Fotorelacja „Nostalgia 2023”

Zorganizowana przez TurKol trzydniowa wyprawa po Polsce lokomotywą SU46-029 z zabytkowymi wagonami w ramach projektu „Nostalgia” dobiegła końca. Czas więc na krótkie podsumowanie i fotorelację z przejazdów.

Kto by pomyślał, że w 2023 roku u schyłku eksploatacji lokomotyw serii SU46 będziemy mieli „wysyp” imprez z ostatnią czynna lokomotywą tej serii, czyli SU46-029. Najpierw świetnie zorganizowana, przede wszystkim dla fotografów oraz „filmowców amatorów” przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu impreza „Pożegnanie lokomotyw serii SU46„, z której fotorelację możecie zobaczyć tutaj, a tydzień później trzydniowy projekt „Nostalgia” zorganizowany przez TurKol z myślą o miłośnikach podróży zabytkowymi pociągami. Tak, tak moi drodzy. Imprezy organizowane przez TurKol pomimo krytyki od lat organizowane są dla miłośników podróży na pokładzie zabytkowych wagonów, nie dla amatorów fotografii czy nagrywania filmów, ale pomimo to, że przez trzy dni trzeba było gonić pociąg od świtu do zmierzchu, przejeżdżając blisko 1500 km po Polsce uważam tą imprezę za bardzo udaną, a efekt końcowy możecie zobaczyć poniżej na wybranych zdjęciach.

Do trzydniowej gonitwy po Polsce za lokomotywą SU46-029 przygotowywałem się praktycznie od momentu ukazania się informacji o imprezie. Najpierw przeglądanie i szukanie zdjęć w internecie z nieznanych mi rejonów kolejowych w województwie wielkopolskim, łódzkim, kujawsko – pomorskim i pomorskim, później planowanie wyjazdu.

Pierwszy dzień zaczął się od pokonania długiej trasy w kierunku województwa łódzkiego, a pierwsze zdjęcia wykonałem dopiero w okolicy Zduńskiej Woli i Piotrkowa Trybunalskiego. Tego dnia najciekawszym przejazdem bez wątpienia była jazda z Piotrkowa Trybunalskiego do Rogowca przez Bełchatów linią kolejową, na której prowadzony jest tylko ruch towarowy. Fajne zdjęcia powstały także w okolicy wsi Choszczewo na szlaku Szadek – Otok, czyli na linii kolejowej nr 131 oraz w Bydgoszczy Głównej na zakończenie tego intensywnego dnia.

Z mojego punktu widzenia najbardziej atrakcyjny był drugi dzień tej trzydniowej imprezy i jazda lokomotywy SU46-029 po linii kolejowej nr 213 Reda – Hel, gdzie ostatnie pociągi pasażerskie prowadzone lokomotywami serii SU46 pojechały bodajże w 2008 roku. Wycieczka na Półwysep Helski zaowocowała więc kilkoma fajnymi ujęciami wykonanymi w okolicy Swarzewa, Kuźnicy Helskiej i na Helu. Świetnie wyszyły też zdjęcia wykonane z wieży widokowej w Domu Rybaka we Władysławowie ukazujące wjeżdżającą do „Władka” SU46-029 na tle portu.

Ostatni dzień zaczął się od zdjęcia na szlaku Sopot – Gdańsk Wrzeszcz ukazującego imprezowy pociąg na tle nowoczesnych zabudowań Gdańska po czym udałem się w Bory Tucholskie, żeby uwiecznić SU46-029 z zabytkowym składem wagonów oliwkowych w takich miejscach jak Czersk, Wierzchucin, Szlachta, Lipowa Tucholska oraz na moście nad Wdą w okolicy stacji Tleń. Prawdziwą wisienką na torcie okazało się nieplanowane zdjęcie z wciśniętym między dwa semafory kształtowe w Gnieźnie wracającym do Poznania Głównego pociągiem z SU46-029 na czele, kończące tą trzydniową eskapadę po Polsce.

Podsumowując tą trzydniową imprezę chciałbym napisać, że mimo tej zwariowanej gonitwy od świtu do zmierzchu, przejechanych kilometrów i totalnego zmęczenia jestem naprawdę zadowolony z tej imprezy, a z tego co się dowiedziałem jest wola właściciela lokomotywy PKP Cargo na wypożyczanie maszyny do kolejnych pociągów turystycznych. A czy będą chętni, czy zobaczymy SU46-029 z kolejnymi pociągami czas pokaże. Do zobaczenia na kolejowych szlakach.

Zestawienie i trasy pociągu:

SU46-029 + 112Ag + 112Ag + 113A „Wars” + 112Ag (całość w kolorze oliwkowym).

Pierwszy dzień: Poznań Główny – Łask – Łódź Chojny – Łódź Widzew – Słotwiny – Piotrków Trybunalski – Rogowiec – Piotrków Trybunalski – Łódź Widzew – Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek – Bydgoszcz Główna.

Drugi dzień: Bydgoszcz Główna – Wierzchucin – Kościerzyna – Gdynia Główna – Gdynia Chylonia – Gdynia Główna – Władysławowo – Hel – Władysławowo – Hel – Władysławowo – Gdynia Główna.

Trzeci dzień: Gdynia Główna – Sopot – Gdańsk Główny – Gdańsk Port Północny – Gdańsk Południowy – Gdańsk Główny – Sopot – Gdynia Główna – Sopot – Gdańsk Główny – Tczew – Starogard Gdański – Czersk – Chojnice – Człuchów – Chojnice – Tuchola – Wierzchucin – Laskowice Pomorskie – Tleń – Szlachta – Lipowa Tucholska – Wierzchucin – Bydgoszcz Główna.

