Ilostan lokomotyw serii SU46 na koniec 2021r

Zbliżający się koniec roku to doskonały czas na podsumowanie. Z tej okazji dla wszystkich czytelników serwisu SU46.pl przygotowałem szczegółowe zestawienie ilostanu lokomotyw typu 303D.

Kończący się 2021 rok przyniósł istotne zmiany w ilostanie lokomotyw serii SU46 będących własnością PKP Cargo. Na początku roku narodowy przewoźnik był w posiadaniu 22 sztuk lokomotyw typu 303D i jednej lokomotywy typu 303Da czyli zmodernizowanej ST46-01 (ex.SU46-049), którą w niniejszym artykule celowo pominę. Spośród 22 lokomotyw sprawne były tylko trzy maszyny: SU46-031, SU46-035 i SU46-047. Reszta była odstawiona ze statusem “OR” – oczekiwanie na naprawy rewizyjnej lub w naprawach awaryjnych. A że spółka nie miała w planie przywrócenia do ruchu tej serii to w praktyce lokomotywy oczekiwały sprzedaży i kasacji chociaż trzeba przyznać, że w ogłoszonych przetargach właściciel nie stawiał wymogu kasacji i była potencjalna szansa na wyremontowanie lokomotyw przez nowych właścicieli.

Początek roku zaczął się od kasacji. 10 marca 2021r. za sprawą firmy Koksik Sp.z.o.o. rozpoczęła się fizyczna likwidacja dwóch lokomotyw serii SU46 z Północnego Zakładu Spółki PKP Cargo S.A. (Zajączkowo Tczewskie). Tego dnia przerobiono na złom lokomotywy SU46-039 i SU46-051.

Numer lokomotywy

Rok Budowy

Data pierwszej jazdy próbnej

Data odbioru przez PKP

Data ostatniej pracy

Przebieg km

Data i miejsce kasacji

SU46-039
92 51 5 630 030-1
(PL-PKPC)

1977

19.07.1977

1.08.1977

22.10.2006

3 135 350 km

10.03.2021 Zajączkowo Tczewskie

Numer lokomotywy

Rok Budowy

Data pierwszej jazdy próbnej

Data odbioru przez PKP

Data ostatniej pracy

Przebieg km

Data i miejsce kasacji

SU46-051

1977

28.10.1977

26.11.1977

5.09.2005

1 675 846 km

10.03.2021 Zajączkowo Tczewskie

Kolejną lokomotywą serii SU46 skasowaną w 2021r. była doskonale znana z pracy w węźle żagańskim, która w wyniku pożaru kabiny A w dniu 6.11.2014r. została odstawiona bez szans na powrót do jazdy. Maszyna została skasowana na terenie bocznicy firmy Olmet w Chorzowie Batorym w dniu 22.03.2021r.

Numer lokomotywy

Rok Budowy

Data pierwszej jazdy próbnej

Data odbioru przez PKP

Data ostatniej pracy

Przebieg km

Data i miejsce kasacji

SU46-032
92 51 5 630 011-9
(PL-PKPC)

1977

19.05.1977

3.06.1977

6.11.2014

Pożar lokomotywy

2 383 762 km

22.02.2021
Chorzów Batory “OLMET”

Z dniem 1.04.2021r. swoją służbę na sieci PKP zakończyła kultowa dla wielu miłośników lokomotywa SU46-047. Lokomotywa ta odmalowana w historyczne barwy latem 2017 r. wyjeździła swoje kilometry, a po jej odstawieniu silnik spalinowy przełożono do SU46-029, która stała wyłączona z eksploatacji od marca 2019 r. (uszkodzenie silnika spalinowego – zatarcie panewek głównych wału korbowego). Tym samym po przełożeniu agregatu prądotwórczego i przejściu przeglądu P3 lokomotywa SU46-029 oficjalnienie wróciła do żywych w dniu 15.12.2021r. I to z przytupem, gdyż właściciel zdecydował się na zmianę malowania z oficjalnego schematu spółki na historyczne barwy stosowane na lokomotywach serii SU46 w latach 80-tych i chwilowo po 2002 r.

