W słoneczną niedzielę 9 marca 2025 roku odbył się transport lokomotywy SU46-029 z Węglińca do Wrocławia Głównego. Lokomotywa na mocy porozumienia pomiędzy PKP Cargo, a Klubem Sympatyków Kolei we Wrocławiu została przekazana pod opiekę KSK. Tym samym po kilkunastu miesiącach od zakończenia eksploatacji tej serii lokomotyw istnieje realna szansa na wykonanie niezbędnych napraw i przeglądów, po których lokomotywa będzie mogła wrócić do ruchu.
Jak powszechnie wiadomo PKP Cargo zakończyło eksploatację lokomotyw serii SU46 dokładnie 27 grudnia 2023 roku. Z 54 lokomotyw tej serii wyprodukowanych w latach 1976 – 1977 i w 1985 roku przez Zakłady im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu do dzisiaj zachowało się tylko 6 lokomotyw: SU46-014, SU46-029, SU46-031, SU46-034, SU46-035, SU46-054, a także zmodernizowana w 2012 roku ST46-01, a jako jedyna do końca eksploatacji dojechała przekazana kilka dni temu pod opiekę do KSK Wrocław SU46-029, ale jej stan techniczny był fatalny.
Według oficjalnych informacji Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu otrzyma pod opiekę od PKP Cargo 6 lokomotyw i 9 wagonów, a transport pierwszych dwóch lokomotyw do siedziby Klubu w postaci SU45-052 i ET21-098 stojących od dłuższego czasu przy szopie na Brochowie został zorganizowany przeszło 3 tygodnie temu. Kolejny tabor przekazany do KSK to SU46-029 oraz wagon dwuosiowy typu 23K/1. A w kolejce czekają jeszcze lokomotywy serii: ST43, SM31 i ET22.
Myślę, że z punktu widzenia miłośnika lokomotyw serii SU46 przekazanie lokomotywy SU46-029 do KSK Wrocław to doskonała wiadomość, bowiem śledząc dotychczasowe starania Klubu dotyczące przywracania kolejowych zabytków do eksploatacji jest duża szansa po wykonaniu oczywiście niezbędnych napraw i przeglądów na powrót „suki” do ruchu z pociągami turystycznymi. Czekamy na oficjalne informacje w tym temacie.
Zdjęcia z transportu SU46-029 do KSK Wrocław:

Ostatni dzień SU46-029 na terenie Punktu Utrzymania Taboru w Węglińcu. Lokomotywa w dniu dzisiejszym zostanie przetransportowana na zimno do Wrocławia Głównego.

W dniu dzisiejszym na mocy porozumienia PKP Cargo i Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu odbyło się przekazanie pod opiekę lokomotywy SU46-029 oraz dwuosiowego wagonu typu 23K/1 o numerze 40 51 941 5597-5.

Sformowany skład KSK Wrocław oczekujący na lokomotywę prowadzącą. Jako pierwszy pojazd w składzie pociągu pojedzie niewidoczna na tym zdjęciu EU07E-082, następnie na zimno SU46-029, wagon dwuosiowy serii 23K/1, „bonanza” oraz salonka.

Zdjęcie zrobione kilka chwil przed odjazdem pociągu KSK Wrocław. Na mocy porozumienia Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu i PKP Cargo pod opiekę KSK trafiły kolejne pojazdy. Według oficjalnych informacji ogólnie PKP Cargo ma przekazać pod opiekę aż 6 lokomotyw i 9 wagonów, a według nieoficjalnych informacji, na których potwierdzenie trzeba jeszcze poczekać SU46-029 ma przejść potrzebne naprawy i wrócić do ruchu!

Skład KSK Wrocław prowadzony przez EU07E-082 na słynnym wiadukcie kolejowym w Bolesławcu.

Kolejne pojazdy kolejowe od PKP Cargo jadą do Wrocławia. Przeszło dwa tygodnie prędzej z wrocławskiego Brochowa do siedziby KSK Wrocław przy szopie IC we Wrocławiu Głównym przyjechały SU45-052 i ET21-098. W dniu dzisiejszym z Węglińca do Wrocławia jada kolejne dwa pojazdy: SU46-029 i wagon dwuosiowy typu 23K/1. Według oficjalnych informacji pod opiekę KSK mają trafić jeszcze lokomotywy serii ST43, SM31 i ET22.
Film z transportu SU46-029: