W dniu dzisiejszym dotarły do mnie smutne wieści ze stolicy województwa warmińsko – mazowieckiego. Otóż jak już informowałem w artykule Usterka SU46-035 lokomotywa została skierowana do naprawy bieżącej z powodu awarii silnika spalinowego. Jak się wczoraj okazało, awaria jest na tyle poważna, że nie przewiduje się naprawy, a lokomotywa przedwcześnie zostanie odstawiona w przysłowiowe “krzaki”.
Powodem zakończenia eksploatacji lokomotywy spalinowej SU46-035 jest uszkodzenie silnika spalinowego W2112SSF, a konkretnie zatarcie panewek na 4 korbowodzie oraz zniszczona powierzchnia korbowodu. Z powodu braku sprawnych silników spalinowych oraz części zamiennych lokomotywa nie zostanie naprawiona.
SU46-035 została wyprodukowana w 1977 roku w Poznaniu i tam też zaczęła swoją służbę na sieci PKP. Na ilostanie lokomotywowni Poznań widniała do końca maja 2000 roku, czyli blisko 23 lata. Następnie lokomotywę przeniesiono do Węglińca, gdzie przejeździła blisko 19 lat (do 8.03.2019r.), po czym przekazano ją do Olsztyna najpierw w delegację (do 19.09.2019r.), a później na stałe. Tutaj też dokonała swojego “żywota” w dniu 24.01.2023 roku, przy czym należy dodać, że świadectwo sprawności technicznej miała ważne do 28.06.2023r. Po tym terminie lokomotywa powinna zostać skierowana do naprawy okresowej poziomu P5, a jak wiadomo właściciel zrezygnował z napraw głównych tej serii lokomotyw.
Tym samym do 29 czerwca 2023 roku w ruchu pozostaje teoretycznie tylko jedna przedstawicielka serii SU46. Teoretycznie, gdyż silnik zabudowany w “029” też jest technicznie wyeksploatowany, przełożony z SU46-047 w dniu 28 kwietnia 2021 roku. Wcześniej w/w agregat prądotwórczy pracował w SU46-054. Do SU46-047 został przełożony w dniu 21 września 2018 roku.
Tak więc rok 2023 będzie najprawdopodobniej końcem lokomotyw serii SU46 pracujących na sieci PKP. Prawdopodobnie, bo teoretycznie jeśli silnik zabudowany w SU46-029 wytrwa do końca świadectwa sprawności lokomotywy istnieje możliwość przełożenia go do SU46-031, której termin ważności świadectwa sprawności technicznej ubiega 29 marca 2024 roku. Ale czy tak będzie, czy będzie to opłacalne dla właściciela to już czas pokaże.
Zdjęcia SU46-035