SU46-047

Jak informowaliśmy w artykułach: Cargo sprzedaje lokomotywy SU46 i Rozstrzygnięcie przetargu na sprzedaż 19 lokomotyw serii SU46 PKP Cargo sprzedało w 2021 r. 19 lokomotyw serii SU46. Niestety właścicielami wszystkich wystawionych w przetargu lokomotyw zostały firmy skupujące i przetwarzające złom co przesądza ich los.

Lista wystawionych na sprzedaż lokomotyw SU46

Lp

Numer Lokomotywy

Lokalizacja

Foto

1

SU46-004
92 51 5 630 036-8 (PL-PKPC)

Zakład Północny – Olsztyn

2

SU46-007
92 51 5 630 021-0 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Węgliniec

3


SU46-008
92 51 5 630 019-4 (PL-PKPC)


Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

4

SU46-012
92 51 5 630 003-8 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

5

SU46-013
92 51 5 630 004-6 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

6

SU46-015
92 51 5 630 023-6 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

7

SU46-017
92 51 5 630 024-4 (PL-PKPC)

Zakład Północny – Olsztyn

8

SU46-022
92 51 5 630 025-1 (PL-PKPC)

Zakład Północny – Olsztyn

9

SU46-023
92 51 5 630 025-1 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Węgliniec

10

SU46-024
92 51 5 630 007-9 (PL-PKPC)

Zakład Północny – Zajączkowo Tczewskie

11

SU46-025
92 51 5 630 007-9 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

12

SU46-026
92 51 5 630 009-5 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

13

SU46-033
92 51 5 630 028-5 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

14

SU46-037
92 51 5 630 013-7 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

15

SU46-043
92 51 5 630 015-2 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

16

SU46-046
92 51 5 630 017-8 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

17

SU46-047
92 51 5 630 031-9 (PL-PKPC)

Zakład Północny – Olsztyn

18

SU46-048
92 61 5 630 018-6 (PL-PKPC)

Zakład Dolnośląski – Wrocław Brochów

19

SU46-053
92 51 5 630 034-3 (PL-PKPC)

Zakład Wschodni - Lublin Tatary

Pod koniec sierpnia w Bydgoszczy przystąpiono do kasacji lokomotywy SU46-010. O tym fakcie pisałem w artykule Kasacja SU46-010.

Numer lokomotywy

Rok Budowy

Data pierwszej jazdy próbnej

Data odbioru przez PKP

Data ostatniej pracy

Przebieg km

Data i miejsce kasacji

SU46-010
92 51 5 630 001-2
(PL-PKPC)

1976

8.12.1976

21.12.1976

7.07.2012

3 032 217 km

26-27.08.2021
Bydgoszcz Wschód


Piąta kasacja lokomotywy serii SU46 w 2021r. odbyła się 23 września na terenie lokomotywowni Lublin Tatary. Pocięta na złom została wtedy lokomotywa SU46-053, co opisałem w artykule Kasacja SU46-053.

Numer lokomotywy

Rok Budowy

Data pierwszej jazdy próbnej

Data odbioru przez PKP

Data ostatniej pracy

Przebieg km

Data i miejsce kasacji

SU46-053
92 51 5 630 034-3
(PL-PKPC)

1985

-

21.01.1986

4.02.2014

Uszkodzenie silnika

1 545 391 km

23.09.2021
Lublin Tatary

13 grudnia w Olsztynie przystąpiono do kasacji lokomotywy SU46-047. Lokomotywa z dniem 1.04.2021r. zakończyła swoją służbę na sieci PKP. Przez 44 lata przejechała blisko 2 914 600 km, a ostatnią służbą lokomotywy był pociąg towarowy z Iławy Głównej do Olsztyna Głównego. Jeszcze przed odstawieniem 047 władze spółki PKP Cargo zdecydowały, że sprawny agregat prądotwórczy z lokomotywy SU46-047 zostanie przełożony do lokomotywy SU46-029. I tak się stało 28 kwietnia 2021r.

