Jak powszechnie wiadomo ostatnia czynna lokomotywa z dniem 28 grudnia 2023r. zakończyła swoja służbę na polskich szlakach kolejowych i obecnie oczekuje na wykonanie naprawy poziomu P4 (dawniej naprawa rewizyjna). Czas pokaże jak potoczą się dalsze losy tej maszyny, oby pomyślnie! Ja natomiast chciałbym niniejszym artykułem podsumować ostatni rok eksploatacji SU46-029.
Gdy pod koniec stycznia 2023r. z Olsztyna doszła informacja o poważnej awarii silnika spalinowego lokomotywy SU46-035 (zatarcie panewek na 4 korbowodzie i zniszczona powierzchnia korbowodu) stało się jasne, że spośród 54 lokomotywy serii SU46 wyprodukowanych przez HCP w Poznaniu tą ostatnią sprawną została SU46-029, a kres jej pracy przypadał na koniec czerwca, dokładnie 29.06.2023r. Później w tak zwanym międzyczasie okazało się, że dzięki specjalnej “ustawie o Covid-19” przedłużono dopuszczenie eksploatacji lokomotywy do 29.12.2023r o czym szerzej pisałem tutaj.
Wykres przedstawiający pracę eksploatacyjną lokomotywy SU46-029 w ubiegłym roku:
Wykres przedstawiający kilometry przejechane przez SU46-029. Są to kilometry zliczone na podstawie relacji pociągów prowadzonych przez lokomotywę i jazd luzem. Nie uwzględniam w tym zestawieniu manewrów.
Początek roku to przede wszystkim standardowa praca w okolicy Węglińca i Żagania czyli obsługa bocznic kolejowych takich jak np. Żary Kunice, Jędrzychowice czy Nowogrodziec Surmin. Ponadto oczywiście jazda z pociągami do Zawidowa, Turoszowa, Sulikowa oraz niemieckiego Forstu. Przez pierwsze 3 miesiące ubiegłego roku lokomotywa zatrudniana była także 8 razy do obsługi transportów wojskowych, a 24 marca poprowadziła w okolicy węzła kolejowego w Żaganiu okolicznościowe pociągi zorganizowane przez TurKol z okazji “Wielkiej Ucieczki” – szczegóły znajdziecie tutaj.
W kwietniu ze względu na brak zapotrzebowania na obsługę pociągów lokomotywa SU46-029 pojechała tylko raz do Jędrzychowic wyciągnąć ładowny pociąg do Węglińca i została skierowana do zapasu krótkotrwałego. W dniu 16.05.2023r. po wykonaniu przeglądu poziomu P2/2 maszyna wyszła z zapasu. Następnie 20.05.2023r. wzięła udział w “Nocy Muzeów” zorganizowanej przez KSK na stacji Wrocław Główny. Już wtedy lokomotywa miała domalowane detale (czoło lokomotywy oprócz namalowanych na osłonach mechanizmu wycieraczek pod ukosem chorągiewek w biało-czerwonych barwach otrzymało malowanie na czerwono poręczy, poprawione na biało malowanie osłon reflektorów i obwódkę białą na zderzakach i zgarniaczu oraz napis przy górnym reflektorze SU46 029. W kabinie zawieszono firanki i proporczyki. Bok pudła uzyskał malowane na czerwono poręcze przy wejściach do kabiny, wsporniki, opaski zbiorników i elementy resorów) na zbliżającą się imprezę “Pożegnanie lokomotyw serii SU46” zorganizowaną przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu w dniu 3.06.2023r.
Pociągi turystyczne i okazjonalne prowadzone przez SU46-029.
Miniony rok był rekordowym pod względem obsługi pociągów turystycznych i okazjonalnych w historii lokomotyw serii SU46. Nie znalazłem informacji, aby w latach ubiegłych jakakolwiek lokomotywa tej serii poprowadziła aż 18 pociągów tej kategorii w jednym roku, w tym cztery trzydniowe projekty zorganizowane przez TurKol: “Nostalgia 2023”, “Mazury 2023”, “Pogórze 2023” i “Bieszczady 2023”. Poniżej w tabeli szczegółowy wykaz pociągów turystycznych i okazjonalnych obsłużonych przez SU46-029 w roku 2023.
