W dniu dzisiejszym w Olsztynie rozpoczęła się kasacja lokomotyw SU46-009 i SU46-030, które zostały zakupione przez firmę “Bamar” Eksport-Import w 2020r.
W dniu 18.03.2020r. na platformie zakupowej pojawiła się oferta sprzedaży pięciu lokomotyw serii SU46. Były to lokomotywy o numerach inwentarzowych: 009, 010, 030, 039 i 051. Rozstrzygnięcie licytacji elektronicznej nastąpiło 27.08.2020r. Lokomotywy SU46-009, SU46-010 i SU46-030 kupiła firma Bamar Eksport-Import ze Słaboszewka, natomiast lokomotywy SU46-039 i SU46-051 firma Koksik Sp. z o.o. z Gdańska.
Jak już informowałem w artykułach Kasacja SU46-010 i W Zajączkowie Tczewskim pocięli SU46-039 i SU46-051 lokomotywy SU46-010, SU46-039 i SU46-051 zostały skasowane. Teraz przyszła kolej na SU46-009 i SU46-030, które od kilku dni stoją w miejscu kasacji.
SU46-009
Lokomotywa SU46-009 mury poznańskiej fabryki opuściła 17.12.1976r. i decyzją ówczesnych władz PKP została przekazana do MD Warszawa Odolany, gdzie obsługiwała pociągi ekspresowe i pośpieszne. Z tych najbardziej znanych należy wymienić obsługiwany na odcinku Warszawa – Kuźnica Białostocka międzynarodowy pociąg pośpieszny nr 71301 “Leningrad” rel. Berlin – Leningrad z planowym obciążeniem 900 ton, oraz pociągi ekspresowe z Warszawy do Gdyni nr 1501 “Neptun” czy nr 1503 “Kaszub”, które prowadziła z prędkością 120 km/h. W tamtych czasach warszawskie “suki” obsługiwały jeszcze pociągi do Brześcia i Przemyśla.
Zestawienie pociągów ekspresowych nr 1501 “Neptun” i 5104 “Kaszub” z Dodatku 2B rok 1981
Wraz z elektryfikacja linii kolejowych obsługiwanych przez lokomotywy z MD Warszawa Odolany, a co za tym idzie spadkiem zapotrzebowania na pracę lokomotyw spalinowych z dniem 5.03.1982r. lokomotywę SU46-009 przekazano do MD Białystok, gdzie pracowała głównie przy obsłudze pociągów pośpiesznych np. pociąg nr 14203 “Wigry” obsługiwany na odcinku Suwałki – Białystok, pociąg nr 16204 rel. Białystok – Wrocław Główny prowadzony przez lokomotywy z MD Białystok na odcinku Białystok – Olsztyn Główny, gdzie wymieniano lokomotywę serii SU46 z Białystoku na lokomotywę serii SU46 z Olsztyna, która dalej prowadziła pociąg do Torunia. Podobny plan obiegu lokomotyw obowiązywał przy pociągu pośpiesznym nr 18205 rel. Białystok – Szczecin Główny gdzie trzykrotnie wymieniano lokomotywy SU46. Wyglądało to tak, że lokomotywa SU46 z MD Białystok prowadziła pociąg do Olsztyna gdzie została wymieniona na lokomotywę SU46 z MD Olsztyn, która zaprowadziła pociąg do Elbląga i została wymieniona z elektrowozem serii EU07. “Siódemka” poprowadziła pociąg na odcinku Elbląg – Gdynia, gdzie wymieniona została na lokomotywę serii SU46 z MD Słupsk, która pociągnęła pociąg do Stargardu Szczecińskiego. Z kronikarskiego obowiązku dodam jeszcze, że w Stargardzie nastąpiła wymiana lokomotywy spalinowej na elektryczną z MD Szczecin Gł.
Zestawienie pociągów pośpiesznych nr 14204 “Wigry i nr 16204 z Dodatku 2B rok 1986
Po przeszło 4 latach pracy w MD Białystok lokomotywę SU46-009 przekazano do MD Olsztyn gdzie przepracowała blisko 13 lat. W latach 90-tych lokomotywy serii SU46 z MD Olsztyn przejęły obsługę pociągów pośpiesznych zapewnianą dotychczas przez Białystok. Mowa tu o pociągach pośpiesznych np. nr 16204 rel. Białystok – Wrocław Główny na odcinku Białystok – Olsztyn, nr 18205 rel. Białystok – Szczecin na odcinku Białystok – Elbląg czy nr 18414 Ostrołęka – Szczecin Główny na odcinku Olsztyn – Elbląg. Ponadto w okresie wakacyjnym SU46-009 i inne “suki” z Olsztyna obsługiwały pociąg nr 52522/12521 rel. Olsztyn – Lublin na odcinku Olsztyn Główny – Ełk, a także pociąg nr 5821 rel. Olsztyn – Szczecin Główny na odcinku do Elbląga. W obsłudze był także pociąg rel. Warszawa Zachodnia – Ełk przez stację Ruciane-Nida oraz słynny pociąg IR “Mare Balticum” z Ełku do Berlina Lichtenbergu.
