Zbliżający się koniec roku to doskonały czas na podsumowanie. Z tej okazji dla wszystkich czytelników serwisu SU46.pl przygotowałem szczegółowe zestawienie ilostanu lokomotyw typu 303D.
Kończący się 2021 rok przyniósł istotne zmiany w ilostanie lokomotyw serii SU46 będących własnością PKP Cargo. Na początku roku narodowy przewoźnik był w posiadaniu 22 sztuk lokomotyw typu 303D i jednej lokomotywy typu 303Da czyli zmodernizowanej ST46-01 (ex.SU46-049), którą w niniejszym artykule celowo pominę. Spośród 22 lokomotyw sprawne były tylko trzy maszyny: SU46-031, SU46-035 i SU46-047. Reszta była odstawiona ze statusem “OR” – oczekiwanie na naprawy rewizyjnej lub w naprawach awaryjnych. A że spółka nie miała w planie przywrócenia do ruchu tej serii to w praktyce lokomotywy oczekiwały sprzedaży i kasacji chociaż trzeba przyznać, że w ogłoszonych przetargach właściciel nie stawiał wymogu kasacji i była potencjalna szansa na wyremontowanie lokomotyw przez nowych właścicieli.
Początek roku zaczął się od kasacji. 10 marca 2021r. za sprawą firmy Koksik Sp.z.o.o. rozpoczęła się fizyczna likwidacja dwóch lokomotyw serii SU46 z Północnego Zakładu Spółki PKP Cargo S.A. (Zajączkowo Tczewskie). Tego dnia przerobiono na złom lokomotywy SU46-039 i SU46-051.
Kolejną lokomotywą serii SU46 skasowaną w 2021r. była doskonale znana z pracy w węźle żagańskim, która w wyniku pożaru kabiny A w dniu 6.11.2014r. została odstawiona bez szans na powrót do jazdy. Maszyna została skasowana na terenie bocznicy firmy Olmet w Chorzowie Batorym w dniu 22.03.2021r.
Z dniem 1.04.2021r. swoją służbę na sieci PKP zakończyła kultowa dla wielu miłośników lokomotywa SU46-047. Lokomotywa ta odmalowana w historyczne barwy latem 2017 r. wyjeździła swoje kilometry, a po jej odstawieniu silnik spalinowy przełożono do SU46-029, która stała wyłączona z eksploatacji od marca 2019 r. (uszkodzenie silnika spalinowego – zatarcie panewek głównych wału korbowego). Tym samym po przełożeniu agregatu prądotwórczego i przejściu przeglądu P3 lokomotywa SU46-029 oficjalnienie wróciła do żywych w dniu 15.12.2021r. I to z przytupem, gdyż właściciel zdecydował się na zmianę malowania z oficjalnego schematu spółki na historyczne barwy stosowane na lokomotywach serii SU46 w latach 80-tych i chwilowo po 2002 r.
Jak informowaliśmy w artykułach: Cargo sprzedaje lokomotywy SU46 i Rozstrzygnięcie przetargu na sprzedaż 19 lokomotyw serii SU46 PKP Cargo sprzedało w 2021 r. 19 lokomotyw serii SU46. Niestety właścicielami wszystkich wystawionych w przetargu lokomotyw zostały firmy skupujące i przetwarzające złom co przesądza ich los.
Lista wystawionych na sprzedaż lokomotyw SU46
Lp | Numer Lokomotywy | Lokalizacja | Foto |
1 | SU46-004 | Zakład Północny – Olsztyn | |
2 | SU46-007 | Zakład Dolnośląski – Węgliniec | |
3 | SU46-008 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
4 | SU46-012 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
5 | SU46-013 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
6 | SU46-015 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
7 | SU46-017 | Zakład Północny – Olsztyn | |
8 | SU46-022 | Zakład Północny – Olsztyn | |
9 | SU46-023 | Zakład Dolnośląski – Węgliniec | |
10 | SU46-024 | Zakład Północny – Zajączkowo Tczewskie | |
11 | SU46-025 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
12 | SU46-026 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
13 | SU46-033 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
14 | SU46-037 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
15 | SU46-043 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
16 | SU46-046 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
17 | SU46-047 | Zakład Północny – Olsztyn | |
18 | SU46-048 | Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów | |
19 | SU46-053 | Zakład Wschodni - Lublin Tatary |
Pod koniec sierpnia w Bydgoszczy przystąpiono do kasacji lokomotywy SU46-010. O tym fakcie pisałem w artykule Kasacja SU46-010.