Zdjęcia:

8.06.2023. Gajewniki podg – Łask.
SU46-029 z pociągiem nr 71200 „Włókniarz” z Poznania Głównego do stacji Łódź Widzew.
8.06.2023. Rokiciny – Baby.
SU46-029 z pociągiem ROS 19207 „Przebiśnieg” relacji Łódź Widzew – Piotrków Trybunalski z pełną prędkością zbliża się do przejazdu kolejowego w okolicy wsi Bieżywody. Powyższe zdjęcie zostało zrobione podczas przejazdu pociągu turystycznego zorganizowanego przez TurKol w ramach trzydniowego projektu „Nostalgia” (8-10.06.2023r.).
SU46-029
8.06.2023. Łask – Gajewniki podg.
SU46-029 z pociągiem ROS 15215 „Semafor” mknie rozkładową „setką” ze stacji Łódź Widzew do stacji Bydgoszcz Główna.
SU46-029
8.06.2023. Szadek – Otok.
SU46-029 z pociągiem turystycznym ROS 15215 relacji Łódź Widzew – Bydgoszcz Główna zbliża się do jednego z przejazdów kolejowych w okolicy wsi Choszczewo jadąc linią kolejową numer 131, czyli „Węglówką” w kierunku północnym. Powyższe zdjęcie zostało zrobione podczas przejazdu pociągu turystycznego zorganizowanego przez TurKol w ramach trzydniowego projektu „Nostalgia” (8-10.06.2023r.).
SU46-029
8.06.2023. Bydgoszcz Główna.
Koniec pierwszego dnia projektu „Nostalgia” zorganizowanego przez TurKol. Lokomotywa SU46-029 po przyprowadzeniu ze stacji Łódź Widzew pociągu turystycznego nr 15214/5 „Semafor” za chwilę zepchnie skład w grupę torów postojowych stacji Bydgoszcz Główna, gdzie pociąg odczeka kilka godzin, aby rano następnego dnia wyruszyć w dalsza trasę.
SU46-029
9.06.2023. Puck – Władysławowo.
SU46-029 z pociągiem nr 55223 relacji Gdynia Główna – Hel jedzie linią kolejową nr 213 z Pucka do Władysławowa. W tle widoczny fragment Zatoki Puckiej i Kościół Św. Piotra i Pawła w Pucku.
SU46-029
9.06.2023. Władysławowo.
SU46-029 z pociągiem turystycznym ROS 55232 „Mierzeja” z Helu do Władysławowa zbliża się do stacji docelowej mijając przystanek osobowy Władysławowo Port.
SU46-029
9.06.2023. Władysławowo.
SU46-029 z pociągiem turystycznym ROS 55232 „Mierzeja” z Helu do Władysławowa zbliża się do stacji docelowej. Ujęcie drugie, w tle widoczny port morski.
9.06.2023. Jastarnia – Kuźnica (Hel).
SU46-029 z pociągiem turystycznym nr 55226 „Foka” zbliża się do Kuźnicy.
9.06.2023. Kuźnica (Hel) – Władysławowo.
SU46-029 po krótkim postoju w Kuźnicy rozpędza się z pociągiem turystycznym nr 55226 „Foka” z Helu do Gdyni Głównej.
SU46-029
10.06.2023. Sopot – Gdańsk Wrzeszcz.
SU46-029 z pociągiem turystycznym ROS 55202 „Keja” relacji Gdynia Główna – Gdańsk Port Północny przemierza szlak Sopot – Gdańsk Wrzeszcz. Było to pierwsze zdjęcie wykonane w trzecim dniu imprezy „Nostalgia” zorganizowanej przez TurKol.
SU46-029
10.06.2023. Osie – Tleń.
SU46-029 z pociągiem nr 55225 relacji Laskowice Pomorskie – Bydgoszcz Główna przejeżdża po moście nad Wdą zbliżając się do stacji Tleń.
SU46-029
10.06.2023. Szlachta – Lipowa Tucholska.
SU46-029 z pociągiem nr 55224 „Niedźwiadek” relacji Laskowice Pomorskie – Bydgoszcz Główna.
SU46-029
10.06.2023. Gniezno.
SU46-029 wracająca z Bydgoszczy do Poznania „przelotem” mija Gniezno.

Loading

2 myśli na temat “Fotorelacja „Nostalgia 2023”

  1. Zgadzam się w 100%. Pociągi Turkol-u są dedykowane dla podróżujących turystycznie, jednak i fotografujący hobbysta goniący autem znajdzie coś dla siebie. Nawet filmy wychodzą ciekawie bo pociąg przez większość trasy jedzie często v-max. Do tego jest więcej okazji do bycia samemu na miejscówce a co za tym idzie na filmie nie słychać komentarzy tych miłośników co zapominają o tym że, nie tylko robi się zdjęcia ale także filmuje. Na imprezie pożegnalnej suczki większość ujęć filmowych mogłem wyrzucić do kosza bo często było słychać głośne wulgaryzmy a i spóźnialscy ustawiali się przed kamerą niszcząc kadr mając głęboko gdzieś że stoi grupa ludzi, która była ustawiona znacznie wcześniej, a prośby o ciszę nie skutkowały a wręcz potęgowały chamskie odzywki, a przecież wśród uczestników byli także nieletni. Dlatego wolę ścigać pociągi Turkol-u.?

  2. Popieram przedmówcę i pozdrawiam 😉 Jak widać pewne zachowania się nie zmieniają, choć to już kolejne pokolenia miłośników kolei.
    Fotorelacja super!

Dodaj komentarz