Pół roku bez SU46. I co dalej?

Minęło pół roku od zakończenia eksploatacji ostatniej czynnej lokomotywy serii SU46. Czas więc na podsumowanie, bo jak powszechnie wiadomo plotki o przyszłości SU46-029 towarzyszące ostatnim jej przejazdom zostały szybko zweryfikowane przez życie…

SU46-029
15.08.2023. Stary Węgliniec, szlak Ruszów – Węgliniec.
SU46-029 z próżnym składem węglarek jedzie w planie 761004 z Forstu do Węglińca.

W chwili obecnej w posiadaniu PKP Cargo S.A. (w restrukturyzacji) znajduje się 6 lokomotyw serii SU46 i jedna lokomotywa serii ST46. Wszystkie te lokomotywy są trwale wyłączone z eksploatacji i odstawione w następujących lokalizacjach: Węgliniec – SU46-029, SU46-031, SU46-034, SU46-035, ST46-01; Leszno – SU46-054; Lublin Tatary – SU46-014. Lokomotywy przeznaczone do zachowania jako eksponaty to: SU46-014, SU46-034 i SU46-054. Lokomotywy, które teoretycznie po wykonaniu naprawy poziomu P4 (dawniej naprawa rewizyjna) mogły by wrócić do ruchu to: SU46-029 i ST46-01. Pozostałe dwie “suki” czyli 031 i 035 stoją odstawione w oczekiwaniu na naprawę poziomu 5 (dawniej naprawa główna).

Z informacji uzyskanych o lokomotywie SU46-029, która jako jedyna dojeździła do końca ważności PDE (Przywrócenie do Eksploatacji) ze sprawnym silnikiem spalinowym na chwilę obecna nie potwierdziła się żadna. Jeszcze w grudniu ubiegłego roku mówiono o sprzedaży lokomotywy, wykonaniu niezbędnych napraw poziomu P4 i przywróceniu do ruchu. Ponoć chętnych na zakup lokomotywy było kilku.

Jednak jak to często bywa życie szybko zweryfikowało te informacje. Na chwilę obecną lokomotywa SU46-029 stoi “pod chmurką” na terenie PUT w Węglińcu. Dokonano tylko wyceny lokomotywy, PKP Cargo jest w ciężkiej sytuacji finansowej i tak naprawdę nie wiadomo nic więcej.

Jeśli chodzi o lokomotywy zakwalifikowane do zachowania jako eksponaty to: SU46-014 stoi i gnije od lat na lublińskich Tatarach, SU46-054 stoi w Lesznie co prawda pod dachem, ale nie są wykonywane przy niej żadne prace. Trzecia lokomotywa przeznaczona do zachowania czyli SU46-034 małymi kroczkami przygotowana jest do malowania. Z pudła usunięto odpadające elementy, a czoło z jednej strony zabezpieczono brązową farbą podkładową.

SU46-031 i SU46-035 najprawdopodobniej czekają tylko na wystawienie do przetargu i złomowanie, a ST46-01 wystawiona kilka miesięcy temu na licytację nadal oczekuje na P4, gdyż przytomnie ktoś unieważnił to postępowanie.

Jak widać przyszłość lokomotyw serii SU46 nie jest różowa i nie należy spodziewać się w najbliższym czasie rewolucji.

Ilostan lokomotyw serii SU46/ST46 na dzień 1.06.2024:

Numer Lokomotywy

Lokalizacja

Status

Uwagi

SU46-014
92 51 5 630 005-3
(PL-PKPC)

Lublin Tatary

Przeznaczona do zachowania jako eksponat.

SU46-029
92 51 5 630 010-3
(PL-PKPC)

Węgliniec

Oczekuje na ewentualnego nabywcę. Zakwalifikowana do przeglądu P4.

SU46-031
92 51 5 630 027-7
(PL-PKPC)

Węgliniec

 Brak sprawnego silnika spalinowego.

Oczekuje P5. 

SU46-034
92 51 5 630 027-7
(PL-PKPC)

Węgliniec

Przeznaczona do zachowania. Po odmalowaniu ma stanąć przy dworcu w Legnicy.

Na chwilę obecną lokomotywa jest zabezpieczona farbą podkładową z jednej strony na czole.

SU46-035
92 51 5 630 012-9
(PL-PKPC)

Węgliniec

Oczkuje P5.

SU46-054
92 51 5 630 035-0
(PL-PKPC)

Leszno

Przeznaczona do zachowania jako eksponat.

Brak jakichkolwiek prac przy lokomotywie.

ST46-01

92 51 3 630 341-7

(PL-PKPC)

Węgliniec

Oczekuje P4.

Wystawiona w internetowej licytacji, która została unieważniona.

Loading

Jedna myśl na temat “Pół roku bez SU46. I co dalej?

  1. Mam nadzieję że znajdzie się w przyszłości kupiec na SU46-029 który będzie zainteresowany przywróceniem Lokomotywy do ruchu i prowadzenia nią pociągów turystycznych pokazał to rok 2023 jak tylko pojawiła się możliwość prowadzenia takich pociągów przez SU46-029 zainteresowanie było ogromne bilety rozchodziły się jak świeże bułeczki. Sam miałem możliwość uczestniczyć w takich przejazdach od Gór (Krynica Zdrój-Muszyna -Nowy Sącz) po Morze (Gdynia – Władysławowo-Hel) oraz wspomniana w poprzednim komentarzu Magistrala Podsudecka (Kędzierzyn-Nysa-Kamieniec Ząbkowicki) mam nadzieję że pozostałe dwie SU46-014 i 054 też doczekają się prac remontowych i odmalowania i staną jako pomnik a jeśli chodzi o ST46-01 fajnie by było jak by też znalazła swojego nowego nabywcę i wróciła do ruchu 🙂 bo takich lokomotyw na brakuje na torach

Dodaj komentarz