Łazy: Kasacja lokomotywy SU46-025

W dniu wczorajszym (4.01.2022r) w Łazach (woj. śląskie) skasowano lokomotywę SU46-025. Była to druga w tym roku skasowana lokomotywa serii SU46. Zapewne dzisiaj i jutro do historii przejdą dwie kolejne “suki” o numerach 013 i 043.

Jak już informowałem w poprzednich artykułach: W Łazach skasowali SU46-008, Transport lokomotyw SU46 do stacji Łazy na kasację trwa kasacja czterech lokomotyw SU46, przetransportowanych z Brochowa do stacji Łazy.

Kilka słów o SU46-025

Lokomotywa spalinowa typu 303D, serii SU46 o numerze bocznym 025 mury poznańskiej fabryki opuściła 28.03.1977r i skierowana została do lokomotywowni w Jeleniej Górze gdzie jej głównym zadaniem była obsługa pociągów pasażerskich na odcinkach do Kędzierzyna Koźla, Görlitz, Szklarskiej Poręby i Karpacza. Należy tutaj wymienić choćby pociąg pośpieszny nr 36202/1 relacji Kraków Główny – Jelenia Góra planowo prowadzony przez lokomotywy SU46 na odcinku od Kędzierzyna do Jeleniej Góry, pociąg pośpieszny nr 1613/4 relacji Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba czy pośpiech nr 56202/1 relacji Gdynia Główna – Szklarska Poręba prowadzony na ostatnim odcinku trasy czyli od Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby przez “suki” z Jeleniej Góry.

Taki stan rzeczy trwał do końca lat 80-tych, kiedy to lokomotywownia w Jeleniej Górze straciła na znaczeniu i rozpoczęto proces przekazywania lokomotyw serii SU46 znajdujących się na jej stanie najpierw do Nysy; SU46-017, SU46-018, SU46-019, SU46-024, SU46-026, SU46-038, SU46-042, SU46-052 i do Żagania; SU46-037. Jako ostatnią lokomotywę serii SU46 z ilostanu lokomotywowni Jelenia Góra przekazano do Kamieńca Ząbkowickiego SU46-025. Odbyło się to 20 grudnia 1991r.

SU46-025
SU46-025 odstawiona pośród lokomotyw serii ST43.
Kasacja SU46-025
SU46-025 podczas kasacji.

Po przejściu na stan lokomotywowni Kamieniec Ząbkowicki lokomotywa SU46-025 w dalszym ciągu zatrudniana była do obsługi pociągów pasażerskich w rejonie magistrali podsudeckiej. Dopiero po przejściu na stan lokomotywowni Węgliniec po roku 2000 seria SU46 dotychczas planowo obsługująca ruch pasażerski zaczęła być zatrudniana w ruchu towarowym. Na początku były to pociągi towarowe z Węglińca do niemieckiej Horki w zastępstwie za lokomotywy ST43, którym z powodu zostawiania zbyt wielu śladów na torach w postaci plam ropy i oleju zabroniono wjeżdżać do Niemiec.

Lokomotywy SU46 z MD Jelenia Góra – odcinki obsługi w latach 1977-1991

Lata obsługi odcinka

Odcinek

1977-1987

Jelenia Góra - Kędzierzyn

1977-1987

Jelenia Góra - Görlitz

1977-1980

Jelenia Góra - Poznań

1980-1985

Jelenia Góra - Rzepin

1977-1985

Jelenia Góra - Szczecin

1985-1995

Jelenia Góra - Zielona Góra

1983-1984

Wrocław - Bogatynia

1985-1987

Węgliniec - Bogatynia

1984-1985

Legnica - Bogatynia

1977-1992

Jelenia Góra - Węgliniec

1977-1991

Jelenia Góra - Karpacz

1977-1987

Jelenia Góra - Szklarska Poręba

1978-1983

Legnica - Świeradów

1983-1992

Gryfów - Świeradów

1977-1992

Jelenia Góra - Zgorzelec

1979-1987

Węgliniec - Lubsko

W miarę malejącego zapotrzebowania na obsługę lokomotywami spalinowymi pociągów pasażerskich lokomotywy serii SU46, a wśród nich skasowana wczoraj SU46-025 zaczęły przejmować pracę w ruchu towarowym co skutecznie moim zdaniem doprowadziło do końca tej serii. Te lokomotywy stworzone były do długich pociągów pośpiesznych i osobowych, a nie do ciężkich pociągów towarowych. Niestety przy podziale kolei na część pasażerską i towarową nie dostrzeżono tego i cały ilostan serii SU46 pozostał w PKP Cargo.

Pod koniec 2007 roku lokomotywę SU46-025 oddelegowano do Poznania, gdzie obsługiwała okoliczne pociągi zdawcze oraz pracowała na linii “wolsztyńskiej” prowadząc pociągi osobowe. W tamtym czasie lokomotywa zaliczyła także tygodniowy epizod w Krzyżu przy pociągach pośpiesznych kursujących popularnym Osthban-em takich jak: “Kopernik” rel. Kostrzyn – Warszawa Wsch. czy “Portowiec” rel. Lublin – Gorzów Wlkp.

Po powrocie do lokomotywowni w Węglińcu, który nastąpił w marcu 2008 roku SU46-025 zatrudniana była do obsługi pociągów pasażerskich na odcinku Węgliniec – Zgorzelec – Görlitz oraz w ruchu towarowym z Węglińca do Zawidowa, Turoszowa, Sulikowa, Horki, Żar, Żagania, Forstu, Lubania, Niwnic czy Rakowic Wielkich. 4.02.2012r. to ostatni dzień pracy lokomotywy SU46-025. Ze względu na uszkodzony silnik spalinowy lokomotywa została zakwalifikowana do naprawy okresowej, która nigdy się nie odbyła.

Numer lokomotywy

Rok Budowy

Data pierwszej jazdy próbnej

Data odbioru przez PKP

Data ostatniej pracy

Przebieg km

Data i miejsce kasacji

SU46-025
92 51 5 630 008-7
(PL-PKPC)

1977

15.03.1977

28.03.1977

4.02.2012

Uszkodzenie silnika

1 452 653 km

4.01.2022

Łazy

Loading

Dodaj komentarz