24.03.2023 | "Wielka Ucieczka". Pociąg urchomiony w związku z przypadającą w tym roku 79 rocznicą “Wielkiej Ucieczki” – 24.03.1944r. Trasa przejazdu : Żagań - Żary - Tuplice - Żary - Żagań - Bieniów - Żagań - Małomice - Żagań. |
3.06.2023 | "Pożegnanie lokomotyw serii SU46". Pociąg zorganizowany przez KSK Wrocław. Trasa przejazdu: Węgliniec - Zgorzelec - Jerzmanki - Sulików - Krzewina Zgorzelecka - Turoszów - Krzewina Zgorzelecka - Sulików - Jerzmanki - Zgorzelec - Jerzmanki - Mikułowa - Lubań Śląski - Leśna - Lubań Śląski - Węgliniec. |
8-10.06.2023 | "Nostalgia 2023". Pociąg zorganizowany przez TurKol. Trasa przejazdu 1 dzień: Poznań Główny – Łask – Łódź Chojny – Łódź Widzew – Słotwiny – Piotrków Trybunalski – Rogowiec – Piotrków Trybunalski – Łódź Widzew – Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek – Bydgoszcz Główna. Trasa przejazdu 2 dzień: Poznań Główny – Łask – Łódź Chojny – Łódź Widzew – Słotwiny – Piotrków Trybunalski – Rogowiec – Piotrków Trybunalski – Łódź Widzew – Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek – Bydgoszcz Główna. Trasa przejazdu 3 dzień: Gdynia Główna – Sopot – Gdańsk Główny – Gdańsk Port Północny – Gdańsk Południowy – Gdańsk Główny – Sopot – Gdynia Główna – Sopot – Gdańsk Główny – Tczew – Starogard Gdański – Czersk – Chojnice – Człuchów – Chojnice – Tuchola – Wierzchucin – Laskowice Pomorskie – Tleń – Szlachta – Lipowa Tucholska – Wierzchucin – Bydgoszcz Główna. |
28-30.07.2023 | "Mazury 2023". Pociąg zorganizowany przez TurKol. Trasa przejazdu 1 dzień: Poznań Główny – Toruń Główny – Iława Główna – Olsztyn Główny – Biskupiec Reszelski – Mrągowo – Czerwonka – Korsze – Skandawa – Korsze – Bartoszyce – Korsze – Olsztyn Główny. Trasa przejazdu 2 dzień: Olsztyn Główny – Ełk – Białystok – Sokółka – Augustów – Papiernia – Suwałki – Augustów – Białystok – Bielsk Podlaski – Białystok. Trasa przejazdu 3 dzień: Białystok – Bielsk Podlaski – Hajnówka – Siemianówka – Hajnówka – Czeremcha – Siemiatycze – Siedlce – Sokołów Podlaski – Siedlce – Legionowo – Warszawa Gdańska – Łódź Chojny – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Krotoszyn – Grabowno Wielkie – Wrocław Główny. |
1-3.09.2023 | "Pogórze 2023". Pociąg zorganizowany przez Turkol. Trasa przejazdu 1 dzień: Katowice – Gliwice – Kędzierzyn-Koźle – Prudnik – Nysa – Nowy Świętów – Głuchołazy – Nowy Świętów – Nysa – Otmuchów – Kamieniec Ząbkowicki – Ząbkowice Śl. – Dzierżoniów Śl.- Świdnica Miasto – Zagórze Śl. – Jugowice – Jedlina Zdrój – Głuszyca – Jedlina Zdrój – Jugowice – Zagórze Śl.- Świdnica Miasto – Świdnica Przedmieście – Kobierzyce – Wrocław Główny – Leszno – Poznań Główny. Trasa przejazdu 2 dzień: Poznań Główny – Leszno – Głogów – Zielona Góra – Żary – Żagań - PARADA LOKOMOTYW ŻAGAŃ 2023 – Małomice – Żagań – Bieniów – Żary – Żagań – Bieniów – Zielona Góra – Zbąszynek ZkB – Zbąszyń – Nowy Tomyśl – Poznań Główny. Trasa przejazdu 3 dzień: Poznań Główny – Leszno – Głogów – Zielona Góra – Żary – Żagań – Małomice – Żagań – Bieniów – Żary – Żagań – Bieniów – Zielona Góra – Zbąszynek ZkB – Zbąszyń – Nowy Tomyśl – Poznań Główny. |
10.09.2023 | "Festyn w Budachowie". Pociąg zorganizowany przez TurKol. Podsył wagonów: Żagań – Zielona Góra Główna. Trasa przejazdu: Zielona Góra Główna – Nowa Sól – Zielona Góra Główna – Budachów – Radnica – Budachów – Zielona Góra Główna – Nowa Sól – Zielona Góra Główna. Zwrot wagonów: Zielona Góra Główna – Nowa Sól – Głogów – Wrocław Główny |
29.09 - 1.10.2023 | "Bieszczady 2023". Pociąg zorganizowany przez TurKol. Trasa przejazdu 1 dzień: Częstochowa – Poraj – Częstochowa Stradom – Koniecpol – Sitkówka-Nowiny – Staszów – Chmielów – Tarnobrzeg – Padew – Mielec – Padew – Tarnobrzeg – Grębów – Zbydniów – Szastarka – Kraśnik – Lublin Główny – Lublin Tatary – Lublin Północny – Lublin Główny – Świdnik – Rejowiec – Chełm. Trasa przejazdu 2 dzień: Chełm – Włodawa – Chełm – Rejowiec – Zawada – Zamość – Zamość Starówka – Hrubieszów Miasto – Zamość Starówka – Zamość – Zwierzyniec – Bełżec – Horyniec Zdrój – Jarosław – Rzeszów Główny – Krosno. Trasa przejazdu 3 dzień: Krosno – Krosno Miasto – Sanok – Nowy Zagórz – Uherce Mineralne – Sanok – Krosno Miasto – Krosno – Stróże – Nowy Sącz – Muszyna – Krynica Zdrój – Muszyna – Nowy Sącz – Stróże – Tarnów – Kraków Główny. |
