SU46-018 PIKO

W grudniu 2024 roku do sprzedaży trafił nowy model lokomotywy SU46-018 produkcji PIKO. Jest to już ósmy model lokomotywy serii SU46 wprowadzony do sprzedaży przez tą znaną na całym świecie firmę produkującą modele kolejowe. Tym razem w ręce kolekcjonerów i amatorów miniaturowej kolei trafiła lokomotywa SU46-018 stylizowana na początek lat 90-tych, czyli okres gdy lokomotywa ta była na ilostanie MD Nysa.

Jak już wspomniałem we wstępie niniejszego artykułu model lokomotywy SU46-018 z serii EXPERT jest już ósmym modelem pojazdów serii SU46 wyprodukowanym przez PIKO. Począwszy od połowy 2019 roku, a skończywszy na końcówce 2024 roku ta niemiecka firma wypuściła na rynek następujące numery lokomotywy serii SU46: 039, 050, 032, 012, 035, 009, 043 i 018. Poniżej w tabeli więcej szczegółów:

Wykaz modeli lokomotywy serii SU46 firmy PIKO z serii EXPERT:

Najnowszy wykaz wszystkich epok według normy NEM 825PL dostępny jest tutaj: nem825PL_de_2023.pdf

* Epoki modeli:
I – 1842 – 1918 (Ia – 1842-1875 / Ib – 1875-1910 / Ic – 1910-1918)
II – 1919 – 1945 (IIa – 1919-1925 / IIb – 1926-1939 / IIc – 1939-1945)
III – 1945 – 1968 (IIIa – 1945-1951 / IIIb – 1951-1956 / IIIc – 1956-1968)
IV – 1968 – 1988 (IVa – 1968-1974 / IVb – 1974-1980 / IVc – 1980-1988)
V – 1989 – 2007 (Va – 1989-1994 / Vb – 1995-2001 / Vc – 2002-2007)
VI – 2008 – do dzisiaj (VIa – 2008-2015 / VIb – 2015-do dzisiaj)

Numer lokomotywy

Zdjęcie poglądowe

Numer katalogowy

Epoka

Przydział

Info producenta

SU46-039

- 52860

~52861

- 52862 + PIKO SmartDecoder 4.1 Sound PluX22

~52863 + PIKO SmartDecoder 4.1 Sound PluX22

IVb

Zachodnia DOKP

Lok. Poznań

SU46-050

52860-2

IVb


Pomorska DOKP

Lok. Szczecin Główny

SU46-032

52866

Vc

Zakład Taboru w Czerwieńsku

SU46-012

52867

Va

Lok. Olsztyn 

Północna DOKP

SU46-035

52868

52869 + Dekoder dźwięku PSD XP 5.1 S

VI

Północny Zakład Spółki w Gdyni

SU46-009

52870

52871 + Dekoder dźwieku PSD XP 5.1 S

Vc

Zakład Taboru w Gdyni

SU46-043

52872

52873 + Dekoder dźwięku PSD XP 5.1 S

Vc

Wrocław

SU46-018

52874

52875 + Dekoder dźwieku PSD XP 5.1 S

Va

Lok. Nysa

Jak już wspomniałem „suka” nr 18 z MD Nysa jest ósmą lokomotywą serii SU46, która trafiła w ręce modelarzy i pasjonatów małej kolei od 2019 roku. Bo właśnie wtedy PIKO wypuściło pierwszy model tej serii o numerze SU46-039 – w malowaniu fabrycznym HCP, z przydziałem do Lokomotywowni Poznań. Wiosną kolejnego roku na rynek trafiła również SU46-050, w takim samym malowaniu , z przydziałem do Lokomotywowni Szczecin Główny. Kolejnym, trzecim modelem tej serii wydanym na jesieni 2020 roku była biało-czerwono-niebieska SU46-032 z przydziałem Zakład Taboru Czerwieńsk. Czwartym modelem wydanym przez PIKO wiosną 2021 roku była SU46-012 w schemacie malowania żółte czoło, zielone pudło i z przydziałem do Lokomotywowni Olsztyn. Niebieska SU46-035 to piąty model tej serii, wydany wiosną 2022 roku z przydziałem do Północnego Zakładu Spółki w Gdyni. Tuż przed świętami bożonarodzeniowymi w 2022 roku, na rynek trafił kolejny model, 6 już lokomotywy SU46-009 w kolorze zielonym, z przydziałem do Zakładu Taboru w Gdyni. Zielona SU46-043 z przydziałem Lokomotywownia Wrocław na rynku pojawiła się latem 2023 roku, a ostatni ósmy model SU46 produkcji PIKO, czyli tytułowa SU46-018 stylizowana na lokomotywę z MD Nysa na rynku pojawiła się kilka tygodni temu.

