ST46-01 wystawiona na licytację!

W dniu dzisiejszym na Platformie Zakupowej PKP Cargo pojawiła się informacja o licytacji 63 lokomotywy spalinowych, wśród których oprócz lokomotyw serii ST45 wystawiona została węgliniecka ST46-01. Decyzja o próbie sprzedaży zmodernizowanych lokomotyw serii ST45 i jednej ST46 oczekujących od dłuższego czasu na naprawy związana jest z całkowitą rezygnacją z eksploatacji lokomotyw tych serii w PKP Cargo. Termin składania wniosków o dopuszczenie do licytacji upływa 2024-04-12 o godzinie 12:00.

PKP Cargo jest właścicielem 19 lokomotyw serii ST45, które powstały w wyniku przeprowadzonej w latach 2009-12 w PESA Bydgoszcz modernizacji. Wszystkie lokomotywy tej serii zostały wyłączone z eksploatacji kilka lat temu na skutek wygaśnięcia świadectwa sprawności technicznej. Od tamtej pory lokomotywy oczekują wykonania naprawy poziomu P4. Poniżej pełna lista lokomotyw z miejscem ich aktualnej lokalizacji:

ST46-01
19.09.2015. Żary. ST46-01 z pociągiem nr 741004 wyjeżdża z Żar.

Ilostan i lokalizacja lokomotyw ST45:

Numer lokomotywy

Lokalizacja

ST45-01 (ex.SP45-112)

Jaworzno Szczakowa

ST45-02 (ex.SU45-238)

Jaworzno Szczakowa

ST45-03 (ex.SU45-254)

Lublin

ST45-04 (ex.SU45-240)

Bydgoszcz

ST45-05 (ex.SU45-263)

Czechowice-Dziedzice

ST45-06 (ex.SU45-180)

Lublin

ST45-07 (ex.SU45-225)

Skarżysko-Kamienna

ST45-08 (ex.SU45-239)

Lublin

ST45-09 (ex.SU45-170)

Skarżysko-Kamienna

ST45-10 (ex.SU45-218)

Skarżysko-Kamienna

ST45-11 (ex.SU45-206)

Szczecinek

ST45-12 (ex.SU45-209)

Szczecinek

ST45-13 (ex.SU45-224)

Szczecinek

ST45-14 (ex.SU45-208)

Szczecinek

ST45-15 (ex.SU45-231)

Szczecinek

ST45-16 (ex.SU45-236)

Bydgoszcz

ST45-17 (ex.SU45-242)

Szczecinek

ST45-18 (ex.SU45-243)

Lublin

ST45-19 (ex.SU45-156)

Skarżysko-Kamienna

ST46-01 lokalizacja:

Numer lokomotywy

Lokalizacja

ST46-01 (ex.SU46-049)

Węgliniec

Na początku 2009 roku PESA Bydgoszcz przystąpiła do modernizacji wytypowanych przez PKP Cargo 19 lokomotyw serii SU45 (301D). Głównym założeniem tej modernizacji było przystosowanie lokomotywy do pracy w ruchu towarowym. Z tego też powodu zrezygnowano z prądnicy ogrzewczej i instalacji do elektrycznego ogrzewania wagonów. W zakresie modernizacji była także wymiana starego silnika spalinowego typu 2112SSF na nowoczesny silnik niemieckiej firmy MTU Friedrichshafen o oznaczeniu 12V 4000 R43 i mocy 1500 kW (2040 KM). Jednak w ślad za wymianą silnika spalinowego nie poszła wymiana starych silników trakcyjnych typu LSa-430/LSf-430. Z tego też powodu trzeba było obniżyć moc silnika MTU do 1300 kW. Pozostawiono także starą prądnice główną typu GP846 wraz ze wzbudnicą. Dodatkowo w przedziale maszynowym zabudowano prądnicę pomocniczą prądu przemiennego firmy Lechmotoren o mocy 100 kVA i napięciu 3 x 450V.