Piąta kasacja lokomotywy serii SU46 w 2021r. odbyła się 23 września na terenie lokomotywowni Lublin Tatary. Pocięta na złom została wtedy lokomotywa SU46-053, co opisałem w artykule Kasacja SU46-053.
13 grudnia w Olsztynie przystąpiono do kasacji lokomotywy SU46-047. Lokomotywa z dniem 1.04.2021r. zakończyła swoją służbę na sieci PKP. Przez 44 lata przejechała blisko 2 914 600 km, a ostatnią służbą lokomotywy był pociąg towarowy z Iławy Głównej do Olsztyna Głównego. Jeszcze przed odstawieniem 047 władze spółki PKP Cargo zdecydowały, że sprawny agregat prądotwórczy z lokomotywy SU46-047 zostanie przełożony do lokomotywy SU46-029. I tak się stało 28 kwietnia 2021r.
W dniu publikacji tego artykułu dostałem informację, że w Olsztynie Głównym przestawiono lokomotywy SU46-009 i SU46-030 w okolice miejsca gdzie wcześniej pocięto lokomotywę SU46-047. Tak więc całkiem możliwe, że jeszcze przed końcem roku dwie kolejne lokomotywy zostaną przerobione na złom o czym z pewnością państwa poinformujemy.
Kończąc niniejszy artykuł chciałem przedstawić także pozytywne informacje dotyczące lokomotyw serii SU46. Jak już podawałem w artykułach Historyczny schemat malowania SU46-029, Zielona SU46-029 i SU46-029 gotowa do pracy do służby wróciła SU46-029. I to w jakim malowaniu! Z pewnością będzie cieszyć oko miłośników – oby jak najdłużej.
SU46-029 dołączyła do SU46-031 i SU46-035, które mają jeszcze ważne świadectwa sprawności technicznej.
Ilostan lokomotyw SU46 z ważnym świadectwem sprawności technicznej na 15.12.2021r.
Numer lokomotywy | Status | Data ważności świadectwa | Stan licznika | Ilostan |
SU46-029 | Sprawna | 29.06.2023 | 202 961 km | Zakład: Północny Sekcja: Iława Lokalizacja: Olsztyn |
SU46-031 | Sprawna - w zapasie krótkotrwałym | 29.03.2024 | 238 482 km | Zakład: Dolnośląski Sekcja: Legnica Lokalizacja: Węgliniec |
SU46-035 | Sprawna | 28.06.2023 | 324 255 km | Zakład: Północny Sekcja: Iława Lokalizacja: Olsztyn |
Lokomotywy przeznaczone do zachowania
Lokomotywy SU46-014, SU46-034 i SU46-054 zostały wytypowane do zachowania. Z moich informacji wynika, że SU46-014 najprawdopodobniej zostanie przekazana do Żagania w ręce miejscowego Stowarzyszenia i stanie przy parowozie Ok-1 jako na pomnik.
Numer lokomotywy | Status | Lokalizacja | Rok produkcji | Data odbioru przez PKP | Data ostatniej pracy |
SU46-014 | Przeznaczona do zachowania | Lublin Tatary | 1976 | 31.12.1976 | 5.05.2015 |
SU46-034 | Przeznaczona do zachowania | Węgliniec | 1977 | 1.06.1977 | 3.10.2017 |
SU46-054 | Przeznaczona do zachowania | Leszno | 1985 | 22.01.2986 | 17.11.2016 |
Porządnie napisany artykuł chociaż jak to się czyta to serce mi krwawi ,co się wyprawia ,z narodowym dorobkiem ,brakuje lok.spalinowych wypożycza się od Czechów a swoje złomuje ,,po nas już tylko spalona ziemia,, to jest właśnie ,,kraj nad Wisłą,,