3.12.2023 | "Drezyniarz". Pociąg zorganizowany przez Parowozownię Wolsztyn. Trasa przejazdu: Wolsztyn - Grodzisk Wlkp. - Poznań Główny - Oborniki Wlkp. Miasto - Oborniki Wlkp. - Parkowo - Rogoźno Wlkp. - Bzowo Goraj - Czarnków - Bzowo Goraj - Czarnków - Bzowo Goraj - Rogoźno Wlkp. - Parkowo - Oborniki Wlkp. - Oborniki Wlkp. Miasto - Poznań Główny - Szreniawa - Wolsztyn. |
16.12.2023 | "Pociąg św. Mikołaja". Pociąg zorganizowany przez Parowozownię Wolsztyn. Trasa przejazdu: Wolsztyn - Grodzisk Wlkp. - Stęszew - Poznań Główny - Stęszew - Grodzisk Wlkp. - Wolsztyn. |
17.12.2023 | "Ekspres Polarny". Pociąg zorganizowany przez Parowozownię Wolsztyn. Trasa przejazdu: Wolsztyn - Włoszakowice - Leszno - Rawicz - Wrocław Główny - Rawicz - Leszno - Wolsztyn. |
Jak wynika z wykresu przedstawiającego pracę eksploatacyjną SU46-029 szczyt przejechanych kilometrów przypadł na wrzesień, a spowodowany był dwoma trzydniowymi projektami TurKol-u “Pogórze 2023” i “Bieszczady 2023” oraz pociągiem okolicznościowym na festyn w Budachowie. Poza tym lokomotywa znalazła zatrudnienie przy jednym eszelonie i jednym pociągu z Forstu do Węglińca.
Październik stał pod znakiem objazdowych pociągów zestawionych z wagonów autolawet serii Laaers przewożących samochody marki Škoda. Objazdy te odbyły się w dniach 17-27.10.2023r. przez przejście graniczne Visnowa – Zawidów i Bielawa Dolna – Horka. Spowodowane były zamknięciem modernizowanej stacji Bad Schandau-Ost (Niemcy). Z moich wyliczeń wynika, że na odcinku Węgliniec – Zawidów – Węgliniec pojechało w tych dniach 9 pociągów (4 ładowne, 5 próżnych) obsługiwanych przez SU46-029.
W listopadzie lokomotywa SU46-029 wyjechała z szopy 6 razy. Zatrudniana była do prowadzenia załadowanego bazaltem pociągu z Sulikowa do Węglińca (wraz z ST48-020), podstawienia próżnych wagonów pod załadunek na bocznicy Nowogrodziec Surmin, obsługi transportu wojskowego i zwrotów wagonów po eszelonach do Węglińca oraz próżnych platform po czołgach wracających z Zamościa do Żagania. Zabrała także “Janikowo” z Żar do Węglińca, ładowne węglarki z Nowogrodźca do Zebrzydowej oraz zaprowadziła beczki z Węglińca do Zawidowa.
Ostatni miesiąc eksploatacji SU46-029 to delegacja do Wolsztyna. Lokomotywa pojechała luzem z Węglińca do Wolsztyna 2 grudnia, a do macierzystej “szopy” wróciła 27 grudnia. Przez cały okres delegacji do Parowozowni Wolsztyn “suka” poprowadziła trzy pociągi specjalne: “Drezyniarz” do Czarnkowa, “Pociąg Św. Mikołaja” do Poznania Głównego i “Ekspres Polarny” do Wrocławia Głównego.
SU46-029 na obrotnicy pozuje do zdjęcia wraz z TKt48-143.
Podsumowując ostatni rok eksploatacji nie sposób nie zauważyć, że był on niezwykle intensywny, a za sprawą przedłużenia o pół roku zaświadczenia przywrócenia lokomotywy do eksploatacji mieliśmy możliwość uwiecznić ostatnią sprawną przedstawicielkę tej kultowej serii lokomotyw w ruchu. Zainteresowanie lokomotywą było duże, żeby nie powiedzieć ogromne i jestem przekonany, że powstało wiele wspaniałych zdjęć i filmów.
Na koniec jeszcze kilka słów o stronie. W ostatnim czasie intensywnie pracuje nad ilostanem lokomotywy SU46 . Szukam informacji o wszystkich lokomotywach tej serii, a w szczególności o nietypowych zdarzeniach w eksploatacji czyli np. wypadkach, przejazdach z nieplanowymi pociągami np. Sonderzug, Classic Courier czy Transcassubia. Przydatne będą także daty rewizji i napraw głównych. Jeśli posiadacie takie informacje to zapraszam do kontaktu. Z pewnością je wykorzystam.