2.04.1999 r. lokomotywa SU46-009 przekazana została do Gdyni. Praca w tutejszym Zakładzie Taboru polegała w dużej mierze na obsłudze pociągów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych z Gdyni do Helu, Kościerzyny, Wierzchucina. Były to pociągi ekspresowe takie jak Ex 15401/51402 “Jantar” relacji Warszawa Zachodnia – Hel – Warszawa Zachodnia, w sezonie wakacyjnym pociągi pośpieszne np. “Rozewie” z Wrocławia czy “Asnyk” z Łodzi Kaliskiej. Do tego należy wymienić całą masę lokalnych pociągów osobowych i pracę w okolicy 2007r. na linii Słupsk – Szczecinek z lokalnymi osobówkami. W sezonie wakacyjnym “suka” zapuszczała się nawet do Łeby po pociąg nr 51400 IC “Łebsko”.
9.07.2005r i 28.07.2007r. lokomotywa poprowadziła pociąg “Transcassubia” rel. Hel – Chojnice wiozący uczestników dorocznego Zjazdu Kaszubów.
Jeszcze w lutym 2009 roku SU46-009 ze względu na awarie szynobusów została zatrudniona przy obsłudze pociągów osobowych rel. Olsztyn – Pisz. Ostatnie dni pracy lokomotywy 009 to obsługa pociągów towarowych w okolicy Olsztyna (kierunek Korsze, Skandawa, Ełk), gdzie z dniem 2.06.2009r. lokomotywa po blisko 33 latach pracy zakończyła swoją służbę. Od tamtej pory, czyli przeszło 12 lat stała odstawiona w Olsztynie.
SU46-030
Z racji tego, że okresy pracy i przydziały szczegółowo opisanej SU46-009 pokrywają się w dużej mierze z pracą i przydziałami lokomotywy SU46-030 skupię się na krótkim opisaniu pracy “trzydziestki” tylko w MD Szczecin Główny i MD Malbork.
Lokomotywa spalinowa typu 303D serii SU46 o numerze 030 wyprodukowana została w 1977r. i z dniem 3.05.1977r. została przekazana na stan MD Szczecin Główny. Co ciekawe w tym samym roku prosto z fabryki w Poznaniu przekazano do szczecińskiej lokomotywowni 12 lokomotyw tej serii. Związane to było z dużym zapotrzebowaniem na obsługę niezelektryfikowanych linii kolejowych do Świnoujścia, Stargardu Szczecińskiego, Poznania, Kołobrzegu czy Gdyni.
Lokomotywy serii SU46 na stanie MD Szczecin Główny
Lokomotywa | Okres pracy w MD Szczecin Główny | Przeniesiona do MD |
SU46-020 | 28.02.1977 - 24.11.1978 | MD Nowy Sącz |
SU46-021 | 28.02.1977 - 9.10.1979 | MD Słupsk |
SU46-030 | 3.05.1977 - 31.05.1979 | MD Warszawa Odolany |
SU46-031 | 1.06.1977 - 21.05.1979 | MD Warszawa Odolany |
SU46-033 | 4.06.1977 - 17.10.1979 | MD Słupsk |
SU46-038 | 2.08.1977 - 21.05.1979 | MD Warszawa Odolany |
SU46-040 | 26.08.1977 - 16.05.1979 | MD Nowy Sącz |
SU46-043 | 1.09.1977 - 31.07.1980 | MD Warszawa Odolany |
SU46-045 | 24.09.1977 - 20.10.1979 | MD Słupsk |
SU46-046 | 29.10.1977 - 10.10.1979 | MD Słupsk |
SU46-050 | 4.11.1977 - 10.10.1979 | MD Słupsk |
SU46-051 | 26.11.1977 - 9.10.1979 | MD Słupsk |
Okres pracy lokomotyw serii SU46 w MD Szczecin Główny był krótki i skończył się wraz z elektryfikacją linii Poznań – Szczecin – Świnoujście (1977-1980). Większość lokomotyw SU46 przekazano w 1979r. do MD Słupsk, MD Warszawa Odolany i MD Nowy Sącz. Ostatnia “suka” ze Szczecina została przekazana z końcem lipca 1980r. do Warszawy.
Przekazana z dniem 1.06.1979r. do MD Warszawa Odolany SU46-030 pracowała w tej lokomotywowni do 4.01.1981r. po czym przeszła na stan MD Malbork gdzie przejeździła blisko 13 lat (do 24.04.1994r.). W Malborku lokomotywa SU46-030 jak i inne lokomotywy tej serii będące w tamtym czasie na ilostanie tej lokomotywowni (SU46-007, SU46-010, SU46-015, SU46-016, SU46-023, SU46-028, SU46-031) obsługiwały głównie pociągi pospieszne takie jak na przykład pociąg nr 1521/22 rel. Łódź Kaliska – Gdynia Główna czy pociąg nr 5412 rel. Gdynia Główna – Mysłowice oraz pociągi osobowe w ruchu lokalnym np. pociąg nr 6015 rel. Nasielsk – Malbork czy nr 91115 rel. Malbork – Braniewo.
W 1994r. lokomotywa SU46-030 została przeniesiona do lokomotywowni w Olsztynie, gdzie przez kilkanaście lat obsługiwała pociągi pasażerskie i sporadycznie towarowe na okolicznych szlakach kończąc swoją służbę na PKP w dniu 10.04.2008r.
Zdjęcia z kasacji SU46-009 i SU46-030