Minęło pół roku od zakończenia eksploatacji ostatniej czynnej lokomotywy serii SU46. Czas więc na podsumowanie, bo jak powszechnie wiadomo plotki o przyszłości SU46-029 towarzyszące ostatnim jej przejazdom zostały szybko zweryfikowane przez życie…
W chwili obecnej w posiadaniu PKP Cargo S.A. (w restrukturyzacji) znajduje się 6 lokomotyw serii SU46 i jedna lokomotywa serii ST46. Wszystkie te lokomotywy są trwale wyłączone z eksploatacji i odstawione w następujących lokalizacjach: Węgliniec – SU46-029, SU46-031, SU46-034, SU46-035, ST46-01; Leszno – SU46-054; Lublin Tatary – SU46-014. Lokomotywy przeznaczone do zachowania jako eksponaty to: SU46-014, SU46-034 i SU46-054. Lokomotywy, które teoretycznie po wykonaniu naprawy poziomu P4 (dawniej naprawa rewizyjna) mogły by wrócić do ruchu to: SU46-029 i ST46-01. Pozostałe dwie “suki” czyli 031 i 035 stoją odstawione w oczekiwaniu na naprawę poziomu 5 (dawniej naprawa główna).
Z informacji uzyskanych o lokomotywie SU46-029, która jako jedyna dojeździła do końca ważności PDE (Przywrócenie do Eksploatacji) ze sprawnym silnikiem spalinowym na chwilę obecna nie potwierdziła się żadna. Jeszcze w grudniu ubiegłego roku mówiono o sprzedaży lokomotywy, wykonaniu niezbędnych napraw poziomu P4 i przywróceniu do ruchu. Ponoć chętnych na zakup lokomotywy było kilku.
Jednak jak to często bywa życie szybko zweryfikowało te informacje. Na chwilę obecną lokomotywa SU46-029 stoi “pod chmurką” na terenie PUT w Węglińcu. Dokonano tylko wyceny lokomotywy, PKP Cargo jest w ciężkiej sytuacji finansowej i tak naprawdę nie wiadomo nic więcej.
Jeśli chodzi o lokomotywy zakwalifikowane do zachowania jako eksponaty to: SU46-014 stoi i gnije od lat na lublińskich Tatarach, SU46-054 stoi w Lesznie co prawda pod dachem, ale nie są wykonywane przy niej żadne prace. Trzecia lokomotywa przeznaczona do zachowania czyli SU46-034 małymi kroczkami przygotowana jest do malowania. Z pudła usunięto odpadające elementy, a czoło z jednej strony zabezpieczono brązową farbą podkładową.
SU46-031 i SU46-035 najprawdopodobniej czekają tylko na wystawienie do przetargu i złomowanie, a ST46-01 wystawiona kilka miesięcy temu na licytację nadal oczekuje na P4, gdyż przytomnie ktoś unieważnił to postępowanie.
Jak widać przyszłość lokomotyw serii SU46 nie jest różowa i nie należy spodziewać się w najbliższym czasie rewolucji.
Ilostan lokomotyw serii SU46/ST46 na dzień 1.06.2024:
Numer Lokomotywy | Lokalizacja | Status | Uwagi |
SU46-014 | Lublin Tatary | Przeznaczona do zachowania jako eksponat. | |
SU46-029 | Węgliniec | Oczekuje na ewentualnego nabywcę. Zakwalifikowana do przeglądu P4. | |
SU46-031 | Węgliniec | Brak sprawnego silnika spalinowego. Oczekuje P5. | |
SU46-034 | Węgliniec | Przeznaczona do zachowania. Po odmalowaniu ma stanąć przy dworcu w Legnicy. | Na chwilę obecną lokomotywa jest zabezpieczona farbą podkładową z jednej strony na czole. |
SU46-035 | Węgliniec | Oczkuje P5. | |
SU46-054 | Leszno | Przeznaczona do zachowania jako eksponat. | Brak jakichkolwiek prac przy lokomotywie. |
ST46-01 92 51 3 630 341-7 (PL-PKPC) | Węgliniec | Oczekuje P4. | Wystawiona w internetowej licytacji, która została unieważniona. |
Mam nadzieję że znajdzie się w przyszłości kupiec na SU46-029 który będzie zainteresowany przywróceniem Lokomotywy do ruchu i prowadzenia nią pociągów turystycznych pokazał to rok 2023 jak tylko pojawiła się możliwość prowadzenia takich pociągów przez SU46-029 zainteresowanie było ogromne bilety rozchodziły się jak świeże bułeczki. Sam miałem możliwość uczestniczyć w takich przejazdach od Gór (Krynica Zdrój-Muszyna -Nowy Sącz) po Morze (Gdynia – Władysławowo-Hel) oraz wspomniana w poprzednim komentarzu Magistrala Podsudecka (Kędzierzyn-Nysa-Kamieniec Ząbkowicki) mam nadzieję że pozostałe dwie SU46-014 i 054 też doczekają się prac remontowych i odmalowania i staną jako pomnik a jeśli chodzi o ST46-01 fajnie by było jak by też znalazła swojego nowego nabywcę i wróciła do ruchu 🙂 bo takich lokomotyw na brakuje na torach