Kilkudniowa wyprawa na drugi koniec Polski aby ponownie zobaczyć w ruchu olsztyńskie SU46 zakończyła się sukcesem. Dwie sprawne lokomotywy na co dzień obsługujące pociągi w okolicach Olsztyna znalazły zatrudnienie, co pozwoliło wykonać kilka ciekawych zdjęć bo spośród 54 lokomotyw serii SU46 wyprodukowanych przez Zakłady HCP w Poznaniu na dzień dzisiejszy zostały tylko 3 sprawne lokomotywy: SU46-031 z Węglińca i olsztyńskie SU46-035 i SU46-047.
Pierwsza z wymienionych SU46-031 od dłuższego czasu stoi odstawiona do zapasu w Węglińcu. Natomiast dwie kolejne to olsztyńskie SU46-035 i SU46-047,które obecnie są zatrudniane do pracy pociągowej i manewrowej w okolicy Olsztyna, Ełku i Korsz . Jest to głównie obsługa pociągów do Spychowa, Biskupca Reszelskiego, Dobrego Miasta, Skandawy, a także obsługa transportów wojskowych z Orzysza do Ełku i dalej po zmianie kierunku jazdy do Korsz. Czasami zdarza się, że „SU-ki” zapuszczają się dalej np. do Suwałk. W chwili obecnej Olsztyn jest to miejsce, gdzie prawie na pewno co dnia możemy spotkać w ruchu lokomotywy SU46.
Taki też był cel mojej podróży do Olsztyna. Te kilka dni pozwoliło mi po raz kolejny cieszyć się widokiem lokomotyw SU46 w ruchu oraz wykonać ostatnie zdjęcia czynnej SU46-047, której do zakończenia eksploatacji pozostało około 1 000 km przebiegu (stan z licznika prędkościomierza).
Po przejechaniu tych 1000 km (po wczorajszej obsłudze Biskupca Reszelskiego zostało już około 800 km) lokomotywa zostanie wyłączona z eksploatacji, a jej podzespoły w tym silnik spalinowy mają zostać przełożone do lokomotywy SU46-029, której silnik uległ poważnej awarii przeszło 2 lata temu (zatarte panewki na wale korbowym).
Specjalne podziękowania dla Pawła Wagnera i Kornela Kiełczykowskiego za cenne informacje, które bardzo pomogły podczas kilkudniowej gonitwy za olsztyńskim “SU-kami”.
Więcej zdjęć lokomotyw SU46 z transportami wojskowymi: TUTAJ i TUTAJ.