Kilka słów o historii lokomotywy SU46-018:

SU46-018 z poznańskich zakładów im. Hipolita Cegielskiego wyjechała na początku 1977 roku i od razu trafiła na stan lokomotywowni w Jeleniej Górze, gdzie prawie 10 lat prowadziła głównie pociągi pasażerskie na okolicznych szlakach od Kędzierzyna, aż do Görlitz. W grudniu 1986 roku SU46-018 jako pierwsza lokomotywa serii SU46 trafiła do MD Nysa, gdzie na początku lat 90-tych otrzymała charakterystyczne malowanie, które dokładnie odwzorowane jest na modelu PIKO. W tamtym okresie na ilostanie nyskiej szopy było łącznie 14 lokomotyw serii SU46 (008, 013, 017, 018, 019, 024, 026, 034, 038, 042, 046, 052, 053, 054). Co prawda SU46-038 w niedługim czasie została przekazana do Żagania, ale taka liczba lokomotyw była wystarczająca do przejęcia pociągów pasażerskich na trasie Wrocław – Kłodzko – Międzylesie. Były to miedzy innymi pociągi 33101/33102 “Sudety” relacji Warszawa – Kłodzko – Warszawa czy 33201/33202 “Karkonosze” relacji Warszawa – Kudowa Zdrój – Warszawa, które nyscy maszyniści prowadzili na odcinku Wrocław – Kłodzko, a także prowadzone na trasie Wrocław – Międzylesie międzynarodowe pociągi 16005/61006 “Bohemia” relacji Warszawa – Praga – Warszawa czy pociąg 68202 “Bałtyk” z Pragi do Gdyni i Szczecina.

Niestety wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 276 na odcinku Wrocław – Kłodzko pociągi będące dotychczas obsługiwane przez pojazdy serii SU46 z MD Nysa zostały przejęte przez elektrowozy, a w zamian zatrudniono je do prowadzenia pociągów głównie po Magistrali Podsudeckiej takich jak na przykład: pociąg relacji Lublin – Kudowa na odcinku od Kędzierzyna do stacji końcowej czy lokalnych “osobówek” w rejonie węzłów kolejowych w Kamieńcu Ząbkowickim i Kłodzku. Niestety historia lokomotyw serii SU46 w MD Nysa definitywnie dobiegła końca z w roku 1995 gdy zlikwidowania Zamiejscowy Oddział Eksploatacji (ZOE) Nysa i wszystkie pojazdy trakcyjne przekazano do MD Kamieniec Ząbkowicki.

Kilka słów o modelu PIKO:

Mój model SU46-018 o numerze katalogowy 52874 zakupiłem w wersji z dekoderem dźwięku i świateł ESU Lok Sound V5 w sklepie internetowym dcc24.eu za kwotę przeszło 1400 zł. Jest to mój drugi model lokomotywy serii SU46 gdyż posiadam już zakupioną w tym samym sklepie SU46-012. Przyznam szczerze, że nie jestem specjalistą od kolejek gdyż dopiero zaczynam swoją przygodę ze światem miniaturowej kolei, ale jako miłośnik lokomotyw serii SU46 czekałem z niecierpliwością na ten model. Umówmy się więc, że to co teraz przeczytacie na temat tego modelu potraktujecie z lekkim przymrużeniem oka.

Myślę, że producent zdążył już przyzwyczaić kolejowych maniaków do precyzyjnie wykonanych modeli z dużą ilością detali. Nie inaczej jest z modelem SU46-018, który już na pierwszy rzut oka wydaje się niemal idealny. Model jest dobrze pomalowany, niema żadnych zadrapań czy zacieków, bardzo dobrze widoczne są oznaczenia na pudle lokomotywy, w tym przydział lokomotywy, a także herb miasta Nysa znajdujący się na obu kabinach po stronie stanowiska maszynisty. Wózki lokomotywy są ze spora ilością detali, koła szprychowane jak w prawdziwej lokomotywie serii SU46. Dach jest dobrze odwzorowany, widać trąbki, antenę od radia oraz kolektory wydechowe i wentylatory. Od czoła lokomotywa prezentuje się również atrakcyjnie. Producent zadbał o brązowe obwódki reflektorów, brązowe poręcze pod oknami i sprzęgi sterowania wielokrotnego. Na czołownicy widać oznaczenia, chociaż brakuje napisów przy sprzęgach powietrznych, które dołączone są do samodzielnego montażu. Jeśli chodzi o pudło lokomotywy to jest jedna rzecz do której mógłbym się przyczepić. Są to plastikowe schodki, które wyglądają na delikatne i ciągle się wyginają. Poza tym prima sort!

Zdjęcia modelu SU46-018:

Model z serii EXPERT SU46-018 w malowaniu MD Nysa z początku lat 90-tych.
SU46-018 PIKO
Ryflowane pudło modelu lokomotywy z licznymi detalami i w schemacie malowania z początku lat 90-tych.
Model z serii EXPERT SU46-018 w malowaniu MD Nysa z początku lat 90-tych. Na tym zdjęciu doskonale widoczne są elementy nyskiego malowania, czyli tzw. żółte trójkąty, oraz herb miasta Nysa.
SU46-018 PIKO
Model SU46-018. Na boku pudła widać doskonale oznaczenia oraz Herb miasta Nysa.
SU46-018 PIKO
Jeszcze jedno spojrzenie na czoło modelu SU46-018. Detale na tej lokomotywie robią robotę!
Model SU46-018 z serii EXPERT. Widok na czoło lokomotywy.

Anboxing modelu SU46-018 na moim kanale You Tube:

Loading

Dodaj komentarz