Największa niespodzianka kwietnia, czyli powrót z zapasu krótkotrwałego do ruchu SU46-031 skończyła się szybciej niż się spodziewałem. W dniu 9 maja poważnej awarii uległ silnik spalinowy. Brak nowego silnika i części do regeneracji starego wyklucza dalszą eksploatację lokomotywy.
Przypominam, że lokomotywa wróciła na tory 26 kwietnia 2022r. jadąc po próżne wagony do Turoszowa. Od tamtej pory do feralnego 9 maja minęło 14 dni! W tym czasie lokomotywa przejechała około 738 km (7 razy luzem i 9 razy ze składami). W ostatnim dniu eksploatacji SU46-031 podjęła w Węglińcu transport wojskowy do Leszna Górnego i wróciła luzem z Leszna Górnego do Żagania.
Następnego dnia nie można było już zastartować lokomotywy. Podjęto więc decyzję o przesłaniu loka „na zimno” w składzie pociągu towarowego prowadzonego przez ST44-1222 do Punktu Utrzymania Taboru w Węglińcu gdzie stwierdzono uszkodzenie silnika spalinowego.
Zdiagnozowana usterka silnika spalinowego lokomotywy SU46-031 (silnik w 2020r. został przełożony z SU46-034) okazała się poważna, co wraz z brakiem części zamiennych i innych sprawnych silników typu W2112SSF trwale wyeliminowało lokomotywę z ruchu.
Szczegółowy wykaz pracy w okresie 26.04 – 9.05.2022r.
* Przebieg lokomotywy podany na podstawie ogólnodostępnej strony internetowej “Odległości Taryfowe” PKP Cargo bez pracy manewrowej.
** Zjazd lokomotywy „na zimno” w składzie pociągu towarowego prowadzonego przez ST44-1222.
*** W związku z wojną na Ukrainie nie podaję szczegółowych informacji na temat rozkładu jazdy.
Data | Numer pociągu | Relacja | Przejechane kilometry * |
26.04.2022 | Węgliniec - Turoszów | 63 km | |
26.04.2022 | Turoszów - Węgliniec | 63 km | |
28.04.2022 | Węgliniec - Legnica | 73 km | |
28.04.2022 | Legnica - Leszno Górne | 48 km | |
28.04.2022 | *** | Leszno Górne - Głogów | 87 km |
28.04.2022 | Głogów - Żagań | 61 km | |
29.04.2022 | Żagań - Żary | 13 km | |
29.04.2022 | Żary - Żary Kunice | 5 km | |
29.04.2022 | 773025 | Żary Kunice - Żary | 5 km |
29.04.2022 | Żary - Żary Kunice | 5 km | |
29.04.2022 | 773045 | Żary Kunice - Żary | 5 km |
29/30.04.2022 | Żary - Węgliniec | 42 km | |
6.05.2022 | 364004/5 | Węgliniec - Turoszów | 63 km |
6.05.2022 | Turoszów - Węgliniec | 63 km | |
9.05.2022 | *** | Węgliniec - Leszno Górne | 71 km |
9.05.2022 | Leszno Górne - Żagań | 26 km | |
10.05.2022 | ** | Żagań - Węgliniec Zjazd "na zimno" | 45 km |

SU46-031 podczas manewrów z wagonami na bocznicy szlakowej w Kunicach. Po wystawieniu składu na tor szlakowy i zabezpieczeniu bocznicy pociąg odjedzie w planie TKS 773025 i będzie pchany w kierunku Żar przez około 5 kilometrów.

Największa niespodzianka tego miesiąca, czyli SU46-031 rusza luzem z Żar do Kunic w planie 775012.

SU46-031 przed chwilą wyjechała z Ruszowa na szlak do Jankowej Żagańskiej z wagonami jadącymi z Włocławka do Żar w dniu dzisiejszym wyjątkowo przez Żagań.

Przejazd dwóch luzaków do Leszna Górnego po pociąg wojskowy do Ustki.

Fotka przywróconej niedawno do ruchu SU46-031.
Korzystając z wolnej niedzieli i zupełnie przypadkowo ? wybrałem się do Węglińca w celu udokumentowania tego arcyważnego wyjazdu z szopy na tankowanie. Obecnie pracy przewozowej PKP Cargo ma mało, także ciężko będzie załapać tę maszynę w ruchu.
Na zdjęciu widzimy 031 na tle budynku dworca w Węglińcu zjeżdżającą po tankowaniu do szopy.

Chwilę po wyjeździe z Zebrzydowej na szlak do Osiecznicy Kliczków. SU46-031 prowadzi pierwszą część próżnych węglarek do kopalni piasków szklarskich w Osiecznicy.

SU46-031 z próżnym pociągiem nr 664146 rel. Turoszów Elektrownia – Opole Główne Towarowe pokonuje ostatnie kilometry linii kolejowej nr 278 łączącej Węgliniec ze Zgorzelcem.