W Węglińcu stoją przygotowane do transportu dwie ostatnie przeznaczone na kasację lokomotywy serii SU46; SU46-007 i SU46-023. Przypominam, że w wyniku przetargu na sprzedaż lokomotyw i wraków lokomotyw o którym pisałem w artykule Rozstrzygnięcie przetargu na sprzedaż 19 lokomotyw serii SU46 firma PPHU “Mardo” Maria Domińczyk z miasta Poraj stała się właścicielem 17 lokomotyw serii SU46, z których to 15 zostało zezłomowanych w tym roku. Pozostałe dwie maszyny oczekują na transport do stacji Łazy, gdzie odbędzie się kasacja.
Wyniki przetargu oficjalnie ogłoszono 4 sierpnia 2021 roku. Wtedy okazało się, że wszystkie wystawione w tym przetargu lokomotywy serii SU46 zakupiły firmy specjalizujące się w pozyskiwaniu i handlu złomem. Do tej pory skasowano w Łazach 15 lokomotyw (od początku stycznia 2022r.). Dwie stojące dotychczas w Węglińcu lokomotywy o numerach bocznych 007 i 023, które zostały sprzedane w w/w przetargu zostały przygotowane do transportu i czekają na zabranie z Węglińca do Łaz, gdzie odbędzie się kasacja.
Aktualizacja 6.07.2022
W dniu dzisiejszym SU46-023 i SU46-007 pojechały z Węglińca do Łaz na kasację.
Aktualizacja 10.07.2022
Lokomotywy dotarły do miejsca przeznaczenia.

Węgliniec
SU46-023 i SU46-007 przygotowane do transportu do stacji Łazy, gdzie odbędzie się kasacja.
SU46-007
Lokomotywa SU46-007 służbę na żelaznych szlakach zakończyła 20.02.2017r. przejeżdżając 2 802 604 km. Ostatnią pracę lokomotywa wykonała na manewrach w Żarach i Żaganiu. Została odstawiona ze względu na wymogi tzw. „nowego DSU”, które kwalifikowało lokomotywy tej serii do napraw okresowych po 12 latach od ostatniej naprawy rewizyjnej lub po przejechaniu 400 000 km. Należy zaznaczyć, że lokomotywa zakończyła eksploatację ze sprawnym silnikiem spalinowym, który wykorzystano do zabudowy w lokomotywie SU46-034.
Podmiankę silników miedzy lokomotywami 007 i 034 wykonano wiosną 2017r., po czym lokomotywa SU46-007 została przetransportowana do wrocławskiego Brochowa na odstawkę (13.04.2017r.) Jednak jak to bywa przy wysłużonych silnikach typu W2112SSF i ten nie podziałał długo na SU46-034. Po kilku miesiącach silnik przełożony z SU46-007 do SU46-034 ulega awarii, jednak możliwej do naprawy. W międzyczasie lokomotywie SU46-034 skończyło się Świadectwo Sprawności Technicznej, a uszkodzony silnik, który został naprawiony siłami warsztatu z Węglińca zostaje zamontowany do sprowadzonej z Olsztyna SU46-031, jednak po niedługim okresie eksploatacji silnik spalinowy ulega poważnej awarii.
Pod koniec sierpnia 2017r. odstawiona we Wrocławiu Brochowie SU46-007 zostaje ściągnięta do Węglińca. Uszkodzony silnik spalinowy z lokomotywy SU46-034, który obecnie znajduje się w 007 posłuży jak dawca części (m.in. wał korbowy, wałek rozrządu) do naprawianego silnika SU46-031.
I tak od tego czasu SU46-007 oczekiwała w Węglińcu na swoją ostatnią jazdę „na zimno” w kierunku stacji Łazy gdzie zostanie skasowana.

SU46-007 wyciąga z Kronopol-u dwie ładowne beczki kleju. Był to ostatni dzień w ruchu SU46-007 bowiem z dniem 21.02.2017 lokomotywa straciła ważność świadectwa sprawności technicznej i została odstawiona w krzaki.

007 z próżnym składem wagonów samowyładowczych jedzie z Jankowej do Żagania.

Na szlak do Jankowej Żagańskiej i dalej do Węglińca wyjechała SU46-007 ze składem próżnych węglarek.
SU46-023
Lokomotywa SU46-023 ostatni raz na szlak wyjechała 8.10.2019r. Wtedy to prowadząc ładowny pociąg z Sulikowa do Węglińca poważnej awarii uległ silnik spalinowy (urwał się korbowód, który zniszczył skrzynię korbową i wał) co na stałe wyeliminowało ją z eksploatacji.

Szlakiem ze Szprotawy wjeżdża do Żagania pierwszy w tym roku pociąg z amerykańskim wojskiem. Prowadzi go SU46-023, pociąg nazywa się 770037 i jedzie w relacji Guben – Leszno Górne. Obsługa trakcyjna SU46 oczywiście od Głogowa.

SU46-023 z próżnym pociągiem towarowym z Głogowa do Węglińca minęła przed chwilą Kłobuczyn i wyjechała na szlak do Niegosławic.

SU46-023 z eszelonem do Leszna Górnego zbliża się do Żagania.