Witajcie na nowej stronie SU46.pl!

3,2,1, START! Jedyna strona internetowa o lokomotywach typu 303D, serii SU46 czyli popularnych “Sukach” właśnie wystartowała. W serwisie znajdziecie informacje na temat tych kultowych lokomotyw wyprodukowanych przez Zakłady Przemysłu Metalowego H.Cegielski w Poznaniu w liczbie ogólnej wynoszącej 54 sztuki.

   Tytułem wstępu zacznę może od tego skąd moje zainteresowanie tymi lokomotywami, jak dorastała we mnie pasja do tych maszyn i co chciałbym osiągnąć prowadząc stronę www.su46.pl.

Mój Tata, Andrzej Urbański za nastawnikiem 46-014.

Pierwszy raz jak sięgam pamięcią Ojciec zabrał mnie na lokomotywę gdy miałem 6 lat. Bardzo dobrze pamiętam ten dzień, gdyż wydarzyła się wtedy pewna historia, która doskonale utkwiła w mojej pamięci aż po dzień dzisiejszy. Ojciec zabrał mnie wtedy na swoją planową SU46-014, mieliśmy pojechać z osobowym do Lubska. Pamiętam, że jak przyszliśmy do żagańskiej lokomotywowni “czternastka” stała wygaszona na hali. Tata wsadził mnie do kabiny i kazał poczekać, a sam gdzieś poszedł. Tak więc siadłem na fotel maszynisty i po chwili zacząłem “bawić” się nastawnikiem jazdy. Po chwili lokomotywa zaczęła jechać w stronę obrotnicy, a na dodatek obrotnica nie była odpowiednio ustawiona. Wtedy ze strachu (bo myślałem, że to ja uruchomiłem jazdę lokomotywy) zacząłem ryczeć, że pół szopy się zleciało. Pojawił się także mój Tata, który zapytał co się stało? A, że już wtedy byłem dumnym małym mężczyzną i nie chciałem przyznać się do tego, że to ja uruchomiłem lokomotywę, skłamałem – powiedziałem, że chce mi się siku!

Jak się później okazało lokomotywę z szopy wypychał wózek akumulatorowy ASF o czym nie miałem bladego pojęcia.! Dzisiaj z tego się śmieje, ale uwierzcie mi – wtedy byłem przerażony. Taka to była historia. Tata jeszcze wielokrotnie zabierał mnie na służby, zaliczyłem chyba wszystkie stacje węzłowe do których dojeżdżały żagańskie “suki”. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, że kiedyś zostanę maszynistą i spytam Ojca jakie najcięższe brutto prowadził? I sam się pochwalę, że ja prowadzę na co dzień pociągi o masie 3600 ton bo pracuję w firmie Freightliner PL.

Ja za sterami SU46-033.

Tak – jestem maszynistą w FPL-u już blisko 7 lat. Także niniejsza strona internetowa będzie prowadzona nie tylko przez pasjonata lokomotyw serii SU46, ale także przez maszynistę, człowieka z branży. Co do mojej pasji jakimi są lokomotywy spalinowe serii SU46 wyprodukowane w Poznaniu przez Zakłady Hipolita Cegielskiego to muszę powiedzieć, że rodziła się ona długo. Trochę tego żałuję, bo jakbym za dzieciaka robił zdjęcia lokomotyw jeżdżących w Żaganiu to dzisiaj byłby to kawał dobrej historii. Doskonale pamiętam indywidualne schematy malowania na żagańskich lokomotywach, a w szczególności malowanie SU46-037 i SU46-049. Pamiętam wieczorną “Warszawę” wyjeżdżającą z Żagania po godzinie dwudziestej, którą dość często w okresie letnim obserwowałem przez płot przy ulicy Kolejowej. Pamiętam “Bobra”, “Maltę” , “Rusałkę”. Zresztą jako syn maszynisty byłem posiadaczem bezpłatnego biletu kolejowego w klasie dowolnej. Ile to się jeździło wtedy pociągami przy otwartych oknach wdychając spaliny z lokomotyw serii SU46…

Wtedy nie myślałem o fotografowaniu. Wtedy myślałem, że te lokomotywy są zwykła codziennością, która będzie trwać wiecznie. Jak bardzo się myliłem okazało się w późniejszych latach. Dzisiaj seria SU46 jest na wykończeniu. Gdy powstaje ta strona jest początek 2019 roku. W ruchu mamy tylko 4 sprawne lokomotywy serii SU46: 023, 029, 035 oraz 047. SU46-031 ma uszkodzony silnik spalinowy, który siłami warsztatu w Węglińcu próbują przywrócić do życia, a 27 innych lokomotyw tej serii jest odstawionych bez perspektywy powrotu do ruchu. Co prawda w okolicy 2012 roku, gdy w bydgoskiej PESIE zmodernizowano ST46-01 były nawet plany aby zmodernizować kolejne 10 sztuk lokomotyw serii SU46. Ale na planach się skończyło.

Dlatego zdecydowałem się, że powstanie ta strona. Strona na której będzie można znaleźć wszelkie informacje na temat tych kultowych lokomotyw, które już niedługo przejdą do historii. Strona na której znajdziecie informacje o historii, budowie lokomotyw SU46, zdjęcia tych maszyn, a także zdjęcia innych serii lokomotywy.

Zachęcam też Was, drodzy czytelnicy, miłośnicy, pasjonaci do wspierania strony. Jeśli chcielibyście się podzielić informacjami, zdjęciami, pamiątkami związanym z lokomotywami serii SU46 to gorąco zapraszam do kontaktu: pawel.urbanski@su46.pl .

Start!

SU46-014
1.06.1992. Niegosławice.
SU46-014 z pociągiem Łęknica – Głogów (ze zbiorów własnych).

Loading

Dodaj komentarz