SU46-047
19.03.2021. Czerwonka.
SU46-047 wyjeżdża z Czerwonki prowadząc pociąg TMS 553091 do Biskupca Reszelskiego.

W dniu publikacji tego artykułu dostałem informację, że w Olsztynie Głównym przestawiono lokomotywy SU46-009 i SU46-030 w okolice miejsca gdzie wcześniej pocięto lokomotywę SU46-047. Tak więc całkiem możliwe, że jeszcze przed końcem roku dwie kolejne lokomotywy zostaną przerobione na złom o czym z pewnością państwa poinformujemy.

Kończąc niniejszy artykuł chciałem przedstawić także pozytywne informacje dotyczące lokomotyw serii SU46. Jak już podawałem w artykułach Historyczny schemat malowania SU46-029, Zielona SU46-029 i SU46-029 gotowa do pracy do służby wróciła SU46-029. I to w jakim malowaniu! Z pewnością będzie cieszyć oko miłośników – oby jak najdłużej.

SU46-029
13.12.2021. Bydgoszcz Wschód.
SU46-029 odmalowana w historyczne – zielone barwy podczas przeglądu P3. Lokomotywa już wkrótce wróci na szlak.

SU46-029 dołączyła do SU46-031 i SU46-035, które mają jeszcze ważne świadectwa sprawności technicznej.

Ilostan lokomotyw SU46 z ważnym świadectwem sprawności technicznej na 15.12.2021r.

Numer lokomotywy

Status

Data ważności świadectwa

Stan licznika

Ilostan

SU46-029
92 51 5 630 010-3
(PL-PKPC)

Sprawna

29.06.2023

202 961 km

Zakład: Północny

Sekcja: Iława

Lokalizacja: Olsztyn

SU46-031
92 51 5 630 027-7
(PL-PKPC)

Sprawna - w zapasie krótkotrwałym

29.03.2024

238 482 km

Zakład: Dolnośląski

Sekcja: Legnica

Lokalizacja: Węgliniec

SU46-035
92 51 5 630 012-9
(PL-PKPC)

Sprawna

28.06.2023

324 255 km

Zakład: Północny

Sekcja: Iława

Lokalizacja: Olsztyn


Lokomotywy przeznaczone do zachowania

Lokomotywy SU46-014, SU46-034 i SU46-054 zostały wytypowane do zachowania. Z moich informacji wynika, że SU46-014 najprawdopodobniej zostanie przekazana do Żagania w ręce miejscowego Stowarzyszenia i stanie przy parowozie Ok-1 jako na pomnik.

Numer lokomotywy

Status

Lokalizacja

Rok produkcji

Data odbioru przez PKP

Data ostatniej pracy

SU46-014
92 51 5 630 005-3
(PL-PKPC)

Przeznaczona do zachowania

Lublin Tatary

1976

31.12.1976

5.05.2015

SU46-034
92 51 5 630 029-3
(PL-PKPC)

Przeznaczona do zachowania

Węgliniec

1977

1.06.1977

3.10.2017

SU46-054
92 51 5 630 035-0
(PL-PKPC)

Przeznaczona do zachowania

Leszno

1985

22.01.2986

17.11.2016

Loading

Jedna myśl na temat “Ilostan lokomotyw serii SU46 na koniec 2021r

  1. Porządnie napisany artykuł chociaż jak to się czyta to serce mi krwawi ,co się wyprawia ,z narodowym dorobkiem ,brakuje lok.spalinowych wypożycza się od Czechów a swoje złomuje ,,po nas już tylko spalona ziemia,, to jest właśnie ,,kraj nad Wisłą,,

Dodaj komentarz