejszą tezę, że z seryjną produkcją lokomotywy o charakterystyce uniwersalnej jaką była lokomotywa serii SU46, czyli mogącej prowadzić zarówno pociągi pasażerskie jak i towarowe spóźniono się o dziesięć lat. W uzupełnieniu dodam tylko, że w tym czasie wyprodukowano już 223 lokomotywy serii SP45. Po trzecie. Wraz z szybko postępującą elektryfikacją linii kolejowych i związanym z tym zwiększeniem zapotrzebowania na lokomotywy eklektyczne zdecydowano o rozpoczęciu w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu produkcji lokomotywy elektrycznych serii ET41 (w HCP powstało 200 lokomotyw tej serii). Były to trzy główne powody zakończenia produkcji lokomotyw serii SU46, chociaż w 1985 roku próbowano jeszcze wznowić produkcję tej serii lokomotyw, lecz wyprodukowano tylko dwa pojazdy trakcyjne: SU46-053 i SU46-054.

Loading