Za nami VIII Loko-piknik zorganizowany przez żarsko – żagańskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei “Ok-1”. W ramach tego wydarzenia odbyły się przejazdy lokomotywy SU46-029 z pociągami turystycznymi do Żar, Tuplic, Bieniowa i Małomic, które zgromadziły tłumy miłośników chcących uwiecznić na zdjęciach lub filmach zieloną lokomotywę z zabytkowymi wagonami.
Plakat reklamujący VIII Loko-Piknik w Żaganiu.
To już nie pierwszy raz gdy na żagańskiej imprezie pojedzie lokomotywa serii SU46. Podczas Loko-pikniku w 2019 roku odbyły się przejazdy lokomotywy SU46-047 z zabytkowymi wagonami do Niegosławic i Żar. Tamtego pamiętnego dnia, pomimo ulewy przejazdy te zgromadziły wielu miłośników.
Nie inaczej było i tym razem. Lokomotywa serii SU46-029 w malowaniu historycznym, bo zielonym wraz z wagonami w malowaniu oliwkowym przyciągnęła do Żagania i okolic wielu miłośników z Polski, Niemiec, a nawet z Czech. Tym razem pogoda dopisała i myślę, że każdy był zadowolony. Wiadomo bowiem, że przy takich imprezach trzeba brać poprawkę na wszystko. Ludzie w kadrze, ludzie w oknach wagonów. Nie ma co narzekać. Trzeba się cieszyć tym co można było zobaczyć i uwiecznić na zdjęciach i filmach…
Przed południem do Żagania z Wrocławia Głównego przyjechał pociąg turystyczny nr 67201 “Bóbr” prowadzony przez SU42-536. Pociąg był zestawiony z trzech wagonów w oliwkowym malowaniu: wagon klasy 1, wagon Wars-u i wagon klasy 2. Po szybkiej wymianie lokomotyw dalej w kierunku Żar i Tuplic pociąg poprowadziła kultowa SU46-029. Po powrocie z Tuplic do Żagania, kolejny pociąg turystyczny prowadzony w dniu dzisiejszym przez “029” pojechał do Bieniowa.
Linia kolejowa nr 275 Wrocław Muchobór – Gubinek (“Berlinka”) , a w zasadzie jej 16-kilometrowy odcinek łączący Żagań z Bieniowem jest czynna. Co prawda na tym odcinku nie jest prowadzony ruch pasażerski, a ostatnie planowe pociągi przez Bieniów do Lubska jeździły w 1995 roku, ale szlak Żagań – Bieniów jest dobrze utrzymany i sporadycznie wykorzystywany w ruchu towarowym.
Tym bardziej prawdziwą gratką dla miłośników kolei było zobaczenie pociągu pasażerskiego na tym odcinku “Berlinki”. Lokomotywa SU46-029 po powrocie z Tuplic pojechała właśnie linią nr 275 z Żagania do Bieniowa w planie ROS 77201 i wróciła do Żagania w planie ROS 77202, a pociąg nazywał się “Burza”.
Ostatni przejazd z lokomotywą SU46-029 odbył się do Małomic, a pociąg nosił dumna nazwę “Grzmot”. Swoją drogą może ktoś mi wyjaśni dlaczego pociągi Turkol-u przyjeżdżające do Żagania zawsze noszą nazwy “Grom”, “Grzmot”, “Błyskawica” itp.?
Podsumowując ten udany moim zdaniem projekt nasuwa mi się jedna myśl. Skoro jest tak duże zainteresowanie pociągiem zestawionym z lokomotywy serii SU46 i wagonów pasażerskich to dlaczego nikt do tej pory nie odważył się zrobić imprezy tylko dla fotografów, z licznymi fotostopami? Tym bardziej, że seria SU46 jest na “wymarciu”. Pozostały tylko dwie sprawne lokomotywy: SU46-029 w Węglińcu, która teoretycznie będzie mogła jeździć do końca czerwca 2023r i SU46-035 w Olsztynie, której świadectwo kończy się na początku 2024r.
Szczegółowe zestawienie pociągów prowadzonych przez SU46-029
Data | Numer pociągu | Relacja |
16.06.2022 | 67201 "Bóbr" | Żagań - Tuplice 11:33 - 12:09 |
16.06.2022 | 67200 "Bóbr" | Tuplice - Żagań 12:24 - 13:01 |
16.06.2022 | 77201 "Burza" | Żagań - Bieniów 13:15 - 13:31 |
16.06.2022 | 77202 "Burza" | Bieniów - Żagań 13:50 - 14:06 |
16.06.2022 | 77204 "Grzmot" | Żagań - Małomice 14:08 - 14:19 |
16.06.2022 | 77207 "Grzmot" | Małomice - Żagań 14:52 - 15:03 |