Jak powszechnie wiadomo wraz z końcem eksploatacji SU46-029 zakończyła się praca lokomotyw serii SU46 na sieci PKP. Jednakże na ilostanie PKP Cargo nadal pozostaje 6 pojazdów tego typu, a w związku z powracającymi pytaniami dotyczącymi dalszych losów tych lokomotyw w niniejszym artykule postaram się to szczegółowo wyjaśnić.
Na kolei po kolei. Zaczniemy więc od SU46-014, która stoi odstawiona na stacji Lublin Tatary. Oficjalnie lokomotywa uniknęła kasacji i została zachowana jak eksponat, a o przejęcie jej starało się Stowarzyszenie Miłośników Kolei “Ok1” z Żagania. Wiem, że na chwilę obecną procedowanie przekazania lokomotywy zostało wstrzymane, a lokomotywa stojąc pod przysłowiową chmurką z dnia na dzień narażona na czynniki atmosferyczne ulega dalszej degradacji. A przecież zamiast gnić w krzakach na stacji Lublin Tatary mogła by cieszyć oko odmalowana stojąc na stacji Żagań w towarzystwie parowozu Ok1-198. Na stacji, z którą lokomotywa historycznie jest powiązana, gdyż jak wiadomo w tutejszej lokomotywowni przejeździła przeszło 16 lat.
SU46-029, której eksploatacja zakończyła się 28 grudnia 2023 roku oficjalnie oczekuje przeglądu poziomu P4 ( dawniej rewizja) na terenie PUT Węgliniec. Jest to jedyna lokomotywa ze sprawnym silnikiem spalinowym, której zakupem swego czasu zainteresowana była Parowozownia Wolsztyn . Zlecono nawet wycenę pojazdu. Swoją drogą osobiście uważam, że Wolsztyn byłby doskonałym miejscem dla utrzymanej w ruchu ostatniej lokomotywy serii SU46. Co będzie dalej, czas pokaże.
SU46-031 to lokomotywa, której “świadectwo” ważne jest do końca marca 2024. Jednak brak sprawnego silnika spalinowego, a przede wszystkim decyzja właściciela o rezygnacji z eksploatacji lokomotywy serii SU46 przypieczętowała los maszyny. Lokomotywa stoi odstawiona na terenie PUT Węgliniec. Na chwilę obecną nie ma informacji czy zostanie wystawiona do licytacji i skasowana.
SU46-034 stojąca w Węglińcu została przekazana do zachowania. Po domalowaniu ma stanąć przy dworcu kolejowym w Legnicy w towarzystwie ET21-548 i Ty2-540.
SU46-035 po uszkodzeniu silnika w Olsztynie została ściągnięta do Węglińca z przeznaczeniem na dawcę części do sprawnej SU46-029, a jej obecny status podobny jest do SU46-031. Nie jest ani przeznaczona do zachowania, ani wystawiona do sprzedaży.
Lokomotywa SU46-054, która stoi schowana w leszczyńskiej szopie została przeznaczona do zachowania jako ostatni pojazd serii SU46. Obecnie przy lokomotywie nie są prowadzone żadne prace, ale w odróżnieniu od SU46-014 i SU46-034, które również zostały przeznaczone do zachowania lokomotywa jest schowana pod dachem co znacznie ogranicza proces jej degradacji.
I na koniec ST46-01, czyli zmodernizowana SU46-049, która oczekuje na naprawę poziomu P4 w Węglińcu. Kiedy i czy w ogóle naprawa ta nastąpi na tą chwilę nie wiadomo.
Ilostan lokomotyw serii SU46 i ST46:
Numer Lokomotywy | Lokalizacja | Status |
SU46-014 | Lublin Tatary | Przeznaczona do zachowania. |
SU46-029 | Węgliniec | Oczekuje na ewentualnego nabywcę. Zakwalifikowana do przeglądu P4. |
SU46-031 | Węgliniec | Świadectwo ważne do końca marca 2024. Brak sprawnego silnika spalinowego. |
SU46-034 | Węgliniec | Przeznaczona do zachowania. Po odmalowaniu ma stanąć przy dworcu w Legnicy. |
SU46-035 | Węgliniec | ? |
SU46-054 | Leszno | Przeznaczona do zachowania jako eksponat. |
ST46-01 92 51 3 630 341-7 (PL-PKPC) | Węgliniec | Oczekuje P4. |
Bardzo fajny artykuł . Mnie ciekawi najbardziej jak to wygląda z 46-014 . Czekam na więcej artykułów .