Miło mi poinformować, że zasoby zdjęć lokomotyw serii SU46 w naszym serwisie powiększyły się dzięki uprzejmości Sławka Świniucha, który zdecydował się na publikację swoich fotografii na stronie su46.pl . Na pierwszy ogień poszły 32 zdjęcia z imprezy zorganizowanej w dniu 1 lipca 2000 roku przez KSK Wrocław, czyli pociągu prowadzonego przez SU46-048 w relacji Gubinek – Lubsko – Jasień – Bieniów – Żagań – Jankowa Żagańska – Żary – Żagań. Zapraszam do oglądania.
Pociąg specjalny zorganizowany przeszło 24 lata temu przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu z lokomotywą serii SU46 jeśli pamięć mnie nie myli był pierwszą tego typu imprezą. Bowiem w tamtych czasach większość pociągów specjalnych (jeśli nie wszystkie?) starano się organizować z odchodzącymi do lamusa parowozami co z perspektywy czasu wydaje się słuszne. Chyba najbardziej pesymistyczny miłośnik kolei z tamtych lat nie myślał o tym, że nadchodzi kres popularnych “suk”?.
Do obsługi tego pociągu specjalnego zadysponowano SU46-048 z Zakładu Taboru w Czerwieńsku, na co dzień przypisaną do żagańskiej lokomotywowni. W tamtym czasie ilostan szopy w Żaganiu jeśli chodzi o maszyny serii SU46 wyglądał następująco: SU46-011, SU46-014, SU46-032, SU46-037, SU46-047 i SU46-048. Jak widać z 18 lokomotyw będących na stanie lokomotywowni w Żaganiu w najlepszych czasach jej funkcjonowania zostało tylko 6 maszyn, a i tak stan ten zmniejszył się miesiąc później o jedną lokomotywę, gdyż do Węglińca w sierpniu przekazano SU46-047. Z kronikarskiego obowiązku dodam, że pod koniec maja 2000 roku do Węglińca oddano także: SU46-029 i SU46-031, a rok prędzej do Gdyni: SU46-039, SU46-041, SU46-049 i SU46-051. Pasażerowie dostali do dyspozycji czterosekcyjny, oliwkowy wagon serii Bhp zwany potocznie “Bipą”.
Początek imprezy zaplanowano w Gubinku co wymusiło podsył lokomotywy i składu z Żagania. Był to wtedy najdalej wysunięty punkt na linii kolejowej nr 275 do którego można było dojechać bowiem ruch pasażerski na odcinku Gubinek – Lubsko zawieszono już w 1986 roku, a na odcinku Bieniów – Lubsko w 1995 roku. Pociąg wytrasowano więc następująco: Gubinek – Lubsko – Jasień – Bieniów – Żagań – Jankowa Żagańska – Żary – Żagań.
Drużyna pociągowa wyznaczona do obsługi pociągu specjalnego z SU46-048 była w składzie: maszynista – Arkadiusz Łobodziec, pomocnik maszynisty – Sławomir Świniuch, kierownik pociągu – Zbigniew Wudarczyk.
Zapraszam więc do obejrzenia zdjęć z przejazdu pociągu specjalnego na trasie Gubinek – Żagań, oraz do kliknięcia w link: https://www.su46.pl/su46-na-zdjeciach-s-swiniucha/ gdzie sukcesywnie będziemy dodawać zdjęcia autorstwa Sławka Świniucha.