W dniu wczorajszym (4.01.2022r) w Łazach (woj. śląskie) skasowano lokomotywę SU46-025. Była to druga w tym roku skasowana lokomotywa serii SU46. Zapewne dzisiaj i jutro do historii przejdą dwie kolejne “suki” o numerach 013 i 043.
Jak już informowałem w poprzednich artykułach: W Łazach skasowali SU46-008, Transport lokomotyw SU46 do stacji Łazy na kasację trwa kasacja czterech lokomotyw SU46, przetransportowanych z Brochowa do stacji Łazy.
Kilka słów o SU46-025
Lokomotywa spalinowa typu 303D, serii SU46 o numerze bocznym 025 mury poznańskiej fabryki opuściła 28.03.1977r i skierowana została do lokomotywowni w Jeleniej Górze gdzie jej głównym zadaniem była obsługa pociągów pasażerskich na odcinkach do Kędzierzyna Koźla, Görlitz, Szklarskiej Poręby i Karpacza. Należy tutaj wymienić choćby pociąg pośpieszny nr 36202/1 relacji Kraków Główny – Jelenia Góra planowo prowadzony przez lokomotywy SU46 na odcinku od Kędzierzyna do Jeleniej Góry, pociąg pośpieszny nr 1613/4 relacji Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba czy pośpiech nr 56202/1 relacji Gdynia Główna – Szklarska Poręba prowadzony na ostatnim odcinku trasy czyli od Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby przez “suki” z Jeleniej Góry.
Taki stan rzeczy trwał do końca lat 80-tych, kiedy to lokomotywownia w Jeleniej Górze straciła na znaczeniu i rozpoczęto proces przekazywania lokomotyw serii SU46 znajdujących się na jej stanie najpierw do Nysy; SU46-017, SU46-018, SU46-019, SU46-024, SU46-026, SU46-038, SU46-042, SU46-052 i do Żagania; SU46-037. Jako ostatnią lokomotywę serii SU46 z ilostanu lokomotywowni Jelenia Góra przekazano do Kamieńca Ząbkowickiego SU46-025. Odbyło się to 20 grudnia 1991r.
Po przejściu na stan lokomotywowni Kamieniec Ząbkowicki lokomotywa SU46-025 w dalszym ciągu zatrudniana była do obsługi pociągów pasażerskich w rejonie magistrali podsudeckiej. Dopiero po przejściu na stan lokomotywowni Węgliniec po roku 2000 seria SU46 dotychczas planowo obsługująca ruch pasażerski zaczęła być zatrudniana w ruchu towarowym. Na początku były to pociągi towarowe z Węglińca do niemieckiej Horki w zastępstwie za lokomotywy ST43, którym z powodu zostawiania zbyt wielu śladów na torach w postaci plam ropy i oleju zabroniono wjeżdżać do Niemiec.
Lokomotywy SU46 z MD Jelenia Góra – odcinki obsługi w latach 1977-1991
Lata obsługi odcinka | Odcinek |
1977-1987 | Jelenia Góra - Kędzierzyn |
1977-1987 | Jelenia Góra - Görlitz |
1977-1980 | Jelenia Góra - Poznań |
1980-1985 | Jelenia Góra - Rzepin |
1977-1985 | Jelenia Góra - Szczecin |
1985-1995 | Jelenia Góra - Zielona Góra |
1983-1984 | Wrocław - Bogatynia |
1985-1987 | Węgliniec - Bogatynia |
1984-1985 | Legnica - Bogatynia |
1977-1992 | Jelenia Góra - Węgliniec |
1977-1991 | Jelenia Góra - Karpacz |
1977-1987 | Jelenia Góra - Szklarska Poręba |
1978-1983 | Legnica - Świeradów |
1983-1992 | Gryfów - Świeradów |
1977-1992 | Jelenia Góra - Zgorzelec |
1979-1987 | Węgliniec - Lubsko |
W miarę malejącego zapotrzebowania na obsługę lokomotywami spalinowymi pociągów pasażerskich lokomotywy serii SU46, a wśród nich skasowana wczoraj SU46-025 zaczęły przejmować pracę w ruchu towarowym co skutecznie moim zdaniem doprowadziło do końca tej serii. Te lokomotywy stworzone były do długich pociągów pośpiesznych i osobowych, a nie do ciężkich pociągów towarowych. Niestety przy podziale kolei na część pasażerską i towarową nie dostrzeżono tego i cały ilostan serii SU46 pozostał w PKP Cargo.
Pod koniec 2007 roku lokomotywę SU46-025 oddelegowano do Poznania, gdzie obsługiwała okoliczne pociągi zdawcze oraz pracowała na linii “wolsztyńskiej” prowadząc pociągi osobowe. W tamtym czasie lokomotywa zaliczyła także tygodniowy epizod w Krzyżu przy pociągach pośpiesznych kursujących popularnym Osthban-em takich jak: “Kopernik” rel. Kostrzyn – Warszawa Wsch. czy “Portowiec” rel. Lublin – Gorzów Wlkp.
Po powrocie do lokomotywowni w Węglińcu, który nastąpił w marcu 2008 roku SU46-025 zatrudniana była do obsługi pociągów pasażerskich na odcinku Węgliniec – Zgorzelec – Görlitz oraz w ruchu towarowym z Węglińca do Zawidowa, Turoszowa, Sulikowa, Horki, Żar, Żagania, Forstu, Lubania, Niwnic czy Rakowic Wielkich. 4.02.2012r. to ostatni dzień pracy lokomotywy SU46-025. Ze względu na uszkodzony silnik spalinowy lokomotywa została zakwalifikowana do naprawy okresowej, która nigdy się nie odbyła.