Kolejnym elementem wymienionym podczas modernizacji była stara sprężarka tłokowa, którą zastąpiono sprężarką śrubową typu GAR30 A300 firmy Atlas Copco. Zainstalowana także tablicę pneumatyczna firmy IPSz Tabor. Zastosowano także sprężynowy hamulce postojowy i nowe cylindry hamulcowe na wózkach.

Rewolucji uległa kabina i pulpit maszynisty. Lokomotywa otrzymała nowy ergonomiczny pulpit z centralnie umieszczonym ekranem diagnostycznym.

Natomiast jeśli chodzi o zmiany zewnętrzne to na czole zastosowano prostokątne reflektory halogenowe (górny reflektor kwadratowy) oraz nowe gniazda zdalnego sterowania. Na dachu zabudowano klimatyzator.

ST46-01

W modernizacji ST46-01 (303Da) przeprowadzonej przez PESA Bydgoszcz wykorzystano ostoję, pudło oraz kompletne wózki z silnikami trakcyjnymi od SU46-049 oraz nowe podzespoły zabudowane wcześniej w lokomotywach serii ST45 tj. nowy silnik spalinowy typu 12V 4000 R43L produkcji niemieckie j firmy MTU, nowy zespół trójfazowych prądnic synchronicznych: prądnicę główną typu SDV87.44-12 i prądnicę pomocniczą typu SDV60.26-12 produkcji niemieckiej firmy Lechmotoren, nową sprężarkę śrubową Atlas Copco typu GAR30 A300. W lokomotywie zastosowano także nowy układ hamulca z tablicą pneumatyczna produkcji IPS Tabor oraz zaworem rozrządczym SW-4 SAB WABCO. Zamontowano także hamulec pneumatyczny.

Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny to największe zmiany zaszły na czołownicy: zniknął umieszczony centralnie sprzęg sterowania wielokrotnego oraz okrągłe reflektory, które zostały zastąpione wbudowanymi w pudło prostokątnymi reflektorami ledowymi i kwadratowym reflektorem u góry. Ponadto na boku pudła dokonano przesunięcia drzwi wejściowych oraz na dachu zabudowano klimatyzację. Jednak największe zmiany zaszły w kabinie maszynisty, która praktycznie w niczym nie przypominała starej wersji. Przede wszystkim zrezygnowano z tradycyjnego nastawnika jazdy w formie kierownicy zastępując go dżojstikiem. Prędkościomierz analogowy umieszczono centralnie przed maszynistą, a na prawo od niego monitor wyświetlający parametry lokomotywy. Z prawej strony ergonomicznego pulpitu zabudowano manometry analogowe, a z lewej radio analogowe i GSMr. Ponadto przystosowano lokomotywę do jazdy po niemieckiej sieci kolejowej instalując niezbędne urządzenia ABP.

Zmodernizowana lokomotywa typu 303Da o numerze ST46-01 z zakładów PESA w Bydgoszczy do próbnej eksploatacji wyjechała w 2012 roku. Ze względu na przystosowanie jej do jazdy po niemieckich torach trafiła do Węglińca, gdzie ze zmiennym szczęściem ale i też małą awaryjnością przejeździła do 2019 roku.

Lista lokomotyw wystawiona do sprzedaży:

Zdjęcia lokomotywy ST46-01:

Loading

Jedna myśl na temat “ST46-01 wystawiona na licytację!

  1. Ale mam nadzieję że nowy nabywca o ile taki się znajdzie nie kupi je tylko żeby je póżniej zezłomować ? chodzi mi tutaj o ST46-01 powinna trafić w dobre ręce tak jak to było z SU45-079 gdzie nowy właściciel przywrócił ją do sprawności i teraz cieszy oko wykonując przejazdy turystyczne po różnych trasach chciałbym żeby ST46-01 też znalazła takiego właściciela który będzie zainteresowany przywróceniem jej do ruchu liniowego na pociągi turystyczne

Dodaj komentarz